اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان غربی خبر داد

افزایش سطح زیرکشت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان غربی گفت: سال‌های گذشته سطح زیر کشت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه از 150 هزار هکتار به 450 هزار هکتار رسیده و این افزایش سطح زیرکشت، تمام آب را مورد استفاده قرار داده است.

افزایش سطح زیرکشت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه قربانعلی سعادت پیش از ظهر امروز در جلسه اعضای استانی شورای منطقه مدیریت آبخیز دریاچه ارومیه که در سالن جلسات حوزه استانداری برگزار شد، اظهار داشت: از مهمترین مسائل برای حل معضل دریاچه ارومیه مدیریت و کنترل آب در حواشی دریاچه ارومیه است.

وی افزود: کمیته‌های تخصصی با همکاری سازمان آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی و هواشناسی استان تشکیل و برای نجات دریاچه ارومیه باید تلاش کنند.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: طرح‌هایی نظیر انتقال آب حوضه به حوضه زمانبر بوده و در برنامه بلندمدت موثر است ولی مدیریت مصرف آب، می‌تواند روند نجات دریاچه ارومیه را تسریع بخشد.

سعادت عنوان کرد: در صورت انتقال حوضه به حوضه نیز با روند رو به رشد مصرف آب، نمی‌توان انتظار زیادی داشت چرا که آب منتقل شده نیز توسط بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته سطح زیر کشت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه از 150 هزار هکتار به 450 هزار هکتار رسیده و این افزایش سطح زیرکشت، تمام آب را مورد استفاده قرار داده است.

استاندار آذربایجان غربی افزود: کاهش میزان سطح زیر کشت و مدیریت صحیح کاشت محصولات کشاورزی بوسیله کشاورزان از جمله پیشنهاد‌های موثر برای مدیریت آب است.

سعادت اضافه کرد: در راستای نجات دریاچه ارومیه، نمی‌توان باغ‌ها و درختان را از بین برد ولی می‌توان محصولات زراعی را مدیریت کرد تا مصرف کمتر شود.

وی با اشاره به اهمیت ارائه گزارش‌های تفکیکی در خصوص سطح زیرکشت دریاچه ارومیه، ادامه داد: جهاد کشاورزی باید این وظیفه را بر عهده بگیرد و گزارش‌های کامل تفکیکی را در خصوص میزان و نوع محصولات زراعی ارائه دهد تا بتوانیم برای کاهش سطح زیرکشت به صورت دقیق برنامه‌ریزی کرده و آن را به سرعت عملیاتی کنیم.

استاندار آذربایجان غربی به مشکلات ناشی از خشکی دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: ایجاد شن‌های روان و شور شدن برخی آب‌های زیرزمینی دور دریاچه ارومیه از مهم‌ترین این مشکلات است که باید جدی گرفته شده و ضمن گزارش‌دهی مکرر از میزان آن، برنامه‌هایی برای مقابله با آسیب‌های احتمالی طرح‌ریزی شود.

انتهای پیام/61007/ع30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول