اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر علمی کنفرانس بین‌الملی نجات دریاچه ارومیه تأکید کرد

لزوم مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه

دبیر علمی کنفرانس بین‌الملی نجات دریاچه ارومیه بر لزوم مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی برای اجرای راهکارهای احیای دریاچه ارومیه تأکید کرد.

لزوم مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه

ناصر آق امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: به زودی بیانیه نهایی کنفرانس بین‌المللی نجات دریاچه ارومیه منتشر و راهکارهای اولویت‌دار مورد تأکید در آن برای احیای این دریاچه ارائه می‌شود.

وی با اشاره به تفاوت کنفرانس اخیر با دیگر کنفرانس‌های برگزار شده در راستای احیای دریاچه ارومیه، گفت: در این کنفرانس 275 ایده، طرح و نتایج تحقیقات مختلف از سوی محققان مختلف دریافت کرده بودیم که از این تعداد 25 طرح به صورت سخنرانی ارائه شده و 250 طرح نیز در قالب پوستر به نمایش درآمد.

آق با ابراز رضایتمندی از کیفیت برگزاری این کنفرانس، به حضور متخصصان تراز اول از دانشگاه‌های آلمان، آمریکا و روسیه در این کنفرانس دو روزه اشاره کرد و افزود: 300 نفر از متخصصان داخلی نیز در این کنگره بین‌المللی حضور داشتند.

وی با تقسیم‌بندی نتایج کنفرانس به دو بخش، بر لزوم تأکید بر مدیریت یکپارچه دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: در این راستا مدیریت آب‌های منطقه‌ای و انتقال آب از سایر حوزه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی نجات دریاچه ارومیه تصریح کرد: در ارزیابی راهکارهای احیای دریاچه ارومیه، علاوه بر مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی منطقه، زمان‌بر بودن و هزینه‌بر بودن طرح‌های پیشنهادی نیز مورد توجه بوده و مزایای اجرای هر طرح در کنار مخاطرات احتمالی آنها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی اجرای طرح فازبندی شده دریاچه ارومیه را یکی از طرح‌های اولویت‌دار در قالب نتایج این کنفرانس دانست و گفت: اصلاح سیستم‌های آبیاری کشاورزی و مدیریت مصرف آب در این بخش و خرید آب به مدت حداقل یک سال از کشاورزان نیز از جمله طرح‌های پیشنهادی بود که امید می‌رود با اجرای صحیح آنها مقادیر کافی آب برای ورود به دریاچه و احیای بخشی از آن را فراهم کنیم.

آق همچنین کنترل و مدیریت آبهای زیرزمینی و آبهای بخش صنعت و آبزی‌پروری را از دیگر طرح‌های پیشنهادی اعضای شرکت کننده در این کنفرانس عنوان کرد و گفت: طی روزهای آینده نتایج این هم‌اندیشی در قالب بیانیه‌ای منتشر و راهکارهای احیای این دریاچه به عنوان دومین دریاچه شور جهان به اعضای کارگروه حمایت دریاچه ارومیه ارائه می‌شود.

انتهای پیام/61006/صا30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول