اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی:

تراز آب دریاچه ارومیه 80 درصد زیر سطح استاندارد است

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تراز آب دریاچه ارومیه 80 درصد زیر سطح استاندارد است.

تراز آب دریاچه ارومیه 80 درصد زیر سطح استاندارد است

حسن عباس‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: ارتفاع دریاچه ارومیه بیش از یک‌هزار و 270 متر بوده که این مقدار نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: هم‌اکنون در حوزه محیط زیست با مسائل مختلفی سر و کار داریم که اگر به صورت جدی با آنها برخورد نشود در آینده مشکلات جدی را به همراه خواهد داشت.

مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: تراز آب دریاچه ارومیه 80 درصد زیر سطح استاندارد است.

عباس‌نژاد ادامه داد: ‌علاوه بر خشکسالی‌های اخیر که یکی از دلایل خشکیدگی پارک ملی ارومیه محسوب می‌شود، عملکرد مدیریتی دستگاه‌های مختلف اعم از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری آذربایجان غربی، سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین اقدامات بخش خصوصی نیز در به وجود آمدن این ضایعه نقش بسیاری داشته است.

وی اضافه کرد: با وجود 15 سال کمبود بارندگی در حوزه آبخیز دریاچه، فشار دام، بهره‌برداری کشاورزی، حفر چاه‌های غیرمجاز و احداث جاده میان‌گذر شهید کلانتری که جریان طبیعی دریاچه را به هم زده شرایط را به مرز بحران رسانده است.

مدیر عامل سازمان محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص ورود کارشناسان ژاپنی، آلمانی و هلندی به کشور برای حل بحران دریاچه ارومیه و این گفته که کارشناسان داخلی نمی‌توانند به تنهایی برای حل دریاچه ارومیه اقدام کنند، افزود: در کشور دانش کافی برای احیای این تالاب‌ وجود داشته اما اقدامات اجرایی باید به گونه‌ای انجام شود که با یکدیگر همسو بوده و به بهبود وضعیت این تالاب بینجامد.

عباس‌نژاد با بیان اینکه برای حل مشکل دریاچه ارومیه باید به سمت مدیریت چندگانه پیش برویم، تاکید کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که همه سازمان‌ها در قبال احیای دریاچه ارومیه احساس مسئولیت کنند و هر بخشی وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از آب دریاچه از رودخانه‌ها تامین می‌شود، گفت: بستر بعضی از رودخانه‌ها مانند مهاباد چای که مستقیما به دریاچه می‌ریزد در بقیه رودخانه‌ها بستر مناسبی برای احیا دریاچه وجود ندارد.

مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی تصریح کرد: وضعیت حیات وحش مطلوب بوده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

عباس‌نژاد به مشکلات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه تاکید کرد و افزود: خشک شدن آب دریاچه ارومیه و پس روی آب دریاچه، باعث تسهیل رفت و آمد متخلفان شده که با برنامه‌ریزی، مدیریت و سازماندهی باید از فعالیت آنان جلوگیری کنیم.

وی حرکت شن‌های روان در حواشی دریاچه ارومیه را عنوان کرد و ادامه داد: از پیامدهای جدید خشکی دریاچه ارومیه حرکت شن‌های روان به محل زندگی مردم و اختلال در زندگی عادی مردم این منطقه است.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی به بحث اکولوژی دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: با گرمی هوا و ایجاد پرتوهای اشعه ماوراءبنفش به تدریج این عمل باعث انعکاس و تولید اشعه شده که در نهایت باعث افزایش دما و کاهش بارندگی در حوزه دریاچه می‌شود.

انتهای پیام/61007/صا30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول