اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور مالیاتی قزوین:

100 درصد اظهارنامه‌های مالیاتی در قزوین الکترونیکی دریافت می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین گفت: اظهارنامه‌های مالیاتی مردم استان به صورت 100 درصد الکترونیکی دریافت می‌شود.

100 درصد اظهارنامه‌های مالیاتی در قزوین الکترونیکی دریافت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، اداره‌کل امور مالیاتی استان قزوین به عنوان یکی از واحدهای مالیاتی پیشرو در کشور بوده که در سال‌های اخیر موفقیت‌های خوبی را در زمینه‌های مختلف کسب کرده است و از این روی گفت‌وگوی اختصاصی با سیدمجتبی تقوی مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین کرده‌ایم که در زیر آن را مرور می‌کنید.

با توجه به اینکه ارائه اظهارنامه مالیاتی به صورت خوداظهاری است، می‌تواند افزایش فرار مالیاتی را در پی داشته باشد؟ چه برنامه‌ای برای رفع این مشکل دارید؟

روش خوداظهاری یکی از مهم‌ترین روش‌های اخذ مالیات در سراسر جهان است، این روش رضایتمندی حداکثری مؤدیان، کاهش هزینه‌های وصول مالیات، عدم مراجعه مؤدیان به سیستم مالیاتی و استقبال مردم و دولت را در پی  دارد. برای رفع مشکل فرار مالیاتی، تعدادی از اظهارنامه‌های مالیاتی با توجه به دستورالعمل‌های سازمانی، مورد راستی‌آزمایی قرار می‌گیرد، در صورتی که مغایرت معنی‌داری بین اطلاعات مندرج در اظهار‌نامه و تشخیص همکاران ما وجود نداشته باشد، مالیات اظهارنامه قطعی است و در مواردی که نیاز به رسیدگی مجدد باشد، مالیات مؤدیان به صورت عادلانه تشخیص و دریافت می‌شود.

آیا اظهارنامه‌ها به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود؟ و جایگاه استان در سطح کشور چیست؟

اظهارنامه‌های مالیاتی مردم استان به صورت 100% الکترونیکی دریافت می‌شود و استان قزوین طی سه سال پیاپی جزو استان‌های پیشرو در دریافت اظهارنامه الکترونیکی در سطح کشور بوده است.

مالیات کارمندان به صورت سیستماتیک از حقوق آن‌ها کسر می‌شود اما برای رعایت انصاف در روند دریافت مالیات از مشاغل آزاد چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

کارمندان و کارگران چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، جزو خوش‌حساب‌ترین پرداخت‌کنندگان مالیات محسوب می‌شوند، چون ماهانه مالیات از حساب آنان کسر و پرداخت می‌شود، حتی به خاطر این خوش‌حسابی جایزه به آنان پرداخت نمی‌کنیم، از طرفی برای رفع مشکل بی‌عدالتی، اقدامات مهمی از قبیل تشویق مؤدیان مشاغل به ارائه اظهارنامه الکترونیکی از طریق خوداظهاری، تخصیص کد اقتصادی، ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط از جمله گمرک و شهرداری‌ها و غیره، اجرای طرح عظیم جامع مالیاتی، اجرای مفاد 169 مکرر و ارائه صورت حساب‌های خرید و فروش در دست اقدام است و از همه مهم‌تر اینکه آحاد مردم باید بدانند که پرداخت مالیات یک وظیفه شرعی، ملی و وجدانی است و عدالت ایجاب ‌نمی‌کند، حقوق‌بگیران با توجه به درآمد ثابت و شفافی که دارند، مالیاتی به نسبت بیش از صاحبان مشاغل آزاد پرداخت کنند. متأسفانه آمارها  نشان می‌دهد، هم‌اکنون وصولی مالیات مشاغل حدود 6‌ درصد کل درآمدهای مالیاتی و سهم مالیات حقوق‌بگیران سه برابر آن است.

برای واگذاری بخشی از خدمات خود به بخش خصوصی و پیشخوان دولت چه برنامه‌ای دارید؟

در اجرای سیاست کاهش تصدی‌گری دولت و رضایت حداکثری ارباب رجوع، خدمات مالیاتی بیش از 40 هزار نفر از صاحبان وسایط نقلیه عمومی که جزو اقشار زحمتکش و شریف جامعه هستند را به دفاتر پیشخوان دولت واگذار کردیم که موفقیت مهمی برای دستگاه مالیاتی محسوب می‌شود و بازخورد آن رضایت حداکثری مردم، عدم مراجعه مؤدیان به سیستم مالیاتی و تسریع در انجام خدمات مالیاتی است، ضمن اینکه برای ارائه دیگر خدمات به بخش خصوصی در حال بررسی و رایزنی با مقامات ارشد سازمان هستیم.

چه برنامه‌‌هایی برای ارتقای فرهنگ مالیاتی در دست اجرا دارید‌؟

ما باید برنامه‌ریزی کنیم از مهدکودک و دبستان به کودکان آموزش دهیم که مالیات چیست، برای چه باید پرداخت شود، اگر فرار مالیاتی داشته باشیم‌، ‌چه اتفاقی می‌افتد، به طور مثال اگر پدر خانواده به غلط این تفکر را داشته باشد که باید به نحوی فرار مالیاتی داشته باشد و بیان کند، فرزند خانواده یادآوری کند، خیر، اینطور نیست، پدر شما باید مالیات را پرداخت کنید، این مالیات برای کشور، شهر و رفاه خودمان هزینه می‌شود‌. همین الان اگر یکی از اعضای خانواده سیگار استعمال کند یا هنگام رانندگی، کمربند ایمنی نبندد، دیگر اعضا خانواده معترض می‌شوند، راجع به مالیات نیز باید به همین نحو باشد‌. از طرفی نقش دانشگاه‌ها، مطبوعات، حوزه‌های علمیه، ائمه جمعه‌، تهیه سریال‌های تلویزیونی و تبلیغات از طریق صداوسیما و همچنین نقش روابط عمومی‌ها در معرفی مؤدیان نمونه، برگزاری جشنواره‌های مالیاتی و همکاری تنگاتنگ با هسته‌های پژوهشی مؤسسات و مراکز آموزش عالی در ارتقا فرهنگ مالیاتی مهم است.

مالیات در بودجه و عدم وابستگی به درآمدهای نفتی چه‌ نقشی باید داشته باشد؟  

یکی از اهداف دولت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و اتکا به درآمد پاک مالیاتی است، سیاست دولت و جناب آقای طیب‌نیا وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی این است که به ‌تدریج از وابستگی به نفت نجات پیدا کنیم، به نحوی‌ که هزینه‌های جاری کشور از طریق دریافت مالیات تأمین شود و درآمدهای نفتی صرف سرمایه‌گذاری در بخش صنعت‌ و معدن، جاده‌سازی، احداث فرودگاه و سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی کشور شود، به تعبیری دیگر کشور با اقتصاد بدون نفت باید اداره شود.

از همکاران خود و همچنین مسئولان چه انتظاری دارید؟

همکاران مالیاتی از جمله پاک دست‌ترین و صادق‌ترین افراد بین کارکنان دستگاه‌های اجرایی هستند که شبانه‌روز جهت اعتلای منافع مردم و رضایت‌مندی آنان قدم برمی‌دارند و بنده به وجود آنان افتخار می‌کنم، آنچه مشخص و مبرهن است، اینست که رضایت‌مندی مردم ارتباط مستقیمی به رضایتمندی کارکنان مالیاتی دارد، بهبود وضع معیشتی و اقتصادی همکاران، توجه ویژه مسئولان محترم ارشد سازمانی و استانی را می‌طلبد.

فرار مالیاتی چیست؟ آیا آماری از فرار مالیاتی دارید؟

هرگونه تلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات است که در ادبیات اقتصادی فرار مالیاتی یا Tax Evasion گفته می‌شود. جالب اینکه فرار مالیاتی عمدتاً نزد مردان است تا زنان و همچنین افرادی که متأهل هستند بیشتر مرتکب فرار مالیاتی می‌شوند و معمولاً با افزایش سن، میزان ارتکاب به فرار مالیاتی بیشتر می‌شود، اما پس از سن بازنشستگی کاهش پیدا می‌کند‌.

در مورد فرار مالیاتی، آمار‌های مختلفی ارائه می‌شود، تخمین زده می‌شود بین 30 تا 40‌ درصد فرار مالیاتی داشته باشیم،‌ ولی در کشورهای پیشرفته، فرار مالیاتی به مراتب کمتر است. از مهم‌ترین علل فرار مالیاتی،‌ عدم گسترش فرهنگ مالیاتی، تشخیص علی‌الرأس، پیچیدگی قوانین و مقررات و وجود معافیت‌های متنوع و وسیع مالیاتی را می‌توان بر‌شمرد.

انتهای پیام/77003/صا40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول