اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور مالیاتی قزوین:

مالیات دریافتی صرف توسعه و آبادانی قزوین می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین گفت: کل مالیات دریافتی، صرف توسعه و آبادانی شهرها و روستا‌های این استان می‌شود.

مالیات دریافتی صرف توسعه و آبادانی قزوین می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، دریافت مالیات از جمله اموری است که در دوره‌های زمانی مختلف انجام می‌گرفته و امروزه این پروسه به صورت پیچیده‌تری صورت می‌گیرد و سازمان امور مالیاتی کشور این وظیفه را به صورت تخصصی بر عهده دارد. بر همین اساس پای صحبت بالاترین مقام اداره‌کل مالیاتی استان قزوین نشینیم تا از چند و چون وضع اقتصادی و به خصوص مالیات این استان صنعتی و کشاورزی با خبر شویم که در ادامه آن را می‌خوانید.

کمی از خودتان بگویید، از کار خود راضی هستید؟

انصافاً کار سختی داریم، از طرفی باید مالیات دریافت کنیم و از طرفی رضایت مردم را داشته باشیم، خدمات ما که ملموس نیست، مثلاً مسئله امنیت و مهم‌تر از آن احساس امنیت، هزاران میلیارد تومان در سراسر کشور توسط دستگاه‌های امنیتی، نظامی و انتظامی هزینه می‌شود که مردم امنیت داشته باشند تا به فعالیت‌های روزمره‌، خودشان در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره بپردازند، باید آحاد مردم هزینه‌های زندگی اجتماعی خود را مانند کشورهای پیشرفته از طریق مالیات پرداخت کنند، تا دولت بتواند خدمات بیشتری به مردم ارائه کند.

اگرچه استان قزوین از دهه‌های 40 و 50 بیشتر صنعتی شده است و کشاورزی آن هم سابقه طولانی و درخشانی داشته، وضع کشاورزی استان چگونه است هنوز هم رونق دارد؟ آیا خدمات کشاورزی مشمول پرداخت مالیات می‌شود؟ قزوین یکی از قطب‌های مهم کشاورزی، طیور و صنعت در سطح کشور محسوب می‌شود، زمین‌های حاصل‌خیز آن از جمله دشت قزوین، موجب شده سطح وسیعی از فعالیت‌های مختلف کشاورزی به زیر کشت رود، البته فعالیت‌های کشاورزی با ارائه اظهارنامه مالیاتی به صورت 100 درصد مشمول معافیت مالیاتی می‌شود.

آیا درآمد‌های مالیاتی که در طی چند سال گذشته وصول شده، در استان قزوین هزینه شده است؟

درآمد‌های مالیاتی مهم‌ترین منبع درآمدهای استان را تشکیل می‌دهد، به نحوی که بیش از 85 درصد درآمد مالیاتی استان از طریق مالیات تأمین شده و کل مالیات دریافتی، صرف توسعه و آبادانی شهرها و روستا‌های استان می‌شود.

درآمدهای مالیاتی چه نقش مؤثری در سرمایه‌گذاری‌ها و اشتغال در استان دارد؟

سیستم مالیاتی برای تشویق سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، کشاورزی و صادرات محصولات و کالاها، معافیت‌های گسترده‌ای در نظر گرفته، بنابراین استان قزوین به همراه استان مرکزی پایلوت معافیت‌های مهم سرمایه‌گذاری مواد 132 و 138 قانون مالیات‌های مستقیم در سطح کشور را به عهده داشته و اعمال معافیت‌های محصولات تولیدی و صادراتی در رونق اقتصاد استان بسیار مؤثر بوده، اگرچه این معافیت موجب می‌شود درآمدهای مالیاتی استان کاهش یابد، ولی دستگاه مالیاتی این مشوق‌ها را برای استان و کشور لازم می‌داند.

سیستم‌های کد ملی، شناسه ملی، کد اقتصادی تا چه حد جا افتاده‌اند‌؟ آیا استفاده از این ابزارها توانسته وصول مالیات را تسهیل کند؟

سیستم کد ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی که مختص شرکت‌ها و مؤسسات است،‌ برای تخصیص کد اقتصادی به مؤدیان ضروری بوده، سازمان مالیاتی مصمم به ارائه کد اقتصادی برای تمامی مؤدیان در سراسر کشور است‌، هم‌اکنون در مرحله راستی آزمایی پیش ثبت‌نام کد اقتصادی هستیم‌، با ارائه کد اقتصادی که یک شماره منحصر به فرد است و به هر فعال اقتصادی اختصاص پیدا می‌‌‌‌‌کند‌، تمام فعالیت‌های خرید و فروش و خدمات مؤدیان از این طریق صورت می‌پذیرد که موجب شفافیت ‌در معاملات‌، جلوگیری از تبعیض مالیاتی و تسریع در امر وصول مالیات می‌شود، ضمن اینکه از الزامات طرح جامع مالیاتی محسوب می‌شود.

طرح جامع مالیاتی در استان قزوین به کجا رسیده است؟

طرح جامع مالیاتی‌، یک طرح بزرگ و ملی است‌، پروژه‌های مختلفی در آن تعریف شده و هم‌اکنون در مراحل میانی آن هستیم، استان قزوین یکی از استان‌های منتخب در این زمینه است که با پیگیری و با عنایت خاص جناب آقای دکتر عسکری ریاست محترم سازمان مالیاتی، معاونین محترم و جناب آریا رئیس محترم مرکز فن‌آوری، اعتبارات لازم در اختیار استان قرار گرفته و با اجرای این طرح عظیم ملی و استقرار سیستم نوین اطلاعاتی، رعایت عدالت مالیاتی، افزایش رضایت‌مندی مردم، گسترش پایه‌های مالیاتی، افزایش درآمد‌های مالیاتی و کاهش هزینه‌های جاری دولت را در پی خواهد داشت و سازمان امور مالیاتی از روش سنتی و قدیمی به روش مدرن که مبتنی بر تکنولوژی روز مالیات‌ستانی است تبدیل می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده از بزرگترین منابع مالیاتی کشورهای پیشرفته است‌، در ایران به کجا رسیده و در استان به چه صورتی است‌؟

مالیات بر مبنای سه پایه ثروت، درآمد و مصرف وضع شده و مالیات بر ارزش افزوده در زمره مالیات بر مصرف محسوب می‌شود که پایه مالیاتی بسیار گسترده‌ای دارد و تقریباً آحاد جامعه را در بر می‌گیرد و سیاست دولت این است که به تدریج مالیات‌های دریافتی از صاحبان صنایع و کارخانجات تولیدی به طرف مالیات بر مصرف میل پیدا کند، اینگونه مالیات در بیش از 140 کشور جهان دریافت می‌شود و میانگین نرخ مالیاتی در کشورهای آسیایی 12 درصد و در کشورهای پیشرفته 17 درصد است. ولی نرخ مالیاتی در ایران، امسال 6 درصد بوده که جزو پایین‌ترین نرخ‌های مالیاتی در دنیا است.

بخشی از درآمد مالیات بر ارزش افزوده سهم دولت و بخش دیگر سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است، سهم مالیاتی در توسعه و آبادانی کل استان و سهم  شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ماهانه مستقیماً به حساب آن‌ها  واریز می‌شود، از اواسط مهر ماه 1387 که مالیات بر ارزش افزوده جایگزین تجمیع عوارض شده، موجب رونق و توسعه آبادانی شهرها و روستاها گردیده است، نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای صادرکنندگان صفر در نظر گرفته شده و کالاهای اساسی که بیشترین سهم سبد مصرفی مردم را تأمین می‌کند، کلاً از پرداخت مالیات معاف شده و این مالیات یک درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها محسوب می‌شود.

آیا مالیات بر ارزش افزوده به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود؟

بله، استان قزوین به همت مسئولان محترم ارشد سازمان مالیاتی و نظر مساعد جناب آقای طاری بخش معاونت مالیات بر ارزش افزوده، به عنوان پایلوت پرداخت الکترونیکی انتخاب شد و پس از موفقیت‌آمیز بودن آن در استان، هم‌اکنون در سراسر کشور اجرا می‌شود.

رضایت مردم از طرز کار و روش تشخیص مالیات چگونه است؟ آیا مردم از عملکرد دستگاه شما راضی اند؟

فکر کنم رضایت نسبی داشته باشند، شما می‌خواهید از مردم پول دریافت کنید، پول مقوله شیرینی است، باید مردم بدانند اگر پولی به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند برای شهرها و روستاهای خودشان هزینه می‌شود، در اینجا رعایت عدالت مالیاتی مطرح می‌شود، کمتر کسی است که از پرداخت مالیات حقه، خودداری می‌کند ولی از تبعیض ناراحت می‌شود؛ ضمناً ما باید بدانیم که مردم ولی نعمتان ما هستند اگر مالیاتی دریافت می‌کنیم طبق قانون و مقررات و با رعایت انصاف و عدالت خواهد بود، همچنین مردم باید آثار دریافت مالیات از قبیل توسعه و آبادانی شهرها، ایجاد مراکز علمی و دانشگاه‌ها، مراکز بهداشتی، توسعه فضای سبز و خدمات رفاهی و غیره را مشاهده کنند.

شما از مردم، شرکت‌ها، اصناف و غیره چه انتظاراتی دارید؟

همکاران ما در تلاش هستند با خوش رفتاری و صداقت در گفتار و کردار، رضایت آحاد مؤدیان از جمله صاحبان صنایع، مشاغل و اصناف را از سیستم مالیاتی داشته باشند، وقتی که آن‌ها از ما راضی باشند به طریق اولی ما نیز از آن‌ها رضایت داریم، هم‌اکنون همکاری صمیمانه‌ای با صاحبان صنایع، اتاق بازرگانی، مجامع و اتحادیه‌های صنفی در سراسر استان داریم و موفقیت استان در سطح کشور مرهون این همکاری همه‌جانبه است. البته حمایت جناب آقای روزبه استاندار محبوب و بومی استان، نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام ابوترابی نایب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، همچنین اطلاع‌رسانی اصحاب رسانه و به ویژه مطبوعات و خبرنگاران عزیز از عملکرد اداره‌کل در رضایتمندی مردم، بسیار مؤثر بوده است.

انتهای پیام/77003/غ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول