اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی:

خدمات اجتماعی بهزیستی استان مرکزی محدود به زمان و مکان نیست

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی گفت: ارائه خدمات اجتماعی یعنی تخصصی‌ بودن، به موقع ‌بودن و در دسترس ‌بودن، تا ارائه خدمات اجتماعی در بهزیستی استان مرکزی محدود به زمان و مکان نگردد و رویکرد فعال جایگزین رویکرد غیرفعال شود.

خدمات اجتماعی بهزیستی استان مرکزی محدود به زمان و مکان نیست

آذردخت همتا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به اینکه این معاونت اجرای هشت طرح تخصصی را در حوزه امور اجتماعی بر عهده دارد، اظهار داشت: اجرای طرح مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، خدمات اجتماعی سیار، خط تلفن اورژانس اجتماعی 123، حمایت و بازپروری دختران و زنان آسیب دیده اجتماعی، خانه سلامت دختران پناه‌جو، ساماندهی کودکان کار و خیابانی، ساماندهی و توانمندسازی ساکنین سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و حمایت اجتماعی از مبتلایان به اختلال هویت جنسی TS از جمله طرح‌های تخصصی این معاونت است.

وی تصریح کرد:  دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی برنامه‌های خود را با هدف کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی و اورژانسی سازمان بهزیستی به آحاد جامعه، ارتقاء سطح دانش و آگاهی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی در خصوص مسائل و مشکلات اجتماعی و کمک به درک موقعیت خود در شرایط بحرانی، ارتقاء توانمندی‌های افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی به منظور مقابله با مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی و به موقع، ارتقاء آگاهی‌ها و شناخت خانواده و اجتماع نسبت به نیازهای مراجعان به منظور تسهیل فرآیند حل مسئله در شرایط بحرانی، شناسایی مناطق و کانون‌های آسیب‌زا و انجام مداخلات تخصصی در راستای دسترسی برابر به خدمات اجتماعی، شناسایی آسیب‌های اجتماعی نو پدید و باز پدید و مداخله موثر به منظور کاهش جرایم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیب‌های اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب به اجرا در می‌آورد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: هر گاه در یک نظام اجتماعی، رفتاری به طور مشخص با هنجارهای اجتماعی تعارض پیدا کند، نظیر اعتیاد، خودکشی، طلاق، ولگردی، تکدی گری و... که موجب کاهش یا از دست دادن کارایی و عملکرد مثبت فرد، خانواده یا گروه‌های اجتماعی شود، آسیب‌های اجتماعی شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: فرد آسیب دیده اجتماعی به افرادی اطلاق می‌شود که رفتارشان به دلیل فشارهای شدید اجتماعی و روانی ناشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی، نقص یا فقدان مهارت‌های زندگی، ضعف در به کارگیری شیوه‌های مقابله‌ای و... با هنجارهای اجتماعی مغایرت داشته و از مسیر زندگی مناسب خارج شده‌اند.

به گفته وی خدمات تخصصی دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی به زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلافات حاد خانوادگی، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب‌دیده‌های اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند و یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، کودکان کار و خیابانی، همسران و کودکان آزار دیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل، خشونت‌های خانگی، سالمند آزاری، معلول آزاری و سایر افراد در شرایط بحرانی ارائه می‌شود.

همتا با اشاره به برنامه اورژانس اجتماعی بیان داشت: این برنامه تلفیقی از چهار فعالیت مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی (مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن اورژانس اجتماعی (123)، تیم سیار اورژانس اجتماعی (خدمات اجتماعی سیار)، پایگاه خدمات اجتماعی است که هر کدام دستور‌العمل مستقل دارند.

وی اظهار داشت: در این برنامه ویژگی مهم ارائه خدمات اجتماعی یعنی تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن مد نظر قرارگرفته است تا از این طریق ارائه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی کشور محدود به زمان و مکان نگردد و رویکرد فعال جایگزین رویکرد غیر فعال شود.

انتهای پیام/87001/ر40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول