اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گازرسانی به روستاها تنها راه تنفس جنگل‌ها

در آیین گرامی‌داشت روز درختکاری در کهگیلویه و بویراحمد سخنرانان یک حرف مشترک داشتند و آن اینکه برای در امان ماندن جنگل‌ها در مناطق روستایی تنها راه چاره گازرسانی به این مناطق برای جلوگیری از قطع درختان است.

گازرسانی به روستاها تنها راه تنفس جنگل‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج از صبح امروز مراسم روز درختکاری با حضور مسئولان استانی و دوستداران طبیعت در یاسوج برگزار شد.

در این مراسم که توسط شهرداری و بنیاد شهید برنامه‌ کاشت درخت تدارک دیده شده بود هر یک از مسئولانی که تریبون را در اختیار گرفتند راهکارهایی برای حفاظت و صیانت از جنگل‌ها ارائه دادند.

در این میان استاندار کهگیلویه و بویراحمد طی سخنانی با بیان اینکه در کل کشور این استان را به منابع طبیعی و زیبایی‌های آن می‌شناسند از مردم و مسئولان خواست تا نسبت به حفظ و حراست از این میراث کوشا باشند.

خادمی ایجاد خطوط و شبکه گاز در مناطق مختلف استان را یادآور شد و بر اجرای آن در همه مناطق استان تأکید کرد.

وی از برنامه چهار ساله‌ای که با شرکت گاز استان در آینده تدوین می‌شود خبر داد و گفت: باید روستاهایی که در مسیر خطوط اصلی انتقال قرار دارند گازرسانی شوند و خطوط انتقال گاز نیز باید در کل استان شکل بگیرد.

خادمی توسعه پایدار را از ضروریات استفاده مناسب و مطلوب از منابع ملی دانست و اظهار کرد: محیط زیست یک پدیده به هم پیوسته است که گستره جغرافیایی و مرزی در آن جایگاهی ندارد و همه باید نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.

وی تصریح کرد: در بحث حقوقی منابع طبیعی به عنوان یک ثروت ملی باید مورد حفاظت دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد و با هرگونه سوء‌استفاده و تعدی به شدت برخورد شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: علاوه بر گستره حقوقی استفاده از ظرفیت منابع طبیعی به عنوان یک حق عمومی مسلم برای نسل‌های آینده باید مورد توجه قرار گرفته و از آن به بهترین نحو استفاده کرد تا حقوق آیندگان نیز حفظ شود.

خادمی بیان کرد: در فرهنگ دینی و اسلامی حفاظت از محیط زیست مورد تاکید بوده و هرگونه افراط و تفریط در استفاده از منابع طبیعی مذموم شمرده شده است.

وی اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک میلیون هکتار جنگل جزء استان‌هایی بوده که از این نعمت خدادادی در سطح وسیع برخوردار است و باید با توسعه جنگل‌ها و کاشت نهال به توسعه پایدار کمک کرد.

خادمی به عواقب جبران‌ناپذیر از بین بردن منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: فرسایش خاک و به هم خوردن سیکل ترکیبی محیط زیست ناشی از این پدیده است.

وی حفاظت از جنگل‌ها و منابع ملی را وظیفه همگانی خواند و افزود: اگر چه برخی جنگل‌ها از نظر اقتصادی سودآور نیست ولی باید از این جهت که حفاظت از آنها موجب توازن در طبیعت خواهد شد مورد توجه قرار گیرند.

خادمی اظهار کرد: چنانچه بتوان جنگل‌ها را توسعه داد و آن را با اقتصاد پیوند زد اقدام ارزشمندی برای ایجاد فرصت‌های شغلی خواهد بود به گونه‌ای که توسعه پایدار در این زمینه لحاظ شود.

در ادامه این آیین، نماینده مردم بویراحمد و دنا نیز یکی از مشکلات اصلی و عوامل مهم تخریب جنگل‌های استان را به نبود گاز خانگی در روستاها نسبت داد و گفت: خود مردم روستایی هم از این وضعیت خسته شده‌اند که باید اقدام اساسی در این خصوص کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این آیین با انتقاد از این که اکنون 90 هزار هکتار از جنگل‌های دیشموک و چاروسا در معرض نابودی قرار دارند از مسئولان استانی خواست تا نسبت به گازرسانی به این مناطق تلاش بیشتری کنند.

انتهای پیام/2571/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول