اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی اردبیل مطرح کرد

اجرای 8 هزار هکتار توسعه جنگل در اردبیل

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل گفت: قرار است 8 هزار هکتار توسعه جنگل در استان اردبیل در سال آینده اتفاق بیفتد که اعتبار آن نیز از محل ماده 17 تامین شود.

اجرای 8 هزار هکتار توسعه جنگل در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اسدالله محسن‌زاده صبح امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در آستانه هفته منابع طبیعی و آبخیز‌داری اظهار داشت:‌ با اخذ اعتبار ویژه توسعه جنگل به مساحت 8 هزار هکتار اجرایی می‌شود که قرار است 2 هزار هکتار آن در فندقلو و 6 هزار هکتار نیز در خلخال و کوثر انجام شود که مطالعات اولیه آن انجام شده است.

وی با یادآوری اینکه منابع طبیعی به عنوان موهبت الهی متعلق به نسل آینده است و هیچ کس نمی‌تواند آن را به انحصار بگیرد، خاطرنشان کرد: مهمترین حرکت و اقدام در این حوزه فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مردم در صیانت از این منابع ارزشمند است که باید مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل وسعت مراتع و جنگل‌های استان را بیش از یک میلیون و 700 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: 60 درصد مساحت استان اردبیل را جنگل و مرتع تشکیل می‌دهد به طوری که در استان اردبیل 63 هزار هکتار جنگل وجود دارد که از پنج رویشگاه مهم کشور سه رویشگاه شامل خزری، ارسباران و ایران‌تورانی متعلق به استان اردبیل است.

محسن‌زاده با اشاره به اینکه اکثر مراتع استان اردبیل درجه یک و دو محسوب شده و این استان قطب تولید علوفه خشک است،‌ گفت: در حوزه آبخیز‌داری سه حوزه ارس، ‌بالهارود و قزل‌اوزن داریم که طرح‌های مختلفی نیز در این سه حوزه در حال اجراست.

این مسئول با یادآوری اینکه 257 نفر نیروی انسانی در منابع طبیعی و آبخیز‌داری استان مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: ما با همکاری چهار معاونت که سه مورد از آنها ستادی و یک مورد اجرایی هستند در حوزه حفاظت و امور اراضی، احیا و توسعه اراضی ملی ورود پیدا کردیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل به نقشه‌برداری بیش از یک میلیون هکتار مراتع و صدور سند مالکیت برای 60 درصد از اراضی ملی خبر داد و افزود: طرح استعدادیابی در 11 هزار هکتار از مراتع و منابع ارزشمند استان اردبیل انجام می‌شود.

محسن‌زاده با بیان اینکه 3 درصد علوفه خشک در اردبیل انجام شده و در بخش ممیزی اراضی نیز 859 هکتار ممیزی انجام شده است، ابراز داشت: تهیه طرح مرتع‌داری،صدور پروانه چرا، بهبود و اصلاح مراتع و تهیه طرح جنگلی در استان اردبیل اجرا شده است.

وی فعالیت چهار نهالستان را با تولید بیش از 1.5 میلیون اصله نهال یادآور شد و عنوان کرد:‌ با تفاهمنامه‌ای که با دهیاری‌های استان داشتیم قرار است در هر روستا 35 اصله نهال به شکل رایگان یا یارانه‌دار توزیع شده و کاشته شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل از ارسال 500 هزار اصله نهال به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی برای توسعه نهالکاری خبر داد و گفت:‌ قرار است به مناسبت هفته منابع طبیعی نهال‌های رایگان در روز جمعه در بین اهالی استان توزیع شود.

محسن‌زاده با تاکید بر توسعه نهالستان و برنامه‌ریزی برای تولید 2 میلیون اصله نهال در سال آینده ادامه داد: سرانه جنگلی در این استان 500 متر‌مربع است که این رقم از سرانه متوسط کشور پایین‌تر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مسئول در پایان سخنان خود اهمیت و ضرورت کاشت نهال و توسعه درختکاری را یادآور شد و تاکید کرد: در این ارتباط تلاش می‌کنیم تا یک هزار و 218 هکتار نهال‌کاری را در نقاط مختلف استان اردبیل توسعه داده و ترویج دهیم.

انتهای پیام/62001/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول