اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

میراث فرهنگی در سالی که گذشت

صادرات 2 میلیون ریالی صنایع دستی از زنجان

استان زنجان یکی از استان‌های مستعد در زمینه گردشگری و صنایع دستی است که از ابتدای سال جاری تاکنون در حدود 2 میلیون دلار صادرات صنایع دستی را محقق کرده است.

صادرات 2 میلیون ریالی صنایع دستی از زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یکی از دستگاه‌هایی است که نقش مهمی در زمینه افزایش سرانه درآمد مردم استان دارد.

میراث فرهنگی می‌تواند با توجه به برنامه‌هایی که در زمینه جلب و جذب گردشگر دارد موجب رونق اقتصادی استان شود.

این اداره کل از بخش‌های صنایع دستی، میراث فرهنگی، گردشگری و سرمایه‌گذاری تشکیل می‌شود.

 

*صنایع دستی

 

محورهای فعالیت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در بخش صنایع دستی طی سال 92 شامل سه محور آموزش، توسعه و ترویج، امور بازرگانی و حمایت از تولید بوده است.

برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های تخصصی، همایش تجلیل از هنرمندان، تهیه بسته‌های فرهنگی صنایع دستی و برگزاری مسابقات و المپیادهای تخصصی از جمله برنامه‌ها با رویکرد آموزش و توسعه و ترویج به شمار می‌رود.

 در مجموع طی سال جاری 200 بسته فرهنگی تهیه و پنج همایش، جشنواره و مسابقه در استان زنجان برگزار شده است.

ایجاد خانه‌های ترویج صنایع دستی روستایی، ساخت و تولید فیلم‌های کوتاه، بلند، مستند ترویجی، ایجاد موزه مجازی، آموزش شاغلان صنایع دستی، حضور و مشارکت در نمایشگاه‌های سایر استان‌ها، برگزاری همایش و نشست‌های تخصصی و ایجاد خانه‌های صنایع دستی از دیگر اقدامات معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان به شمار می‌رود.

طی سال جاری صدور یک هزار و 100 عدد کارت شناسایی برای صنعتگران استان پیش‌بینی شده بود که بیش از یک هزار و 200 کارت صادر و این برنامه به کامل تحقق یافته است.

چهار پروانه تولید کارگاهی برای صنعتگران استان زنجان صادر شده و 529 نفر از صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی استان نیز طی سال جاری بیمه شده‌اند.

همچنین طی سال جاری در بخش صنایع دستی پیش‌بینی شده بود که برای 500 نفر اشتغالزایی شود که تاکنون محقق نشده است.

طراحی و نمونه‌سازی بسته‌بندی محصولات صنایع دستی و ایجاد خانه‌های صنایع دستی به تعداد یک باب از جمله برنامه‌های در دست اقدام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در این بخش محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است، میزان صادرات محصولات صنایع دستی استان زنجان بر اساس آمار غیر رسمی 2 میلیون دلار برآورد شده است.

*میراث فرهنگی

در حال حاضر پنج باب از موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان شامل موزه‌های باستان‌شناسی ذوالفقاری، موزه مردم‌شناسی رختشویخانه، موزه صنایع دستی دارایی، موزه باستان‌شناسی سلطانیه، و موزه باستانشناسی ابهر، فعال هستند.

انجام مرمت‌های اضطراری بناهای تاریخی و مذهبی استان زنجان از جمله بازار تاریخی، پل‌ها، مساجد و تعدادی از موزه‌ها در حال حاضر نیز در دست اقدام است.

مرمت و ساماندهی آثار شاخص فرهنگی و تاریخی استان زنجان از جمله مسجد جامع و مرمت راسته‌های بازار تاریخی زنجان نیز در حال انجام است.

تهیه 10 پرونده ثبت آثار تاریخی و تهیه سه پرونده ثبت میراث طبیعی از دیگر اقدامات بخش میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان به شمار می‌رود.

*گردشگری

انجام بازدیدهای دوره‌ای از اماکن اقامتی استان زنجان، پیشنهاد و اعلام نرخ‌های جدید، اعطای پروانه بهره‌برداری برای برخی از تاسیسات اقامتی در استان، انجام بازدیدهای دوره‌ای از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان، بررسی عملکرد دفاتر، حمایت از برگزار کنندگان تورهای ورودی و اعمال سیاست‌های تشویقی از جمله اقدامات بخش گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان محسوب می‌شود.

آموزش نیروهای انسانی شاغل در واحدهای پذیرایی، برگزاری جشنواره آش ایرانی، شرکت در حداقل دو نمایشگاه خارجی، معرفی جاذبه‌های گردشگری و معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان از دیگر برنامه‌های معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان در سال جاری به شمار می‌رود.

اجرای برنامه‌های آموزشی برای گروه‌های هدف و برگزاری دوره‌های تخصصی از دیگر برنامه‌های این بخش محسوب می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زمینه راهبردها و برنامه‌های خود به ویژه در بخش میراث فرهنگی، با تاکید بر اینکه تشدید برنامه‌های حفاظتی و نظارت بر آثار تاریخی از مهم‌ترین برنامه‌ها به شمار می‌رود، افزود: تکمیل و تحول موزه‌های استان از دیگر برنامه‌ها است.

یحیی رحمتی تشدید نظارت بر پروژه‌های عمرانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و اظهار داشت: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیز مورد توجه است.

*دغدغه‌ها و خواسته‌های مردمی از میراث فرهنگی زنجان

زهرا محمدی یکی از شهروندان زنجانی با بیان اینکه تعداد موزه‌های زنجان کم است، تصریح کرد: مسئولان تمهیداتی برای تفکیک موزه باستانشناسی و مردان نمکی زنجان داشته باشند.

این شهروند تاکید داشت: موزه‌ها از جمله جاذبه‌هایی است که گردشگران زیادی نسبت به آن توجه و علاقه نشان می‌دهند.

اهالی یکی از روستاهای استان زنجان نیز با اشاره به مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های طبیعی روستای خود، خواستار معرفی این جاذبه‌ها شد.

جذب سرمایه‌گذار برای برخی از مناطق گردشگری شاخص از دیگر خواسته‌های مردم استان زنجان برای توسعه استان و رونق گردشگری به شمار می‌رود.

زمان توقف گردشگران در زنجان پایین است

یک شهروند زنجانی با بیان اینکه به چند استان کشور سفر کرده است، گفت: در استان‌های دیگر اقدامات زاید برای افزایش زمان توقف صورت گرفته است، و تلاش می‌شود تا یک گردشگر زمانی طولانی را در آن منطقه سپری کند.

بیات با اشاره به اینکه زمان توقف گردشگران در استان زنجان پایین است، گفت: گفته می‌شود که در استان زنجان میزان توقف گردشگران در حدود 40 تا 60 دقیقه است در حالی که این زمان فقط زمان بالا رفتن پله‌های گنبد سلطانیه است.

وی با بیان اینکه در کنار گنبد سلطانیه و غار کتله خود تجهیزات و امکانات رفاهی خوبی برای افزایش توقف گردشگران وجود ندارد از مسئولان خواست در این زمینه بیش از پیش تلاش کنند.

---------------------------

گزارش از: فاطمه حیدری

---------------------------

انتهای پیام/73006/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول