اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از قلعه‌های سر به فلک کشیده ماهنشان

قلعه قشلاقی یادگار استوار دوره سلوکیه در زنجان

قلعه قشلاقی یکی از آثار مهم و جاذبه‌های تاریخی شهرستان ماهنشان به شمار می‌رود که در کنار رودخانه عظیم قزل‌اوزن بنا شده است.

قلعه قشلاقی یادگار استوار دوره سلوکیه در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، «قلعه قشلاقی» یکی از قلعه‌های مهم و پیش از اسلام استان زنجان محسوب می‌شود که این جاذبه تاریخی و فرهنگی از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است.

این اثر تاریخی در بخش قلعه جوق شهرستان ماهنشان و در روستای «ایمیر» بر ساحل رودخانه قزل‌اوزن واقع شده است.

این قلعه تاریخی بر ساحل رودخانه عظیم «قزل‌اوزن» بنا شده که خود این جاذبه طبیعی بر ارزش و زیبایی جاذبه تاریخی شهرستان ماهنشان افزوده است.

بررسی‌ها در «قلعه قشلاقی» بیانگر این است که این بنا در دوره سلوکی و اشکانی احداث شده و در حال حاضر آثاری از معماری آن نیز بر جای مانده است.

این قلعه که امروز بیانگر هویت مردمان منطقه خود و به نوعی یکی از شناسنامه‌های شهرستان ماهنشان محسوب می‌شود، کمتر به عنوان جاذبه تاریخی مورد توجه قرار می‌گیرد.

«قلعه قشلاقی» امروز به عنوان یکی از محوطه‌های مهم و با ارزش تاریخی در استان شمرده می‌شود که علاوه‌بر تاریخی بودن از نظر گردشگری نیز با توجه به واقع شدن در کنار رودخانه قزل‌اوزن مورد توجه گردشگران به ویژه افراد بومی آن منطقه است.

 

*قلعه قشلاقی دستخوش طمع قاچاقچیان شده است

«قلعه قشلاقی» طی سالیان گذشته از دستبرد قاچاقچیان و غارت‌گران آثار فرهنگی و تاریخی در امان نمانده و همواره دستخوش این ناملایمات انسانی شده است.

بی‌تدبیری قاچاقچیان و کاوشگران غیر مجاز در این قلعه سبب تخریب بخش‌هایی از آن شده است.

بر اساس پژوهش‌های به عمل آمده «قلعه قشلاقی» بقایای یک محوطه بزرگ و قدیمی است که بر فراز بلندی طبیعی قرار گرفته است، این محوطه از سمت شرق با شیب بسیار تند (پرتگاه) به جاده خاکی «ایمیر» منتهی می‌شود و از جنوب و جنوب‌غرب با شیب تندی به رودخانه «قزل‌اوزن» می‌رسد.

در منتهی‌الیه جنوب محوطه «قلعه قشلاقی» در قسمت پایین و در ساحل «قزل‌اوزن» پل «قلعه قشلاقی» قرار دارد.

بخش‌های مختلفی از این محوطه بزرگ تاریخی دارای استحکامات تدافعی است. به گونه‌ای که بخش‌هایی از آن که قابل دسترسی بوده و هیچ مانع یا سد طبیعی نداشته توسط ساکنان شهر با ساخت و سازهای دفاعی تجهیز شده است.

وجود برج و بارو از جمله آثار معماری کشف شده در این قلعه تاریخی به شمار می‌رود.

برج‌ها با مصالح لاشه سنگ و ملاط آهکی ساخته شده‌اند، یکی از برج‌ها با سنگ‌های منظمی نما کاری شده، داخل همین برج بر اثر کاوش غیر مجاز آثار ساخت و ساز عظیمی از خشت دیده می‌شود.

علاوه بر بخش شمالی شهر، قسمت‌هایی از جنوب محوطه «قلعه قشلاقی» نیز با مصالح لاشه سنگ و به صورت خشکه‌چین دارای تجهیزات تدافعی است.

در برخی از نقاط آثار معماری و ساخت و سازهای سنگی که بر اثر کاوش غیر مجاز در این محوطه تاریخی بیرون آمده، قابل مشاهده است.

بر اساس پژوهش‌ها احتمال می‌رود که این مکان به عنوان یک محوطه استقراری دائمی (شهر) مورد استفاده قرار گرفته است.

* قلعه قشلاقی از دستان تخریبگر قاچاقچیان در امان نماند

بخش‌های زیادی از سطح محوطه «قلعه قشلاقی» در نقاط مختلف مورد کاوش غیر مجاز قرار گرفته است و این موضوع باید مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار می‌گرفت.

قطعات سفال به صورت پراکنده در تمام نقاط سطح محوطه قلعه قابل مشاهده است که نمونه‌های جمع‌آوری شده از سفال‌ها را از نظر ویژگی‌ها و مشخصات می‌توان به چند دسته مشخص طبقه‌بندی کرد.

سفال‌های ساده معمولی بیشترین میزان سفال‌های سطح محوطه و نمونه‌های جمع‌آوری شده را تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در اهداف و برنامه‌ریزی‌های خود به دنبال معرفی جاذبه‌ها و جذب گردشگران است.

امیدواریم در معرفی آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی به چنین محوطه‌هایی نیز توجه داشته باشد، چرا که در کنار این جاذبه تاریخی و یادگار ایرانیان پیش از اسلام، یک جاذبه طبیعی زیبایی نیز به این نقطه از شهرستان ماهنشان شکوه و عظمتی مثال زدنی بخشیده است.

-----------------------------

گزارش از فاطمه حیدری

-----------------------------

انتهای پیام/73006/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول