اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی همدان خبر داد

تهیه اطلس جاذبه‌های گردشگری در همدان/ مستندنگاری نقوش صخره‌ای استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان از تهیه اطلس گردشگری در استان خبر داد و گفت: این طرح با طرح جامع گردشگری متفاوت است.

تهیه اطلس جاذبه‌های گردشگری در همدان/ مستندنگاری نقوش صخره‌ای استان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علیرضا ایزدی پیش از ظهر امروز در کارگروه تخصصی پژوهش، فناوری و تحول اداری همدان با اشاره به طرح بررسی، شناسایی و مستندنگاری نقوش صخره‌ای استان و تهیه پراکندگی آن به تفکیک شهرستان‌ها، اظهار داشت: با وجودی که ظرفیت‌های خوبی در این زمینه در تویسرکان و مریانج و ... وجود دارد، بر موضوع نقوش صخره‌ای در استان کار نشده است.

وی با بیان اینکه بحث مستندنگاری نقوش صخره‌ای استان برای ما حائز اهمیت بسیاری است، افزود: در فضای رقابتی که بین استان‌ها و حتی در حوزه بین‌المللی در زمینه ثبت ‌ملی‌ها وجود دارد، باید بتوانیم این موضوع را مطرح کرده و به نتایجی برسیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان به طرح بررسی قابلیت‌های گردشگری استان به تفکیک شهرستانی و تهیه اطلس گردشگری اشاره کرد و با بیان اینکه این طرح با طرح جامع گردشگری متفاوت است، گفت: چالشی در حوزه گردشگری داریم که هنوز تفکیکی بین آثار و جاذبه‌ها قائل نشده‌ایم.

وی گفت: متأسفانه در جراید و عامه مردم مطرح می‌شود که همدان یک‌هزار و 750 یا 2 هزار جاذبه داریم که این گونه مفاهیم مقداری اذهان را منحرف می‌کند.

ایزدی افزود: بر اساس این چالش ما به دنبال آن هستیم که به طور واقعی اطلس جاذبه‌های گردشگری در استان را مطرح کنیم تا ببینیم چه تعداد از این آثار واجد ارزش می‌توانند به عنوان یک جاذبه مطرح شوند که در کنار این موضوع بحث جی آی اس نیز دیده شده تا بتوانیم بانک اطلاعاتی مناسبی برای جاذبه‌های استان ارائه کنیم.

وی به طرح شناخت، تحلیل و بررسی نتیجه عملیات حفاظت و مرمت 10 بنای شاخص (ثبت جهانی) ایران به منظور تدوین یک اساسنامه و نظام‌نامه اجرای استاندارد حفاظت و مرمت اشاره کرد و اجرای این طرح را گامی ارزشی در راستای توجه به رعایت استاندارد حفاظت و مرمت از آثار استانی برای ثبت جهانی شدن دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان بر لزوم بررسی مقایسه‌ای میزان استقبال گردشگران از انواع منابع گردشگری، تحلیل تنگناها و ارائه راهکارهای توسعه گردشگری استان صحه گذاشت و از بررسی و شناسایی نقوش سنتی و اصیل ایرانی در راستای طراحی و بکارگیری در صنعت مبل و منبت استان همدان خبر داد.

وی ادامه داد: توجه به طرح‌های اصیل و با اصالت‌های فرهنگی و ملی در صنایع دستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این حساسیت در صنعت مبل و منبت نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است.

ایزدی گفت: در این زمینه با توجه به سلیقه‌ای عمل کردن تولیدکنندگان احساس خطر می‌کنیم که نقوش سنتی و اصیل ایرانی از دست برود و به فراموشی سپرده شود.

وی افزود: در تولید اشکال صنایع دستی بدون توجه به نیاز بازار طرح‌ها تغییر پیدا کرده و این موضوع بیشتر متأثر از سلیقه‌ای عمل کردن تولیدکنندگان در این زمینه است.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان بر لزوم توجه کاربردی و موثر به اصالت‌های فرهنگی و تاریخی در تولید صنایع دستی تأکید کرد و این مهم را گامی ارزشی در حفظ بازار صنایع دستی و رونق آن قلمداد کرد.

انتهای پیام/89004/ح40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول