اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با ادامه روند خشکسالی‌ها

10 سال آینده چیزی بنام مرتع در فردوس وجود ندارد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس گفت: در صورت ادامه روند خشکسالی‌ها، در 10 سال آینده چیزی به نام مرتع در این شهرستان وجود ندارد.

10 سال آینده چیزی بنام مرتع در فردوس وجود ندارد

سعید بیکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردوس اظهار کرد: شهرستان فردوس دارای 200 هزار هکتار مرتع و 90 هزار هکتار بیابان و کویر است که بیش از 100 هزار هکتار از مراتع این شهرستان نیاز به اصلاح و احیا دارد.

وی افزود: با هدف شناسایی دامداران عرفی و تثبیت حقوق عرفی آنان، برنامه‌ریزی برای اصلاح و احیای مراتع با مشارکت دامداران ذی‌حق، صدور پروانه مرتع‌داری و نیز رعایت ظرفیت چرای دام در مراتع، طرح ممیزی مرتع در شهرستان فردوس انجام می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس از برگزاری جشن پایان ممیزی مراتع و اراضی در سال آینده خبر داد و تصریح کرد: تاکنون 220 هزار هکتار از مراتع این شهرستان ممیزی شده و برای 120 هزار هکتار نیز طرح مرتع‌داری تهیه شده است.

فعالیت 90 هزار واحد دامی در فردوس

بیکی یادآور شد: همچنین با هدف تثبیت مالکیت دولت در اراضی ملی و جلوگیری از تخریب و تجاوز افراد سودجو به این اراضی، حفظ و حراست از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزها، تامین نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی در ارتباط با اراضی از طریق کمیسیون‌های قانونی پیش‌بینی شده و طرح ممیزی اراضی شهرستان فردوس نیز در حال انجام است که تاکنون 95 درصد کار انجام شده است.

وی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر در منطقه، گفت: در صورت ادامه روند خشکسالی‌ها، در 10 سال آینده چیزی به نام مرتع در شهرستان فردوس وجود ندارد و بدون شک اگر در سال‌های گذشته خشکسالی طولانی در منطقه رخ نداده بود، وضعیت ما به مراتب بهتر از وضعیت فعلی بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فردوس با اشاره به فعالیت 90 هزار واحد دامی در این شهرستان، افزود: مساحت دارای توان تولید مراتع این شهرستان برابر با 20 هزار و 632 تن علوفه خشک است که این میزان علوفه تولیدی مراتع و تاغزارهای شهرستان تنها جوابگوی نیاز جمعیت 45 هزار و 848 واحد دامی به مدت 10 ماه از سال است.

بیکی، اعمال طرح مدیریت و کنترل چرای دام در سطح 130 هزار هکتار عرصه قرق شهرستان، تولید 10 هزار اصله نهال گلدانی و آتریپلکس، ذخیره نزولات و احداث هلالی‌آبگیر توام با بذرپاشی 175 هکتار، انجام عملیات بیولوژیک در محدوده طرح‌های مرتع‌داری در سطح 20 هکتار و نیز تولید محصولات فرعی و مرتعی شامل آنغوزه و آویشن را از جمله فعالیت‌های این اداره در بخش مرتع عنوان کرد.

انتهای پیام/69007/غ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول