اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از حاشیه‌های جشنواره هنر و رسانه کرمان گزارش می‌دهد

نقدی بر یک جشنواره خودمانی

سومین جشنواره استانی هنر و رسانه کرمان در حالی به کار خود پایان داد که با حاشیه‌ها و انتقادهایی همراه بود.

نقدی بر یک جشنواره خودمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سومین جشنواره هنر و رسانه استان کرمان شامگاه پنجشنبه هشتم اسفند ماه جاری با معرفی برگزیدگان به خط پایان رسید، اما این جشنواره بر خلاف دو دوره قبل با حاشیه‌ها و البته انتقادهایی همراه بود که موجب نگرانی از آینده این جشنواره خوب شد.

عباس سالاری رئیس حوزه هنری استان کرمان که به عنوان مسئولی فرهنگی طی سال‌های اخیر در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری اقدامات شایسته‌ای را انجام داده است و در واقع در حوزه‌هایی مانند تولید آثار هنری و طنز گام‌های شاخصی برداشته از اهالی رسانه خواست تا حوزه هنری را نقد کنند.

ضرورت نقد فعالیت‌های فرهنگی

وی در آیین پایانی جشنواره استانی هنر و رسانه به نبود نقد در حوزه برنامه‌های فرهنگی و هنری کرمان توسط اهالی رسانه انتقاد کرد و ابراز داشت: متوسط تعداد نشریات در استان کرمان بالاتر از سایر استان‌ها است، اما اهالی رسانه از نقد فعالیت‌های فرهنگی و هنری کرمان غافل شده‌اند.

سالاری همچنین با بیان اینکه برنامه‌های حوزه هنری استان کرمان هم دارای ایرادهایی هستند از اهالی رسانه خواست تا نقد خود را از فعالیت‌های این مجموعه آغاز کنند و تاکید کرد که از این نقدها استقبال می‌کنند.

حالا سومین جشنواره هنر و رسانه استان کرمان به خط پایان رسید و با حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌هایی همراه بود و نقدهای جدی به این جشنواره وارد است، جشنواره‌ای که ما اهالی رسانه آن را یک جشنواره خودمانی می‌دانیم و نمی‌توان به حرف رئیس حوزه هنری هم گوش نکرد و نقدهای خود را هم بیان نکنیم.

نبودن اعتبار مناسب برای جشنواره‌های فرهنگی

جشنواره هنر و رسانه در حالی سومین دوره خود را پشت سر گذاشت که از جشنواره دوم به صورت دوسالانه شده است، هر چند که نبود اعتبار مالی مناسب یکی از مهمترین دلایل دوسالانه شدن بسیاری از جشنواره‌ها اعلام می‌شود، اما این امر معایبی را به همراه دارد.

از معایب دوسالانه شدن جشنواره هنر و رسانه استان کرمان شاید بتوان به این نکته اشاره کرد که دوسالانه شدن این برنامه موجب می‌شود که نشریاتی که دیگر منتشر نمی‌شوند و یا افرادی که دیگر جزو اهالی رسانه نیستند هم به این جشنواره راه یابند.

جشنواره‌های حرفه‌ای با افراد متخصص

حضور افرادی که در گذشته دستی بر قلم داشته و حالا کارمندی و یا هر شغل دیگری را بر روزنامه‌نگاری ترجیح داده‌اند در جشنواره‌ای تخصصی مانند «هنر و رسانه» از وجهه حرفه‌ای بودن این جشنواره فاخر می‌کاهد.

تالار آفتاب فرهنگسرای کوثر کرمان به عنوان میزبان سومین جشنواره هنر و رسانه استان کرمان انتخاب شده بود، سالنی که ظرفیت به نسبت زیادی دارد، اما در شب اختتامیه جشنواره شاهد این امر بودیم که حاضران در جلسه به 100 نفر هم نمی‌رسیدند.

عدم دعوت از اهالی رسانه

آن چه که ما اهالی رسانه در مورد خالی بودن این سالن بیان می‌کنیم، این است که حوزه هنری استان کرمان برای برگزاری آیین پایانی این جشنواره حتی یک دعوتنامه و یا پیامک برای اهالی رسانه استان کرمان ارسال نکرد و هیچ تبلیغاتی هم در این زمینه صورت نگرفت.

حوزه هنری‌ها معتقدند که برگزاری همزمان یک کنسرت موسیقی با آیین اختتامیه جشنواره هنر و رسانه و البته تخصصی بودن این جشنواره دلیل خالی بودن تالار آفتاب بود.

استقبال از جشنواره طنز خارستان

اما فراموش نکرده‌ایم که آیین اختتامیه جشنواره طنز خارستان کرمان با جشن سده و اجرای طرح سلام سینما همراه بود و تالار خانه شهر به عنوان میزبان خارستان به علت کمبود جا شرمنده مردم شد.

درست است که این جشنواره تخصصی بود، اما مگر اهالی رسانه کرمان جزو مدعوین اصلی این جشنواره نبودند که از آنها دعوت به عمل نیامد.

رتبه‌های نخست به همکاران حوزه هنری رسید

سومین جشنواره هنر و رسانه استان کرمان در هفت بخش برگزار شد و 232 اثر هم به دبیرخانه جشنواره رسید که در نهایت 25 نفر برگزیده شدند.

انتخاب برگزیدگان جشنواره هنر و رسانه یکی از مهمترین عواملی است که موجب نگرانی بعضی از شرکت‌کنندگان اصلی این جشنواره شده است.

همان طور که ذکر شد، جشنواره هنر و رسانه استان کرمان دارای هفت بخش بود که فقط سه بخش شامل مصاحبه، یادداشت و گزارش غیرخبری دارای رتبه نخست بودند که در بخش‌های یادداشت و گزارش خبری رتبه نخست به کارمند حوزه هنری استان کرمان رسید!.

سلیقه داوران بر جشنواره سایه افکنده است

شکی نیست که کارمند حوزه هنری استان کرمان که حائز رتبه نخست در دو بخش از سه بخش دارای رتبه نخست جشنواره هنر و رسانه استان کرمان شده، شایسته این جایگاه بوده است، اما آیا مسئله در شأن حوزه هنری استان کرمان به عنوان برگزارکننده این جشنواره هم هست؟

همواره باید این نکته را با خود تکرار کنیم که جشنواره‌ها هیچ زمان معیار مناسبی برای تعیین افراد شاخص در حوزه‌های مختلف نبوده و نیستند، بنابراین افرادی که در این جشنواره و یا هر جشنواره‌ای حائز رتبه شده‌اند، نباید خوشحالی زیادی داشته باشند، زیرا افراد بسیار شاخصی هستند که در جشنواره شرکت نمی‌کنند و البته سلیقه داوران هم امری اجتناب‌ناپذیر است که بر نتیجه آرا تاثیر بسزایی می‌گذارد.

ضرورت حمایت از جشنواره‌های تخصصی

و حرف آخر اینکه جشنواره هنر و رسانه استان کرمان به عنوان جشنواره‌ای تخصصی باید از سوی مسئولان استانی و حتی کشوری مورد حمایت جدی قرار گیرد تا به صورت سالانه برگزار شود و البته دست‌اندرکاران این جشنواره هم باید برای دوره‌های آتی با ریزبینی و تیزبینی بیشتری برای این برنامه فاخر برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/80019/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول