اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار گلستان:

«جزیره آشوراده» قابلیت پیش‎افتادن از کیش و قشم را دارد

استاندار گلستان گفت: «جزیره آشوراده» قابلیت پیش افتادن از جزیره کیش و قشم را دارد.

«جزیره آشوراده» قابلیت پیش‎افتادن از کیش و قشم را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان، حسن صادقلو در دیدار با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: استفاده از ظرفیت گردشگری «جزیره آشوراده» یک امر ضروری برای توسعه و رونق اقتصادی استان است.

وی تصریح کرد: «جزیره آشوراده» به لحاظ شرایط خاص زیست محیطی و آب و هوایی توانمندی قابل توجهی برای گردشگری و جذب توریسم دارد.

صادقلو خاطرنشان کرد: اگر سرمایه‎گذاری بر روی این جزیره انجام شود قابلیت پیش افتادن از «جزیره کیش» و «جزیره قشم» را نیز دارد.

استاندار گلستان به منظور معرفی ظرفیت‎های گردشگری استان و به خصوص «جزیره آشوراده» با مسعود سلطانی‎فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دیدار کرد.

جزیره «آشوراده» کجاست؟

«آشوراده» دهی در مرکز شبه جزیره میانکاله در شهرستان بندرترکمن، استان گلستان است. «آشوراده» تنها جزیرهٔ ایرانی دریای خزر است. این جزیره در سده‌های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه‌های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا افتاده‌است.

این جزیره تا سال‌های پیش با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از یک‎هزار نفر سکنه داشته ‌است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه‌وری و ماهی‌گیری مشغول بوده‌اند اما در سال 1372 به علت بالا آمدن سطح آب دریای خزر و رخ دادن سیل مردم جزیره، آنجا را ترک کردند و هم‌اکنون تنها کارمندان شیلات در آن ساکن هستند.

40 درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید.

در پایان دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد امتیاز سرمایه‌گذاری در آشوراده به یک شرکت لبنی به نام شرکت لبنی صباح ابراهیمی واگذار شد که انتقادات و مناقشاتی را در پی داشته است.

محدوده «آشوراده» در اثر بالا آمدن سطح آب دریاچه خزر توسط کانال طبیعی «خزینی» به صورت جزیره آشوراده از شبه جزیره میانکاله جدا شده‌ است. به این ترتیب، جزیره آشوراده از شمال به دریاچه خزر، از شرق به تنگه‌ای باریک موسوم به «تنگه چپق‌اوغلی» و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌شود.

«آشوراده» در اغلب منابع تاریخی به عنوان مجمع الجزایر «آشوراده» که متشکل از سه جزیره بوده‌است، آمده که با بالا آمدن سطح آب هر دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفته و در حال حاضر تنها یک جزیره باقی مانده ‌است.

این شبه جزیره در زمان صفوی به عنوان شکارگاه مورد توجه قرار گرفته و به این سبب دژهایی در این جزیره بنیاد شد.

در سال 1837 این جزیره با وجود اعتراض ایران به دست نیروهای روسیه اشغال شد پس از این اشغال، نیروهای روسی تا چندین دهه یک پاسگاه نظامی در آن داشتند.

هم‌اینک این جزیره دو بنای تاریخی در خود دارد. قلعه روس‌ها که در زمان رضاشاه بنای آن تجدید و به پاسگاه تبدیل شده و خانه وزیر مختار روس، قلعه تخریب شده و خانه نیز در حال تخریب است.

انتهای پیام/2307/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول