اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین تأکید کرد

اعتدال و خودداری از افراط و تفریط در امور تربیتی

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین بر اعتدال، عقل‌گرایی و خودداری از افراط و تفریط در امور تربیتی تأکید کرد.

اعتدال و خودداری از افراط و تفریط در امور تربیتی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سالار قاسمی ظهر امروز در نشست هم‌‌اندیشی اداره کل آموزش و پرورش قزوین با پیشکسوتان عرصه فرهنگی و پرورشی که در سالن کنفرانس این اداره کل برگزار شد، با بیان اینکه به اعتقاد برخی افراد تربیت دارای سه ضلع است، اظهار کرد: نخست آنکه کسی که می‌خواهد کار تربیتی انجام دهد، باید عامل باشد؛ به طوری که ممکن است اثرگذاری معلمی که چندان مرتبط با مسائل تربیتی دانش‌آموزان نیست، از مربی تربیتی بیشتر باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین ادامه داد: عالم بودن، ضلع دوم این مثلث را می‌سازد و چه بسا کسی که بناست در زمینه تربیتی فعالیت کند، از دانش لازم برای این کار برخوردار نباشد.

قاسمی پایین بودن سطح توانایی مربیان تربیتی و پرورشی مدارس را از جمله ضعف‌های موجود در این حوزه ذکر و تصریح کرد: ضلع سوم مثلث طلایی تربیت، عاشق بودن و علاقه‌مندی به کار در این حوزه است و چنانچه فردی علم و عمل تربیتی داشته باشد، بدون داشتن شور و علاقه لازم، به موفقیت نمی‌رسد.

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به فضایی که بر کشور حاکم شده است، مربی تربیتی و پرورشی باید علاوه بر سه ویژگی ذکر شده، عاقل نیز باشد و بتواند در فعالیت‌های خود اعتدال برقرار کند؛ چراکه دستیابی به اهداف در زمینه امور پرورشی، در صورت در نظر گرفتن همه جانبه این موارد میسر می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت عقل‌گرایی در امور تربیت، عنوان کرد: در برخی موارد افراط و تفریط در حوزه فعالیت‌های پرورشی منجر به ضعف در این حوزه شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین ادامه داد: امروز در دنیا با کودکان به زبان سنتی سخن گفته نمی‌شود؛ بلکه چهار اصل در امور تربیتی مورد توجه و تأکید قرار دارد که یکی از آنها نهادینه کردن کار گروهی و پذیرش خرد جمعی در میان دانش‌آموزان است.

قاسمی دوراندیشی را اصل دیگری در امور تربیتی عنوان و بیان کرد: در آموزه‌های دینی مسلمانان و قران کریم دوراندیشی و عاقبت اندیشی بارها مورد توجه قرار گرفته است و از نظر روانشناسی، از طریق بازی کردن با کودکان، عاقبت اندیشی به آنان آموزش داده می‌شود؛ چراکه کودک هنگام بازی کردن، بلافاصله با نتیجه تصمیمی که در طی بازی گرفته ست، روبه‌رو می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین با تأکید بر ضرورت پذیرش خطا و اشتباه از سوی کودکان به عنوان اصل سوم تربیتی، خاطرنشان کرد: نفی جزم اندیشی، خودپسندی و مطلق نگاری نیز چهارمین اصل در این حوزه است که توجه به آن در کنار سه اصل پیشین، فعالیت‌های پرورشی را به سمت توفیق رهنمون می‌سازد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش خواستار برگزاری نشست‌هایی با حضور فعالان پرورشی و دست اندرکاران اجرایی امور تربیتی و پرورشی در مدارس به منظور آشنایی بیشتر با نقطه نظرات و مسائل پیش روی آنان شد.

در این برنامه همچنین هفت تن از معاونان پرورشی پیشکسوت در مناطق، نواحی و ادارات آموزش و پرورش استان ضمن بیان تجربیات خود در خصوص مسائل موجود در این حوزه و راهکارهای مقابله با آن، با دریافت لوح سپاس و یادبود و هدایایی مورد تقدیر قرار گرفتند.

گفتنی است، هشتم اسفندماه سالروز تأسیس ستاد امور تربیتی از سوی شهیدان رجایی و باهنر است که به همین مناسبت هر ساله از دوم تا هشتم این ماه، هفته تربیت اسلامی و امور تربیتی نام گرفته است.    

انتهای پیام/77011/ح40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول