اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست ساماندهی امور جوانان کهگیلویه مطرح شد

ارائه آمار ضد و نقیض از بیکاران کهگیلویه

در نشست ساماندهی امور جوانان کهگیلویه آمار بیکاران شهرستان در حالی بیش از 7 هزار نفر اعلام شد که به گفته رئیس دانشگاه علمی کاربردی دهدشت خروجی هر کدام از مراکز دانشگاهی این شهر، سالانه بیش از 500 نفر تنها در مقطع لیسانس است.

ارائه آمار ضد و نقیض از بیکاران کهگیلویه

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، نشست ساماندهی امور جوانان کهگیلویه ظهر امروز در دهدشت برگزار شد و در این نشست ابتدا یوسف پهناور گزارشی از آمار بیکاران شهرستان ارائه داد، آماری به استناد مراکز کاریابی غیردولتی که تنها عده‌ای از بیکاران آن هم بیشتر قشر دارای تحصیلات پایین را به خود جذب کرده است.

رئیس کار، تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه از اشتغال به یکی از 17 شاخص بستر حمایتی جوانان در چارچوب بند و ماده 41 قانون برنامه پنجم نام برد و اظهار کرد: نرخ بیکاری سال 90 کهگیلویه و بویراحمد 42,3 درصد اعلام شده است که سهم زنان از این نرخ 81,5 درصد است.

پهناور با اشاره به نرخ 36,6 کشوری بیکاری جوانان، نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد را 1,6 برابر نرخ بیکاری جوانان کشور و حدود دو برابر نرخ بیکاری جوانان جهان دانست.

وی با بیان اینکه مرکز آمار ایران مرجع رسمی ارائه ارقام و آمار است، افزود: مطابق قانون تاسیس مرکز آمار ایران وزارتخانه‌ها و ادارات مکلف به استفاده از آمار ارائه شده بوده و یکی از مشکلات اساسی شهرستان‌ها ارائه آمار در برش استانی است.

پهناور تکیه به ارقام و آمار مرجع رسمی آمار را یکی از آسیب‌های جدی شهرستان در برنامه‌ریزی جامعه هدف خواند و اظهار کرد: در شرایط فعالی تنها ماخذ ریز آمارهای اداره کار و تعاون کهگیلویه، داده‌های آماری کاریابی‌های غیردولتی مستقر در سطح شهرستان است و بر اساس این آمار برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

این مسئول، ثبت‌نام هفت هزار و 433 نفر جویای کار در کاریابی‌های کهگیلویه را آمار بیکاران شهرستان عنوان کرد و گفت: از این تعداد پنج هزار و 331 نفر مرد و مابقی زن هستند.

به گفته پهناور از این تعداد بیکار ثبت‌نام شده در کاریابی‌های شهرستان، یک‌هزار و 870 نفر دارای تحصیلات ابتدایی، 550 نفر تحصیلات راهنمایی، 750 نفر دبیرستان، یک‌هزار و 783 بیکار با مدرک دیپلم، یک‌هزار و 670 بیکار جویای کار با مدرک فوق‌دیپلم و 810 بیکار با مدرک لیسانس ثبت‌نام کرده‌اند.

رئیس کار، تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه با اشاره به اینکه 2 هزار و 900 جویای کار در کهگیلویه در رده سنی 15 تا 24 سال قرار دارند، یادآور شد:سه هزار و 600 نفر نیز در رده سنی 25 تا 34 سال هستند.

در ادامه، کرم شاهی‌سوق محور توسعه هر مملکتی را نیروی جوان آن جامعه دانست و گفت: جوانان تحصیل کرده زیادی در کهگیلویه وجود دارد که از پتانسیل جوانی آن‌ها استفاده نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علمی، کاربردی دهدشت با بیان اینکه 270 متقاضی حق‌التدریس با مدرک فوق‌لیسانس تاکنون در سایت این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به فارغ‌التحصیلی سالانه 500 نفر از مراکز دانشگاهی شهرستان، آمار بیکاران کهگیلویه فراتر از ارقام ارائه شده است.

مصطفی بهره‌بر نیز آمارهای ارائه شده درباره تعداد بیکاران شهرستان را متناقض با فارغ‌التحصیلان و افراد جویای کار دانست و گفت: لازم است اداراتی که با اشتغال سر و کار دارند نسبت به فراخوان ثبت‌نام افراد جویای کار و مشخص شدن آمار دقیق بیکاران این شهرستان اقدام کنند.

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد واحد دهدشت با بیان اینکه فرهنگ کار در کهگیلویه به پشت‌میزنشینی خلاصه شده است، افزود: افراد جویای کار متاسفانه ریسک‌پذیر نیستند و این یکی از دلایل افزایش تعداد بیکاران این شهرستان است.

به گفته بهره‌بر، توسعه کار و کارآفرینی روحیه ریسک‌پذیری می‌خواهد و اگر جوانان با این روحیه در راستای ایجاد اشتغال حرکت کنند و تسهیلات مورد نظر به افراد متقاضی اعطا شود، شاهد افزایش آمار بیکاران نخواهیم بود.

انتهای پیام/82016/م30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول