اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ستاد اقامه نماز تأکید کرد

احیای معماری اسلامی با بهره‌گیری مهندسان از آموزه‌های دینی

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: مهندسان با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی و عقلی می‌توانند معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی را در شهرها احیا کنند.

احیای معماری اسلامی با بهره‌گیری مهندسان از آموزه‌های دینی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام محسن قرائتی ظهر امروز در دهمین همایش شهر و توسعه شهری و پنجمین همایش ملی توسعه شهری با عنوان منظر تاریخی و فرهنگی شهر اسلامی که در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: مهندسان با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی و عقلی می‌توانند معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی را در شهرها احیا کنند.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای بیان شده یک و سوم بودجه کشور در صنعت ساختمان هزینه می‌شود در حالی که عمر هر ساختمان 40 سال است، افزود: اما در کشورهای دیگر با احداث مسکن مقاوم عمر هر ساختمان آنها 150 سال است که ما در مقایسه با آنها خیلی عقب هستیم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: مهندسان و نیروهای مربوطه باید با اراده، تفکر و همت مضاعف تلاش کنند تا راهکارهایی را به کار گیرند که عمر هر ساختمان در کشور ارتقا یابد تا از هدر رفت بودجه کشور جلوگیری شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: برگزاری همایش، سمینار و به‌کار بردن کاشی با نقوش اسلامی نمی‌توان اثر ماندگاری را در معماری اسلامی خلق کرد بلکه باید یک مهندس ابتکاری را به کار ببندد تا مردم در زندگی کردن در خانه خود به آرامش روحی برسند.

وی با بیان اینکه اراده محکم در وجود هر فرد می‌تواند کارهای ماندگار را در جامعه به ثبت برساند، بیان کرد: امام خمینی (ره) با 200 کتاب توانست انقلابی را برپا کند که در جهان مقدمه احیای اسلام باشد و فرد دیگری با نوشتن 8 هزار کتاب نتواند اقدام خاصی را انجام دهد که این مطلب بیانگر این است که مشکل ما در نوشتن کتاب نیست بلکه باید اراده راستین در اقدام هر فعالیتی داشته باشیم تا بتوان برای قشرهای مختلف جامعه تأثیرگذار بود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه اسلام دین جامعی است و برای هر کار مسلمان از خوردن، خوابیدن، پوشیدن و حتی ساخت و ساز برنامه دارد، ابراز داشت: مهندسان نیز از برنامه‌های اسلامی می‌توانند بهره‌مند شوند و با خلاقیت و نوآوری در صنعت ساختمان حرفی برای گفتن داشته باشند.

قرائتی بیان کرد: ارتباط با سازمان‌های بین‌الملل خوب است ولی ما باید حرف‌های آنان را یاد بگیریم و بدانیم آنها چه چیزی برای گفتن دارند ولی نباید از آنها تأسی بگیریم چرا که ما با تکیه بر اصول و باورهای خودمان بهتر از آنان می‌توانیم عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید مهندسان در ساخت هر مسکن و مرکز فرهنگی و ورزشی بدانند که مکانی چندمنظوره را احداث کنند تا بهره‌وری بیشتری از آن کرد، ابراز داشت: ما باید واحدهای مسکونی بسازیم که در آینده فرزند خانواده بتواند طبقه بالای آن را برای زندگی کردن بسازد یا در ساخت یک مرکز فرهنگی باید دقت کنیم که از این مرکز استفاده چند منظوره داشته باشیم تا در هر لحظه بتوانیم از آن بیشترین بهره‌وری را انجام بدهیم.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه نحوه ساخت واحدهای مسکونی ما باید با سایر کشورها متفاوت باشد، ابراز داشت: مهندسان باید ساخت خانه را مطابق با فرهنگ و آموزه‌های دینی بسازند تا اعضای خانواده بتوانند بیشترین بهره‌وری را از آن ببرند.

قرائتی با بیان اینکه برخی افراد سعی می‌کنند که سخنان سازمان بین‌الملل را به ما القا کنند و دستورات آنها را در ساخت مسکن اجرایی کند، بیان کرد: تحقق این مهم بزرگ‌ترین ضربه بر ساخت و ساز منطبق بر اصول اسلامی در کشور ما است که باید از آن خودداری کنیم چرا که ما با استفاده از آموزه‌های دینی و عقل و منطق می‌توانیم حرف‌های تازه در صنعت ساختمان به دنیا بزنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه در دین اسلام زندگی هدفمند تعریف شده است، بیان کرد: مهندسان باید در ساخت‌ و سازهای ساختمانی نیز هدفمند عمل کنند و در ساخت هر مسکن و مرکزی دستورات الهی را به‌کار گیرند و از تقلید کردن معماری‌های غربی دوری کنند تا بتوانند هویت اسلامی و ایرانی خود را حفظ کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور یادآور شد: عزم جدی در مهندسان می‌خواهد تا بتوانیم مشکلات معماری و اسلامی را در شهرها احیا کنیم که مطمئنا با اراده، تفکر، الهام الهی و توجه به آموزه‌های اسلامی می‌توانیم به این هدف برسیم.

انتهای پیام/77009/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول