اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای شهر اصفهان خواستار شد

ضرورت توجه به معماری اسلامی در ساخت و سازهای اصفهان

عضو شورای شهر اصفهان گفت: ساخت و ساز‌های شهری در اصفهان از معماری اسلامی ایرانی فاصله گرفته است و توجه به شاخصه‌های معماری اسلامی ایرانی در ساختمان‌سازی‌ها ضرورت دارد.

ضرورت توجه به معماری اسلامی در ساخت و سازهای اصفهان

محمدرضا فلاح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه توجه به معماری اسلامی ایرانی و ایجاد این نوع معماری در شهر‌ها و روستا‌های کشور یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب محسوب می‌شود، اظهار کرد: همچنین رهبر معظم انقلاب به باز‌آفرینی شهر‌ها و روستا‌ها براساس معماری اسلامی ایرانی تأکید دارند.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب چند سال پیش در جمع مدیران شهرداری‌ها به صورت صریح عنوان کردند که مدیریت شهری و متولیان امور شهری باید به سوی احیای بافت‌های شهر‌ها و روستا‌ها با رویکرد معماری اسلامی ایرانی حرکت کنند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه طی چند سال پیش در اصفهان مدیریت شهری آیین‌نامه‌ای را با عنوان توجه سیمای شهری به ابنیه‌ها تهیه کرده است، تصریح کرد: اما با توجه به واگرایی که در بین ادارات و سازمان‌ها وجود دارد، این موضوع به صورت کامل محقق نشده است.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها یکی از اصلی‌ترین تشکیلات مدیریت شهر‌ها هستند که مدیریت و نظارت بر ساخت و ساز‌های شهر را به عهده دارند، ادامه داد: اگر همکاری سایر ادارات و مجموعه‌ها با شهرداری وجود نداشته باشد، به صورت قطعی منویات رهبر معظم انقلاب در راستای توجه به معماری اسلامی ایرانی در ساخت و ساز‌های شهری محقق نمی‌شود.

فلاح با اشاره به اینکه در آموزه‌های دینی و اسلامی به تمام امور مردم توجه خاصی شده است، تاکید کرد: در آموزه‌های دینی و اسلامی به نوع معماری داخلی سکونتگاه انسان‌ها توجه شده است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به معماری دوره صفویه می‌توانیم تا حدودی نمودی از معماری اسلامی ایرانی را مشاهده کنیم، افزود: شهر اصفهان در دوره‌ای از تاریخ پایتخت صفویه بوده و به این دلیل اکثر ساختمان‌هایی که در دوره صفویه با دیدگاه معماران ساختمان‌ها احداث شده دارای شاخصه‌های معماری اسلامی ایرانی است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه معماری معماران دوران صفویه از فکر، عمل و رفتار آمیخته بوده است، گفت: در حال حاضر برخی از ساختمان‌های به جای مانده از دوران صفویه در شهر اصفهان متجلی معماری اسلامی ایرانی هستند.

وی با اشاره به اینکه معماری اسلامی ایرانی ساختمان‌های شهری نمادی از شهر اسلامی است، اظهار کرد: شهروندانی که به این نوع معماری توجه دارند، به صورت نا‌خودآگاه به عظمت دین اسلام پی می‌برند.

فلاح با تاکید بر اینکه در معماری اسلامی ایرانی به تمام طراحی‌ها، مکان‌یابی‌ها، رنگ‌ها، فرم‌ها و شکل‌ها به صورت ویژه توجه شده است، ادامه داد: معماران و طراحان باید در ساخت و ساز‌های شهری از الگو‌های غربی فاصله بگیرند و به شاخصه‌های معماری اسلامی ایرانی توجه کنند.

وی تصریح کرد: ساخت و ساز‌های شهری در اصفهان از معماری اسلامی ایرانی فاصله گرفته است و توجه به شاخصه‌های معماری اسلامی ایرانی در ساختمان‌سازی‌ها ضرورت دارد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به الگو‌گیری طراحان و معماران از الگو‌های غربی در امر ساخت و ساز‌های شهری روز به روز ساخت و ساز‌های شهری از معماری اسلامی ایرانی فاصله می‌گیرد، گفت: در حال حاضر در نمای ساختمان‌ها نیز از معماری اسلامی ایرانی در خور شأن اصفهان استفاده نشده است.

انتهای پیام/63004/ل40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول