اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مزار شهدای گمنام زنجان مأمن دلدادگان و عاشقان

مزار شهدای گمنام زنجان مأمن دلدادگان و عاشقانی است که رشادت‌های رزمندگان و کسانی که با گمنامی در راه دفاع از نظام و انقلاب و خاک پاک ایران اسلامی از جان گذشتند را فراموش نکرده‌اند.

مزار شهدای گمنام زنجان مأمن دلدادگان و عاشقان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شهدای گمنام مظهر گمنامی جامعه هستند که مردم بیش از سایر شهدا عرض ارادت خود را به این شهدا ادا می‌کنند.

شهدای گمنام در حین گمنامی، آشنایانی هستند که مردم بر سر مزار آنها حاضر شده و برنامه‌های مختلف مذهبی در کنار مزار مطهر شهدای گمنام برگزار می‌شود.

عطر شهادت برای همه افراد خوش است و هر فردی در زندگی خود به مرگ با عزت فکر می‌کند و شهادت در گمنامی آرزویی است که اکثر جوانان و مردم جامعه دارند، چراکه اهدای جان و مال در راه رضای خداوند متعال تنها توشه‌ای است که انسان در این دنیای مادی دارد و تنها از این طریق است که می‌توانند برای کسب رضایت احدیت تلاش کنند.

زمزمه شهادت در نهاد هر فردی نهفته است و با آشکار شدن ابعاد آن تنها مردان واقعی طعم شهادت را می‌چشند، اما گمنامی در دوران دفاع مقدس افتخاری بود که در بسیاری از دلنوشته‌ها و وصیت‌نامه‌های شهدا و رزمندگان می‌توان به خوبی یافت.

شهادت در گمنامی آرزویی بود که قلب هر رزمنده‌ای را به تپش وا می‌داشت و در لحظات ناب دعا و استغاثه به درگاه خداوند متعال آرزوی شهادت در گمنامی را خواستار بود.

ایرانی‌ها هم شهادت‌طلبند و هم شهادت‌خواه، شهادت در راه کسب رضای باری‌تعالی، شهادتی توام با گمنامی آرزوی هر ایرانی است که باید به آن افتخار کرد.

در استان زنجان نیز شهدای گمنام در جوار دانشگاه‌ها آرام گرفته‌اند و دانشجویان از وجود چنین شهدایی در دانشگاه‌های خود راضی هستند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، تپه نورالشهدای زنجان، شهرستان طارم و برخی دانشگاه‌های دیگر استان از عطر شهادت بهره برده و با تدفین شهدا در این مراکز عطر شهادت در فضای معنوی و علمی احساس می‌شود.

یک شهروند زنجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه شهدای گمنام عطر شهادت را در دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌افشانند، گفت: استقبال دانشگاه‌ها از تدفین شهدا در دانشگاه‌ها مطلوب است.

جایگاه رفیع شهدا

مینا عسگری با بیان اینکه همه شهدا از جایگاه والایی در کشور برخوردار هستند، بیان داشت: باید با تدفین شهدای گمنام در این مراکز دانشجویان را متوجه چنین فرهنگی کرد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ دوران دفاع مقدس تنها از طریق بیان واقعیت‌ها ممکن می‌شود، افزود: تدفین شهدا تنها یادی از آن دوران مقدس محسوب می‌شود.

یک دانشجوی زنجانی نیز شهادت را آرزویی بزرگ عنوان کرد و گفت: اگر قرار است انسان روزی از صحنه جامعه بیرون برود، با شهادت دلچسب‌تر است.

میلاد مصطفوی یادآور شد: متاسفانه درگیری‌های زندگی ماشینی موجب جدا ماندن از حقیقتی به نام شهادت شده است اگر چه هنوز این فرهنگ در ایران کمرنگ نیست اما باید در این زمینه بیشتر کار شود.

وی با اشاره به اینکه برگزاری راهیان نور اقدامی است که از چند سال گذشته در ایران آغاز شده است، افزود: هر سال منتظر می‌‌شوم تا این برنامه اجرا شود.

این دانشجو با بیان اینکه حضور در کنار مزار شهدای گمنام فرصتی به وجود می‌آورد تا فارغ از زندگی مادی به مرگ با عزت فکر شود، افزود: امروز هم جوانان این مرز و بوم حاضرند برای حفظ عزت، شرف و تمامیت ارضی خود راه شهادت را در پیش بگیرند.

وجود 25 شهید گمنام در زنجان

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان نیز با بیان اینکه پیکر 25 شهید در استان زنجان مدفون هستند، افزود: در تپه نورالشهدای زنجان، ارتفاعات گاوازنگ هشت شهید آرام گرفته‌اند.

امیرعلی نیک‌بخش با اشاره به اینکه در مزار شهدای پایین زنجان دو شهید و یک شهیده گمنام آرام گرفته‌اند، بیان داشت: در مزار شهدای بالای زنجان، روستای بناب، سلطانیه و شهرستان ابهر نیز در هر کدام یک شهید گلگون آرمیده‌اند.

وی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر پیکر سه شهید به خاک سپرده شده، بیان داشت: در دانشگاه زنجان نیز مزار دو شهید مأمن دلدادگان و عاشقان است.

این مسئول با اشاره به خاکسپاری یک شهید در دانشگاه علوم پزشکی زنجان یادآور شد: در شناط ابهر و شهرستان طارم نیز دو شهید آرام گرفته‌اند.

فارس امیدوار است این گزارش یادی از کسانی باشد که هرگز فراموش نمی‌شوند و گذر زمان آنها را از یادها جدا نمی‌کند.

انتهای پیام/73003/ل30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول