اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مروری بر روزنامه‌های امروز چاپ کابل

افزایش نگرانی‌ها از تشدید ترور مسئولان ستادهای انتخاباتی

روزنامه‎های امروز چاپ کابل در دیدگاه‎های رسمی و سرمقاله‎های خود نسبت به ترور مسئولان برخی ستادهای انتخاباتی ابراز نگرانی کردند.

افزایش نگرانی‌ها از تشدید ترور مسئولان ستادهای انتخاباتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، برخی از روزنامه‎های امروز (دوشنبه) چاپ کابل ترورهای اخیر مسئولان ستادهای انتخاباتی و سفر وزیر خارجه آلمان در افغانستان را مورد بررسی قرار دادند که بخش‎هایی از آن در ذیل آمده است:

روزنامه «ماندگار»، در دیدگاه رسمی خود قتل کارمند دفتر ستاد انتخاباتی «عبدالله عبدالله» نامزد ریاست جمهوری سال آینده افغانستان در ولایت «سرپل» در شمال این کشور را مورد بررسی قرار داده و نوشته است که هنوز 10 روز از آغاز رقابت‌های انتخاباتی در افغانستان نمی‎گذرد، اما ترورهایی به شکل زنجیره‎ای علیه مسئولان دفاتر رقابت‌های انتخاباتی به راه انداخته شده که نگرانی مردم را در قبال داشته و از سویی‎هم گمانه‎زنی‎هایی مبنی بر دست داشتن برخی از نامزدهای ریاست جمهوری در پس این ترورها مطرح شده است.

روزنامه ماندگار افزوده است که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی افغانستان وظیفه دارند تا عاملان قتل‌های اخیر را شناسایی کرده و به مردم افغانستان معرفی کنند، زیرا واضح است که طالبان تا کنون در این دور از انتخابات به دنبال قتل‌ِ کارمندان ستادهای انتخاباتی نبوده‌اند و اتهامی نیز بر آنان وارد نشده است و این اقدامات یا کار گروه‌هایی است که می‌خواهند انتخابات برگزار نشود و یا ناشی از رقابت‌های منفی انتخاباتی‌ است.

روزنامه «جامعه باز»، در سرمقاله خود مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان را مورد بررسی قرار داده و در این میان برخی از ابتکارهای رسانه‎ای را در این زمینه برای انتخابات و ملت افغانستان سودمند دانست.

این روزنامه در بخش‎ دیگری از سرمقاله خود مناظره‎های تلویزیونی نامزدان ریاست جمهوری را مورد بررسی قرار داده و نوشته است: دامن‎زدن به فرهنگ گفت‎وگو، پیامدهای خجسته و بی‎پایانی برای جامعه معاصر افغانستان خواهد داشت و ترویج کننده الگوهای تازه‎ای در مناسبات و تعاملات جمعی ماست، جدا از این که به لحاظ کیفیت در چه سطحی است.

روزنامه «آرمان ملی»، در دیدگاه رسمی خود افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان را مورد بررسی قرار داده و نگاشته است که ابعاد بزرگ این فاجعه را زمانی می‌توان بهتر تشخیص داد که به ویرانی‎های کشور خود بنگریم که 12 سال پس از سرازیر شدن میلیاردها دلار کمک جامعه جهانی هنوز هم ویرانی‎های بی‎شماری در کشورمان وجود دارند که آبادی آن‎ها سال‎های درازی را با هزینه‎های سرسام‎آوری می‎طلبد.

روزنامه آرمان ملی در بخش دیگری از سرمقاله خود افزوده است: افزایش تلفات غیرنظامیان افغان همچنین نشان می‌دهد که همه ساله به تعداد خانواده‎هایی در کشور افزوده می‎شود که در اثر حملات طالبان سرپرست آن‎ها را از دست می‎دهند و به این ترتیب یک معضل بزرگ اجتماعی در کشور بگونه مستمر رو به فزونی می‎نهد.

روزنامه « افغانستان»، در سرمقاله خود بحث پیمان امنیتی کابل-واشنگتن را مورد بررسی قرار داده و نوشته است که پیمان امنیتی کابل-واشنگتن همواره در تقابل خواست‎های دولت افغانستان قرار داشته است.

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود افزوده است: در هفته‎های گذشته حکومت افغانستان تلاش کرد تا با برجسته‎سازی پیمان استراتژیک میان افغانستان و اروپا، اهمیت پیمان امنیتی با آمریکا را تحت‌الشعاع قرار دهد اما هم آمریکا و هم کشورهای اروپایی اعلام کردند که اعتبار هر سند استراتژیک میان افغانستان و اروپا به اعتبار پیمان امنیتی با آمریکا وابسته خواهد بود این یعنی تا زمانی که پیمان امنیتی به امضا نرسد، تلاش برای امضای هر سند دیگر با اعضای ناتو بی‎فایده خواهد بود.

روزنامه «انصاف»، در دیدگاه رسمی خود سفر وزیر خارجه آلمان به افغانستان را مورد ارزیابی قرار داده و نگاشته است: با وجود اصرار مجدد وزیر خارجه آلمان و رئیس جمهور کرزی بر شرایط خود در زمینه امضای پیمان امنیتی در دیدار با وزیر خارجه آلمان، یکی دیگر از مأموریت‎های فرمایشی دیپلمات‎های غربی در سفر به افغانستان و دیدار با رئیس جمهور ناکام ماند و نشان داد که حامد کرزی تا تحقق کامل شرایط خود در این خصوص، تسلیم هیچ فشار و هشداری نخواهد شد.

به باور سرمقاله‌نویس روزنامه انصاف، نکته قابل توجه این است که دیپلمات‎های غربی و فرماندهان نظامی ناتو، بدون توجه به شرایط رئیس جمهور افغانستان به صورت یک جانبه بر امضای سریع پیمان امنیتی تأکید می‎کنند و در این خصوص هرگز به حق حاکمیت ملی، استقلال، اراده و رأی رئیس جمهور و نیازهای اساسی افغانستان به مثابه یک کشور مستقل درگیر جنگ و نیازمند صلح، هیچ توجهی نمی‎کنند و این امر، بیش از پیش خشم و نارضایتی رئیس جمهور افغانستان را برانگیخته و او را نسبت به اهداف غربی‎ها در افغانستان، بی‎اعتماد کرده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول