اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مروری بر روزنامه‎های امروز چاپ کابل

همکاری منطقه‌ای جایگزین نیروهای خارجی/ قانونگرایی ضامن سلامت انتخابات

روزنامه‎های امروز چاپ کابل در دیدگاه‎های رسمی و سرمقاله‎‌های خود با بررسی وضعیت کنونی افغانستان، ضمن تاکید بر همکاری منطقه‌ای برای جایگزینی نیروهای خارجی، بر قانونگرایی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاکید کرده‌اند.

همکاری منطقه‌ای جایگزین نیروهای خارجی/ قانونگرایی ضامن سلامت انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز (دوشنبه) چاپ کابل در دیدگاه‎های رسمی و سرمقاله‎های خویش، وضعیت کنونی و روابط افغانستان با کشورهای منطقه را بررسی کرده‌اند و همکاری دولت افغانستان با کشورهای منطقه را جایگزین مناسبی برای حضور نظامیان خارجی در افغانستان دانسته‌اند که بخش‌هایی از این بررسی‌ها در ذیل آمده است:

روزنامه «سخن جدید»، در دیدگاه رسمی خود درباره وضعیت کنونی افغانستان نوشته است که تحرکات دیپلماتیک حکومت کابل در سطح منطقه‎ای در این اواخر قابل تأمل است و سفرهای مکرر رئیس جمهور حامد کرزی به کشورهای منطقه، امضای قراردادهای 2 جانبه، ایجاد بسترهای تعاملات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی گسترده نشان می‎دهد که حکومت کابل متوجه نقص در دستگاه دیپلماسی خود شده است.

به باور سرمقاله نویس این روزنامه، همکاری با قدرت‎های منطقه‌ای و کشورهایی‌ که انگیزه و توان همکاری با افغانستان را دارند، تنها گزینه‎ای است که از یک‎سو راه رسیدن به ثبات را فراهم خواهد ساخت و از جانب دیگر، افغانستان را از وابستگی صرف و یکجانبه به کشورهای غربی نجات می‌دهد و راه بدیلی را فراروی دولت‏‎مردان این کشور باز خواهد گذاشت. این تحرکات بخصوص در موقعیت حساس کنونی، تأثیرگزاری بسزایی خواهد داشت.

روزنامه «جامعه‎باز»، در سرمقاله خود اقدامات اخیر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان را مورد بررسی قرار داده و نوشته است: تثبیت اقتدار قانونی نهادهای مسئول، از اهمیت اساسی برخوردار است و نشانه‎ای از جدی بودن کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در رسیدگی به تخلف‎ها و سوء‎استفاده‎ها از منابع و امکانات دولتی در جریان تبلیغات انتخاباتی و روز برگزاری انتخابات است.

این روزنامه افزود که نفس برخوردهای اخیر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، برای افکار عمومی و مردم امید بخش و دلگرم کننده است و بی‎تردید، به آن‌ها برای شرکت در انتخابات و رای‌گیری عمومی، انگیزه بیشتری خواهد داد و اعتماد آن‌ها را به نهادهای مسئول و برگزار کننده انتخابات بیشتر خواهد کرد.

حضور موثر و پر تعداد و آگاهانه مردم در پای صندوق‎های رای ، هدف عمومی است که با چنین برخوردها و واکنش‎های مبتنی بر قانون، بیشتر تأمین و تضمین خواهد شد.

روزنامه «ماندگار»، در دیدگاه رسمی خود اعلام حمایت «حزب اسلامی» افغانستان از کاندیداتوری «قطب‎الدین هلال»، را مورد انتقاد قرار داده و در مورد سکوت دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان نوشته است که خاموشی 10 کاندید دیگر در این زمینه قابل تامل است. باوجودی که کاندیداها در رقابت تنگاتنگی با یکدیگر بسر می‌برند، اما یادمان نرود که بسیاری از کاندیداهایی که اکنون تبلیغات می‌کنند و داد از دموکراسی و جامعۀ مدنی و حقوق بشر می‌زنند، باید در برابر حضور چنین گروهی در انتخابات بایستند. بسیاری از همین کاندیداها، بارها اعمال و رفتار «حکمتیار» را خلاف ارزش‌های حقوق بشری دانسته‌اند و آن را محکوم کرده‌اند، پس چرا اکنون مهر سکوت بر لب زده‌اند؟

روزنامه افزوده است: «گلبدین حکمتیار»، رهبر حزب اسلامی با انجام حملات انتحاری و نیز حمایت از یک کاندید در انتخابات در واقع نشان می‎دهد که بدنبال کسب قدرت است و برای او فرقی نمی‎کند که از راه انفجارها آن را به دست آورد یا انتخابات.

اما حالا باید کمیسیون انتخابات درک کرده باشد که قطب‌الدین هلال کاندید جریان و کسی است که عملا در جنگ با دولت افغانستان قرار دارد و مردم را به قتل می‌رساند بنابراین باید در مورد این کاندید تجدید نظر صورت گیرد و باید از روند رقابت‌ها حذف شود زیرا قرار نیست که آقای حکمتیار و هلال هم از راه زور طمع قدرت داشته باشند و هم از راه‎های دمکراتیک، پس باید یکی از این راه‎ها را به رسمیت شناخت.

روزنامه «آرمان ملی»، در دیدگاه رسمی خود با انتقاد از سیاست رئیس جمهوری افغانستان نسبت به برخی از کشورهای جهان و آمریکا، نوشته است که رئیس جمهور حامد کرزی باید بار دیگر با دقت تمام در راهکارهای خود در برابر امریکا را تجدید نظر کند زیرا افغانستان هنوز درگیر جنگ خانمان‎سوز است که به تنهایی و بدون ‎همکاری کشورهای دوست نمی‎تواند هزینه و هدایت آن را تامین کند بنابراین در مورد این مسائل از نو درنگ کرد. ما به تنهایی و بدون همکاری کشورهای جهان نمی‎توانیم کاروان دموکراسی را به سرمنزل مقصود بر سانیم. این نکته در خور درنگ و تأملی ژرف می‎باشد وآینده ما به آن پیوند تنگاتنگی دارد.

روزنامه «هشت صبح»، در سرمقاله خود گشایش 14 مرکز رای‌گیری در مناطق ناامن را مورد بررسی قرار داده و نوشته است: مناطق ناامن محل مناسبی برای اجرای سناریوی تقلب است و جای نگرانی است که در مراکزی که یک روز امن و روز دیگر ناامن اعلامی می‌شود، صندوق‌ها از آرای تقلبی پر نشوند. در انتخابات‌های گذشته، چنین چیزی به واقعیت مبدل شد و در برخی از مراکز آرای تقلبی به صندوق‌ها ریخته شد، در شماری از روستاها هم، سران قومی و صاحبان نفوذ صندوق‌ها را به خانه‌های خود بردند و پر کردند همچنین در تعدادی از مناطق هم عده‌ای به نیابت از تمام محله رای دادند. ترس از تکرار این سناریو کابوس تمام کسانی است که انتخابات سال آینده را برای افغانستان سرنوشت‌ساز می‌دانند.

به باور سرمقاله نویس این روزنامه، سازمان‌دهی تقلب، همه را مأیوس خواهد کرد. نجات کشور از دشواری‌های موجود و مدیریت بحران‌هایی که با آن روبه‌روایم، از طریق برگزاری یک انتخابات شفاف و سالم، امکان‌پذیر است. بنابراین باید رییس‌جمهور کرزی، کاندیداها، مقام‌های کمیسیون‌های انتخاباتی و مقام‌های امنیتی، در مورد شیوه‌ها و ساز و کارهایی که می‌توان از تقلب جلوگیری کرد، به توافق برسند.

روزنامه «افغانستان»، در سرمقاله خود در مورد اهمیت آزمون کنکور نوشته است: موفقیت در کنکور محصول 12 سال زحمت و تلاش دانش آموز و خانواده اوست که با هزار سختی و تحمل بدبختی از پس مخارج مدرسه فرزندان خود بر می‎آید و به آرزوی روزی می‎نشیند که این زحمات به برگ و بار نشسته و دروازه ورود به دانشگاه از طریق کنکور برای فرزند آن‎ها باز شود و کنکور روندی است که طی آن باید حق به کسانی داده شود که بیشترین زحمت را کشیده‎اند و در درس‎های خود موفق بوده‎اند. دانش آموزان هم از نظر استعداد و توان یادگیری متفاوتند و هم از لحاظ علاقه‎مندی به درس و بحث و نوع نگاه آن‎ها به آینده فرق دارند. میکانیزم آزمون کنکور باید طوری باشد تا شایسته‎ها را انتخاب کرده و با توجه به ظرفیت دانشگاه‎ها و موسسات نیمه عالی به آن‌ها فرصت دهند تا در رشته‎های پذیرفته شده به تحصیلات خود ادامه دهند.

این روزنامه در بخش دیگر از سرمقاله خود افزوده است:دولت و وزارت تحصیلات عالی افغانستان، باید به اهمیت کنکور در زندگی دانشجویان پی برده و با جعل، تقلب، پارتی بازی، آینده زندگی دانشجویان و ده‎ها هزار خانواده را به خطر نیندازند. همانطوری که اصل سلامت و شفافیت در انتخابات عمومی از اهمیت برخوردار است در آزمون کنکور نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. متاسفانه نحوه برگزاری آزمون کنکور امسال در ولایت‎های «لوگر»، «غزنی» و «هرات» حکایت از سیاست‎های دوگانه‎ای دارد که در وزارت تحصیلات عالی در ارتباط با کنکور در پیش گرفته می‎شود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول