اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

مروری بر ماجرای توزیع سبد کالا در کردستان

فقدان برنامه و بی‌نظمی هم در تعیین افراد مشمول و هم در چگونگی توزیع سبد کالایی موجب شد تا فلسفه و نیت مثبت دولت عملا زیر سؤال برود.

مروری بر ماجرای توزیع سبد کالا در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کمتر برخوردار جامعه، امری مورد وثوق همگان است و این مسئله هم از نظر دینی و هم به لحاظ عدالت اجتماعی از درجه اهمیت فراوانی برخوردار است.

اما نکته مهم در این موضوع، نحوه و ساز و کار این حمایت است چراکه در صورت اتخاذ راهکار درست و اصولی هم افق مورد نظر و هم رضایت‌مندی مردم و مخاطبین جامعه هدف، فراهم می‌شود.

روی دیگر سکه زمانی است که بدون برنامه‌ریزی دقیق و لحاظ همه جوانب، تصمیم بر حمایت از این اقشار به صورتی گسترده در جامعه بگیریم که در این شرایط با مشکلاتی بزرگ مواجه خواهیم شد.

شاهد مثال در قضیه "سبد حمایتی" دولت از کسانی بود که از سطح درآمدهای کمتری برخوردار هستند، آنگونه که مجریان طرح می‌گفتند این سبد کالایی جدا از موضوع پرداخت یارانه نقدی و تنها برای بخشی از جامعه بود.

فقدان برنامه و بی‌نظمی هم در تعیین افراد مشمول و هم در چگونگی توزیع سبد کالایی موجب شد تا فلسفه و نیت مثبت دولت عملا زیر سؤال برود.

با تکلیفی که از سوی دولت به استان‌ها شد اجرای مرحله اول طرح کلید خورد و در استان کردستان نیز به موازات سایر مناطق کشور این امر بدون مطالعات همه‌جانبه آغاز شد.

نخستین معضلی که در این میان شهروندان کردستانی را غافلگیر کرد نحوه مشخص شدن افراد زیر پوشش طرح بود که به شدت پر ابهام به نظر می‌رسید، بسیار کسانی که با وجود محرومیت از حداقل‌های حقوق و درآمد در دایره مشمولان طرح قرار نگرفتند و از آن سو افرادی با درآمدهای چندین میلیونی از این سبد بهره‌مند می‌شدند.

دومین مشکلی که گریبانگیر شد، نحوه دریافت سبد کالایی بود آنگونه که دولت اعلام کرد سرپرستان خانواری که کارت بانکی نداشتند، باید برای دریافت سبد کالا اقدام به تهیه این کارت می‌کردند.

در استان کردستان به دلایل متعدد و وجود افرادی مسن که از حداقل‌های تحصیلات برخوردار نیستند به عنوان سرپرست خانواده، کار را مشکل و علاوه بر ایجاد وقفه در اجرای طرح، مراجعات به بانک‌ها را نیز به صورتی چشمگیر افزایش داد.

اما شاه‌بیت ماجرا، زمانی بود که قرار شد افرادی که هم شامل طرح هستند و هم مراحل دریافت کارت را گذرانده‌اند در فروشگاه‌های منتخب سراسر استان بالاخره به این سبد نه‌ چندان پر و پیمان دست پیدا کنند.

تجمع زیاد شهروندان که هر روز نیز بر دامنه آن افزوده شد، بویژه در روزهایی که منطقه غرب کشور سردترین روزهای سال را می‌گذراند از جمله نکات تأسف‌بار اجرای طرح توزیع سبد کالا بود.

وقوع درگیری‌های گاه و بیگاه در میان مردمی که به علت شرایط دشوار اقتصادی، آستانه تحملشان پایین آمده و از سوی دیگر سوز سرما آنها را بی‌طاقت کرده است از دیگر مناظری بود که روزانه و تنها با نظاره چندین دقیقه‌‌ای قابل مشاهده بود.

عدم توزیع سبد کالا در میان تمامی فروشگاه‌های مکلف به انجام این کار نیز از دیگر دغدغه‌هایی است که شهروندان را در این رابطه با مشکل مواجه کرد ، آنچنان که مسئول یکی از فروشگاه‌ها در این ارتباط به شکسته شدن شیشه‌های مغازه و حذف توزیع سبد کالا اشاره می‌کرد.

در شرایطی که مشمولان طرح از نخستین ساعات سپیده‌دم برای دریافت این سبد در مقابل درب فروشگاه‌ها تجمع می‌کردند برخی مسئولان فروشگاه‌ها نیز تا جایی که می‌توانستند با تأخیر اقدام به بازگشایی فروشگاه و حضور در محل کار خود می‌کردند و همین مسئله بر دامنه نارضایتی‌ها می‌افزود.

همچنین گلایه‌های متعدد شهروندان در خصوص اعطای سبد کالا توسط مسئولان فروشگاه‌ها به دوستان و آشنایان و ناکام ماندن سایرین با وجود مراجعات مکرر به خوبی قابل مشاهده است.

ناقص بودن سبد کالایی و نبود تخم‌مرغ وعده داده شده و همچنین اتمام سریع‌السیر برخی دیگر از اقلام چون مرغ نیز سؤال‌برانگیز بود و حتی به اعتقاد شاهدان برخی مسئولان فروشگاه‌ها به عمد از ارائه این ماده پروتئینی خوداری می‌کردند تا آن را به گونه‌ای دیگر برای خود به فروش رسانده و دولت را وادار به تزریق بیشتر آن اقلام کنند.

تنها راهکاری که پس از گذشت چند روز به ذهن مسئولان خطور کرد، نصب داربست برای قرار گرفتن مردم در یک ردیف مشخص و جلوگیری از ازدحام و تجمع در مقابل فروشگاه بود، امری که با توجه به سابقه مردم ما بعید است چندان گره‌گشا باشد و همچنان برخی بی‌حوصله تلاش خواهند کرد با دور زدن سایرین، سبد کالایی خود را دریافت کنند.

حتی اعلام دولت مبنی بر تمدید توزیع سبد کالایی تا پایان سال نیز نتوانست از حجم مراجعات شهروندان بکاهد و بدین‌سان هر چه از زمان آغاز طرح جلوتر رفتیم متولیان این پروژه سنگین، بیش از پیش به برنامه اشتباه خود پی برده‌اند به گونه‌ای که سرنوشت ادامه طرح و در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

------------------------------

یادداشت از: کیوان قاسمی

------------------------------

انتهای پیام/79012/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول