مهرداد سلطانی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: معماری تجسدی از زندگی انسان است و زندگی انسان تحت تاثیر فرهنگ و مولفههای آن است. اسلام با حضور در ایران موجب تاثیر در باورهای فرهنگی مردم شد و این تاثیرگذاری وارد معماری شد. دین تاثیر خود را در جنبههای مختلف معماری میگذارد چون وارد باورها و زندگی مردم شده است.
وی دین را بخش مهمی از فرهنگ مردم عنوان کرد و گفت: معماری اسلامی با توجه به این دیدگاه بخشی از معماری ایرانی – اسلامی است و تحت تاثیر مولفههای دین اسلامی قرار دارد. معماری با توجه به فرهنگ مردم در زندگی دستخوش تغییر میشود و معماری ایران نیز با توجه به باورها و عقاید دینی مردم دچار تحول شد و در واقع ما معماری دوره اسلامی ایران را در کشور داریم.
مدیر گروه معماری دانشگاه زنجان در پاسخ به تفکیکپذیری معماری اسلامی و معماری ایرانی به دو بخش مجزا، تاکید کرد: نمیتوان معماری ایرانی و اسلامی را تفکیک کرد، چراکه اجزاء فرهنگ را نمیشود از هم جدا کرد و این فرهنگ زمان بوده که موجب شکلگیری معماری ایرانی – اسلامی در کشور شده است. نمیشود فرهنگ را به دینی و غیر دینی تفکیک کرد از این رو معماری ایرانی و اسلامی را نیز نمیتوان از هم جدا دانست و به عبارتی با تفکیک قائل شدن نمیتوان گفت کدام بخش مربوط به معماری ایرانی و کدام بخش مربوط به معماری اسلامی است؛ این در حالی است که این دو در کنار هم هستند.
* برای هر معماری میتوان برخی شاخصها و ویژگیهایی تعریف کرد
سلطانی با بیان اینکه میتوان برای معماری شاخصهها و مشخصاتی تعریف کرد، افزود: برای هر معماری میتوان برخی شاخصها و ویژگیهایی تعریف کرد. همانگونه که استاد پیرنیا نسبت به تعریف آن برای معماری ایرانی اقدام کرده است. به اعتقاد اینجانب میتوان بر سه جنبه مشخص از تاثیرگذاری دین اسلام بر معماری ایرانی اشاره کرد، نخستین و مهمترین آن همان تاثیری است که اسلام از طریق ورود به فرهنگ مردم بر کلیت معماری ایرانی گذاشت که شرح آن داده شد؛ دومین تاثیر مربوط به ظهور فضاهای مذهبی و بناهای مرتبط همچون مسجد، مدرسه و همچنین سومین تاثیر اسلام از طریق جهش علمی صورت گرفت.
انتهای پیام/73007/ن20/ف4004