اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای تخصصی طرح توسعه زیارت امام رضا (ع):

نقض معماری شهری در روح شهر زیارتی مشهد حاکم شده است

عضو شورای تخصصی طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا (ع) با اشاره به ضرورت توجه به رویکرد فرهنگی فضاهای اطراف حرم مطهر، گفت: نقض معماری شهری در روح شهر زیارتی مشهد حاکم شده است.

نقض معماری شهری در روح شهر زیارتی مشهد حاکم شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی زیارت، محمد سهیلی در رابطه با اهمیت توجه به معماری شهری در پایتخت معنوی ایران گفت: در همه فرهنگ‌ها معماری می‌تواند محل نمود ارزش‌ها باشد.

وی با بیان اینکه شهر بستری برای تعاملات اجتماعی است، تصریح کرد: برای تعامل اجتماعی مطلوب، ظرف و مظروف باید تعامل مناسبی با یکدیگر داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: بر این اساس برای تبدیل مشهد به یک شهر مطلوب زیارتی باید تناسبی میان معماری شهری و شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران وجود داشته باشد.

سهیلی تناسب مقوله‌های مختلف زندگی اجتماعی با شهر زیارتی را یکی دیگر از نکات اساسی در شهر مشهد عنوان کرد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به سه اصل فلسفه معماری، ساز و کارهای تعیین‌کننده معماری شهری و فرهنگ شهری اضافه کرد: معماری بخشی از فرهنگ شهری است و نمایش ویژگی‌های اعتقادی و فرهنگی همیشه در بطن یک بنا و در قالب کارکرد می‌تواند همه چیز را بیان ‌کند.

عضو شورای تخصصی طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا (ع) از نمادها و هنجارها به عنوان زبان فرهنگ شهری مشهد نام برد و خاطرنشان کرد: نقض معماری شهری در روح شهر زیارتی مشهد حاکم شده است و صحت این گفته را می‌توان در فرهنگ حمل و نقل، ترافیک و ... مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه ساخت و سازهای اطراف حرم مطهر باید با معماری حرم تناسب داشته باشد، اضافه کرد: به عنوان مثال ساختمان موزه فرش و ساختمان اقتصاد اسلامی با بافت حرم تناسب دارد ولی این تناسب را در دیگر ساختمان‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

سهیلی از تناسب کاربری‌های اطراف حرم مطهر به عنوان دومین اصل در معماری حریم حرم مطهر نام برد و اظهار کرد: باید نسبت هر یک از کاربری‌ها با مسائل فرهنگی، زیارتی، گردشگری و تجاری مشخص شود.

عضو شورای تخصصی طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا (ع) با بیان اینکه سومین اصل توجه به رویکرد فرهنگی فضاهای اطراف حرم مطهر است، گفت: بر این اساس وقتی یک زائر از حرم مطهر وارد بازار می‌شود، این مرکز تجاری نیز می‌تواند حال و هوای فرهنگی داشته باشد.

انتهای پیام/2202/ز/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول