اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش حضور رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در دفتر خبرگزاری فارس

«زلفی‌گل» همچنان در صدر دانشمندان برتر جهان

پروفسور زلفی‌گل، به عنوان یکی از مدیران و محققان برجسته کشوری، همچنان در صدر فهرست پراستنادترین محققان ایرانی م‍ؤسسه ISI قرار دارد.

«زلفی‌گل» همچنان در صدر دانشمندان برتر جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پروفسور محمدعلی زلفی‌گل متولد 1345 آشتیان، استاد شیمی، رئیس دانشگاه بوعلی سینا و قائم‌مقام سابق بنیاد ملی نخبگان است.

نام‌ او مدت‌هاست در فهرست پراستنادترین محققان ایرانی م‍ؤسسه ISI قرار دارد و تاکنون بیش از 300 مقاله ISI نوشته‌ است.

این دانشمند ایرانی، یکی از 14 دانشمند بین‌المللی ایران براساس شاخص‌های موسسه اطلاعات علمی (ISI) است.

اثرگذاری علمی این محقق برجسته تا حدی است که به پاس زحماتش، یکی از خیابان‌های شهر همدان به اسم او نام‌گذاری شده است.

زلفی‌گل هم‌اکنون به عنوان یکی از مدیران توانمند کشور محسوب می‌شود که با ورودش به دانشگاه بوعلی سینا در سال 87، تحولات بزرگ علمی، آموزشی، فرهنگی، عمرانی و... در این دانشگاه و استان شاهد هستیم.

او در مدت زمان پنج سال و نیم از مدیریت خود سعی داشته نگاه علمی به دانشگاه داشته و معتقد است دانشجویان و اساتید باید سیاست را بفهمند اما دانشگاه نباید لانه احزاب سیاسی شد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در زمینه سیاسی سعی کرده دانشگاه تبدیل به جایگاه بازی‌های سیاسی نشود زیرا معتقد است بی‌توجهی به این موضوع بخش عظیمی از ظرفیت علمی سیستم را از دست خواهد داد.

وی در زمان آغاز مدیریت خود در دانشگاه آرزوهای بزرگی برای دانشگاه بوعلی داشت که بخش‌های زیادی از آن عملیاتی شده و بخش کوچکی باقی مانده است.

زلفی‌گل با حضور در دفتر خبر‌گزاری فارس در استان با خبرنگاران این رسانه به گفت‌وگو نشست.

وی در ابتدای صحبت‌هایش اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روند توسعه کشور به چهار بخش ترویج علم، شروع تولید علمی، استانداردسازی و استانداردپذیری در کشور قابل تقسیم‌بندی است و دهه چهارم دهه تولید ثروت از دانش تقسیم شده است.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا به سیاست خوب دولت‌های گذشته در بحث علم اشاره کرد و افزود: حاصل این نگاه آن شد که از سال 2012 رتبه نخست در منطقه را به دست آوردیم و ایران از سال 2009 از خط فقر علمی عبور کرد.

وی دهه چهارم علمی را دهه عدالت محوری بر اساس دانایی دانست و بیان کرد: در این دهه نوع نگاه متولیان علمی و پژوهشگران متفاوت است.

* دانشگاه بوعلی رتبه 11 دانشگاه‌های وزارت علوم/ رتبه دوم دانشگاه‌های جهان اسلام

زلفی‌گل گفت: دانشگاه بوعلی‌سینا رتبه یازدهم را در ابعاد بین‌المللی در دانشگاه‌های وزارت علوم دارد.

وی اضافه کرد: این دانشگاه در سال 1390 بر اساس گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، رتبه دوم را در بین دانشگاه‌های جهان اسلام بر اساس تعداد ارجاعات به مقالات علمی به خود اختصاص داد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا افزود: همین امر باعث شد معاونت راهبردی ریاست جمهوری دو سال پی در پی از دانشگاه بوعلی حمایت مادی کند.

وی تصریح کرد: دانشگاه بوعلی سینا برای دهه چهارم که بر مبنای تولید ثروت از دانش است برنامه‌هایی دارد، اگر چه بعضی از این برنامه‌ها نیاز به قوانین کشوری دارد و تا قوانین کشوری نباشد عملیاتی نخواهد شد.

زلفی‌گل اذعان داشت: طی 5.5 سال دوره مدیریتی، در بحث آموزشی نیز از نظر کمی تعداد دانشجویان افزایش بسیاری یافته و در توسعه تحصیلات تکمیلی نیز اتفاقات خوبی افتاده است.

وی افزود: در سال 87، 10 درصد دانشجویان دانشگاه، کارشناسی ارشد و دکترا بودند و هم‌اکنون بیش از 30 درصد از دانشجویان بوعلی در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

* 95 رشته دکترا و 116 رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه بوعلی‌سینا

رئیس دانشگاه بوعلی سینا یادآور شد: در سال 87، 12 رشته دکترا با 85 دانشجوی دکترا در بوعلی بود و هم‌اکنون 95 رشته دکترا با بیش از 800 دانشجو در دانشگاه بوعلی سینا مشغول به تحصیل هستند.

وی ابراز داشت: تعداد رشته‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه از 45 به 116 رشته رسیده و هم‌زمان با آن تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد از 331 نفر به زار و 700 دانشجو رسیده است.

* چاپ 500 مقاله بین المللی دانشگاه بوعلی سینا طی امسال

زلفی‌گل اظهار داشت: تعداد مقالات بین‌المللی دانشگاه سال در 87، 222 مورد بود که در سال جاری به 450 مورد رسیده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال تعداد مقالات دانشگاه از مرز 500 مورد عبور خواهد کرد، گفت: ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز دارای رشد خوبی بوده است.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: در بخش فرهنگی معاونت فرهنگی را با معاونت دانشجویی جدا و خانه فرهنگ را افتتاح کردیم.

* تکمیل مسجد بزرگ دانشگاه با یک میلیارد و 800 میلیون تومان

وی به تکمیل مسجد بزرگ دانشگاه بوعلی‌سینا در دوران مدیریتی خود اشاره کرد و افزود: در این مدت بیش از یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای تکمیل مسجد هزینه شده است.

زلفی‌گل افزود: با افتتاح مسجد یک ظرفیت فرهنگی مذهبی جدیدی شکل گرفت به طوری که دانشگاه بوعلی‌سینا حتی رتبه اول را در دانشگاه‌های شهرستانی کشور در بحث اقامه نماز به خود اختصاص داد.

وی از برگزاری مراسمات مذهبی، مراسمات ملی، راهیان نور، کارگاه‌های آموزشی و کنگره و همایش‌های ملی در دانشگاه در طول سال خبر داد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا چند سال اخیر را نقطه بلوغ عمرانی دانشگاه دانست و اظهار داشت: در 5.5 سال دوران مدیریتی‌ام، شش بلوک خوابگاه برای دانشجویان ساخته شده و در حال حاضر هیچ مشکلی برای اسکان دانشجویان در خوابگاه نیست.

وی افزود: سه بلوک میهمان‌سرا با گنجایش 200 نفر میهمان، سایت‌های کامپیوتری، باغ فرهنگی تفریحی دانشگاه، پایانه دانشگاه، کتابخانه دانشکده مهندسی، استخر دانشگاه، سالن ورزشی سوم خرداد، فاز دوم سلف سرویس، سالن جلسات فجر دانشگاه و... کارهای صورت گرفته در بخش عمرانی دانشگاه بوده است.

زلفی‌گل تصریح کرد: در این مدت زمان بیش از 1.5 میلیون دلار وسایل تجهیزات پژوهشی برای آزمایشگاه تحقیقاتی خریداری شده است.

* 58 میلیارد تومان بودجه امسال دانشگاه بوعلی سینا

وی در ادامه بودجه امسال در لایحه بودجه را حدود 58 میلیارد تومان دانست و ابراز داشت: بودجه پژوهشی دانشگاه در سال گذشته حدود 3 میلیارد تومان بوده اما نظرمان بر این است که برای سال آینده به 10 میلیارد تومان برسد.

رئیس دانشگاه بوعلی در ادامه ارتباط بین صنعت و دانشگاه را ضروری دانست و گفت: ارتباط دانشگاه با صنعت مشکل قانونی دارد و تا قانون درست نشود این پیوند رقم نخواهد خورد.

وی اذعان داشت: باید نحوه پذیرش دانشجو و بودجه پژوهشی نیز تغییر کند زیرا تصویب این قوانین خروجی این پیوند را موجب خواهد شد.

زلفی‌گل تأکید کرد: اگر 25 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی کار کاربردی انجام دهند، کشور متحول می‌شود که این موضوع نیاز به حمایت نمایندگان مجلس دارد.

------------------------

گزارش: مرضیه خلیلی

------------------------

انتهای پیام/89029/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول