اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی سینا خبر داد

کسب رتبه برتر دانشگاه بوعلی در برگزاری طرح ضیافت اندیشه

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی سینا از رتبه برتر کشوری این دانشگاه در برگزاری طرح ضیافت اندیشه استادان خبر داد.

کسب رتبه برتر دانشگاه بوعلی در برگزاری طرح ضیافت اندیشه

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، رشد و توسعه دانش و معرفت دینی استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور، مدیون تلاش گسترده استادان، مدیران و متخصصانی است که تجربه و عمر خود را پشتوانه‌ای برای سازندگی و سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داده‌اند.

از این رو ایفای نقش محوری در توسعه‌ علمی و معرفتی کشور، مأموریتی است بزرگ که با مجاهدت و پایداری اجرای آن شاهد شکل‌گیری الگویی ملی در ارتقای سطح فرهنگی این قشر فرهیخته و اثرگذار در جامعه خواهیم بود.

برتری دانشگاه بوعلی سینا در طرح ضیافت اندیشه استادان یکی از این موفقیت‌هاست که با حمایت و برنامه‌ریزی دفتر اندیشه دانشگاه، دفتر نهاد رهبری و همت اساتید این دانشگاه کسب شده است.

برای این منظور به گفت‌وگو با حجت الاسلام مصطفی رستمی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در رابطه با طرح ضیافت اندیشه و شاخص‌های برتری دانشگاه پرداختیم.

*فارس: نحوه برگزاری طرح ضیافت اندیشه به چه صورت بود؟

حجت‌الاسلام رستمی: طرح ضیافت اندیشه یک طرح کشوری بود که با حمایت نهاد و توسط معاونت‌های آموزشی دانشگاه اجرا شد.

*فارس: چه عاملی باعث کسب رتبه دانشگاه بوعلی در ضیافت اندیشه شد؟

حجت‌الاسلام رستمی: یک عامل به وسعت مخاطبان مربوط می‌شد که در طول سه دوره برگزاری ضیافت اندیشه در جمع استادان شاهد، حضور بیش از 50 درصد اعضای هئیت علمی در هر دوره بودیم.

یعنی از مجموع 380 عضو هیئت علمی، بیش از 200 نفر در این طرح شرکت کردند.

عامل دوم برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده در ضمن اجرای طرح برای شرکت‌کنندگان بود.

توجه به موضوع‌های خارج از سرفصل‌های آموزشی این طرح از جمله برنامه‌های متنوع ورزشی و فرهنگی، کرسی‌های آزاداندیشی در دستور کار این دانشگاه قرار گرفت.

نکته سوم مشارکت خانواده‌های اساتید در این طرح بود چراکه معمولاً در برنامه‌های فرهنگی، خانواده‌های اعضای هیئت علمی مورد توجه قرار نمی‌گیرند اما در طرح ضیافت اندیشه برای خانواده‌ها کلاس‌های مهارتی و برنامه‌های نشاط‌آور با حال و هوای رمضان، در کنار اصل برگزاری برنامه ضیافت مد نظر قرار گرفت.

*فارس: چه تعداد از اساتید دانشگاه بوعلی در این طرح شرکت کردند؟

حجت‌الاسلام رستمی: در دوره اول، برگزاری طرح استانی بود که 150 عضو هئیت علمی دانشگاه بوعلی و 80 نفر از سایر دانشگاه‌ها شرکت کرده بودند و در دوره دوم نیز 210 عضو هئیت علمی بوعلی شرکت کردند.

*فارس: شاخص‌های رتبه‌بندی در این طرح چه بود؟

حجت‌الاسلام رستمی: تعداد شرکت‌کنندگان، تعداد عناوین دوره‌های برگزار شده، برنامه‌های فوق‌العاده فرهنگی ـ ورزشی و برنامه‌های اساتید این شاخص‌ها را به خود اختصاص داده بود.

*فارس: مباحث که در این طرح مطرح شد چیست؟

حجت‌‌الاسلام رستمی: بر اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای هئیت علمی علاوه بر تخصص و مهارت در رشته علمی خود باید مهارت‌های عمومی را برخوردار باشند.

با توجه به اینکه دانشگاه یک محیط حساس و اثرگذاری برای قشر جوان است، وظیفه تربیتی ایجاب می‌کند اساتید علاوه بر تخصص ویژه در مباحث علمی خود، مهارت‌های لازم را داشته باشند.

بحث دیگر معرفت‌افزایی است که در حوزه اندیشه سیاسی اسلام، تاریخ تمدن اسلامی، اخلاق اسلامی، نسبت علم و دین قرار می‌گیرد.

نکته قابل ذکر این است که این دوره‌ها برای اعضای هیئت علمی که استادتمام هستند الزامی نیست اما به دلیل تنوع مباحث، بیش از نیمی از این افراد در دانشگاه بوعلی جزو شرکت‌کنندگان این طرح بودند.

*فارس: اثرات این طرح بر روی اساتید و در نتیجه دانشجویان چگونه است؟

حجت‌‌الاسلام رستمی: مجموع اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان، انسان‌های فرهیخته، باورمند، متدین و دارای اخلاق معلمی دانشگاه هستند.

در این میان، ارتباط بین اساتید و روحانیون مدرس این طرح که از مراکز علمی کشور اعزام شدند موجب ادامه این ارتباطات بعد از این دوره شده است.

طرح ضیافت اندیشه باعث شده تا فرهیختگان حوزه و دانشگاه در یک کارگاه در کنار هم قرار گرفته، موضوعات مشترک را مورد گفت‌وگو قرار دهند و نتایج خوبی به عنوان اصول دیدگاه‌های مشترک داشته باشند.

انتهای پیام/89029/س40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول