اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مسیر بیماری

زباله‌گردی فاقد هر نوع پروانه کسب از نظام اقتصادی است

معضل زباله‌گردی طی ماه‌های اخیر بر شدت آن در کرمانشاه افزوده شده و این شغل کاذب فاقد هر نوع پروانه کسب از نظام اقتصادی و دارای چهره‌ای زننده و آسیب‌های بهداشتی است.

زباله‌گردی فاقد هر نوع پروانه کسب از نظام اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، پرتو نور خورشید هنوز بر گستره شهر خاموش پهن نشده و مردم شهر از خوابی آرام بیدار نشده‌اند، خیابان‌های شهر خلوت است و تنها صدایی که هراز چندگاهی این آرامش را برهم می‌زند صدای خش‌ خشی است که از سطل‌های زباله به‌ گوش می‌رسد.

هنگامی که به سطل زباله نگاه می‌کنی فردی را می‌بینی که تمام قد در سطل زباله جای گرفته و مشغول جستجو برای یافتن چیزی در مخزن زباله است و زباله‌ها را به این‌سو و آن‌سو پخش می‌کند.

زباله‌گردی معضلی است که در ماه‌های اخیر بر شدت آن افزوده شده و گاه قبل از رسیدن خودروهای شهرداری، سطل‌های زباله بارها و بارها توسط زباله‌گردان بررسی و پراکنده شده است.

این معضل که از مشاغل کاذب است، فاقد هر نوع پروانه کسب از نظام اقتصادی است و علاوه بر ایجاد سیمایی نامطلوب، موجب آسیب‌های بهداشتی می‌شود.

یک جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: وجود زباله‌گردان در شهر، معضلی جدید است که روز به ‌روز بر وسعت آن افزوده می‌شود.

بهرام نوابی‌فر ادامه داد: این اقدام برخلاف اصول بهداشتی و در نظر گرفتن پاکیزگی است و زباله‌گردان به‌ دنبال وسایل و ابزارآلاتی هستند که آن ‌را به پول تبدیل کنند و علاوه بر ایجاد منظره‌ای ناخوشایند، مخاطراتی بهداشتی برای خود و شهروندان به ‌وجود می‌آورند. 

*زباله‌گردی و مخاطرات بهداشتی

نوابی‌فر ادامه داد: اکثر این افراد گاه فعالیت خود را قبل از طلوع آفتاب شروع می‌کنند و از هم سبقت گرفته و با پراکنده کردن آشغال سطل‌های زباله بدون دست‌کش، علاوه بر جمع شدن حیواناتی نظیر موش و گربه برای خود بیماری می‌آفرینند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: قشری از جمعیت زباله‌گردان را نوجوانان تشکیل می‌دهند و این کودکان به ‌دلیل بی‌هویتی و یا بدسرپرستی مورد سوءاستفاده قرار گرفته و استثمار شده‌اند و این اشتغال در آینده موجب ایجاد تاثیراتی نامطلوب در شخصیت آنان می‌شود.

نوابی‌فر با بیان اینکه باید عاملی بازدارنده برای این اقدام وجود داشته باشد، گفت: مسئولان و افرادی که نظافت شهر بر عهده آنان است، برای جلوگیری از این معضل باید از عوامل بازدارنده‌ای همچون آموزش مهارت‌ها و آگاهی از مخاطرات بهداشتی به این افراد اقدام کنند و با متخلفان برخورد کرده و ابتدا به ساماندهی مراکز اصلی بپردازند.

به گفته وی، شایسته است که در هر محله مردم خود ناظر وضعیت بهداشت بوده و در صورت مشاهده چنین افرادی با آن‌ها برخورد کنند و اجرای برنامه‌ای به‌ منظور جداسازی پسماندهای زباله باید در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه چنین اقدامی در شان و منزلت یک انسان نیست، تصریح کرد: انسان نباید به هر قیمتی به کسب درآمد دست بزند و چنین مشاغل کاذبی مورد قبول هیچ نظام اقتصادی نخواهد بود. 

*سامان‌دهی مراکز اصلی جمع‌آوری ضایعات زباله

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه با اشاره به اینکه زباله‌گردی از مشاغل غیرمتعارف است، گفت: زباله‌گردان از سرچشمه‌ای تغذیه می‌شوند که موجب ترغیب بیشتر آنان به این کار می‌شود و برای حل این معضل مراکزی که اقدام به خرید زباله از زباله‌گردان می‌کنند؛ باید شناسایی شوند.

جواد جعفری اظهار داشت: در قسمت‌هایی همچون ابتدای ورودی منطقه جعفرآباد مراکزی در بخش ضایعات زباله وجود دارد که با همکاری دستگاه‌های اجرایی درصدد انتقال چنین مشاغلی به شهرک مشاغل کاذب و آلاینده هستیم.

وی تصریح کرد: پس از انتقال مراکز اصلی در پی سامان‌دهی زباله‌گردان سیار و جلوگیری از اقدام آنان با اجرای برنامه و طرح‌های در دست تدوین خواهیم بود.

*تولید 800 گرم پسماند توسط هر فرد در روز

معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اعلام کرد: با توجه به ضرورت آموزش عمومی به شهروندان، اطلاع‌رسانی و مقابله با زباله‌گردان شهرداری در نظر دارد تا نسبت به ساماندهی این وضعیت اقدام کند. 

امیر رحیمی با اشاره به اینکه در شهر کرمانشاه هر نفر روزانه بین 600 الی 800 گرم پسماند تولید می‌کند، گفت: 70 درصد از این پسماندها آلی هستند و در محل پروژه بازیافت تبدیل به کمپوست می‌شوند.

وی ادامه داد: 25 درصد از این پسماندها را پسماندهایی شامل کاغذ، کارتن، شیشه، فلز، پلاستیک، ظروف یک‌بار مصرف، کیسه‌های پلاستیک، منسوجات و پسماندهای حجیم تشکیل می‌دهند و باقی‌مانده به پسماندهای بهداشتی ویژه و خاک‌روبه اختصاص دارد.

این مسئول از برنامه آموزش و طرح اجرایی جمع‌آوری پسماندهای حجیم و بسته‌بندی خبر داد و افزود: جلوگیری از سرریز شدن مخازن، جلوگیری از هجوم زباله‌گردها، کاهش هزینه‌های نظافت و جمع‌آوری پسماندها در سطح شهر از جمله اهداف این طرح است. 

*طرح جمع‌آوری و بسته‌بندی پسماندهای حجیم

رحیمی تصریح کرد: در راستای اجرای طرح تفکیک پسماندهای حجیم و بسته‌بندی که به ‌زودی اجرا خواهد شد، هفت دستگاه کانکس در سطح شهر مستقر می‌شود و 20 دستگاه وانت‌بار با اتاقک مخصوص خریداری شده و 20 راننده و 20 پرسنل فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این طرح از طریق رسانه‌ها و جراید و تبلیغات گسترده و اطلاع‌رسانی چهره به چهره انجام خواهد شد، افزود: پسماندهای حجیم و بسته‌بندی، انواع شیشه و انواع زباله‌های کاغذی در این طرح در کیسه‌ای مخصوص و رنگی متفاوت گذاشته می‌شود.

به گفته این مسئول، هر کدام از این کیسه‌های زباله با توجه به نوع خود به کیوسک‌های محل و یا همراه با بسته‌بندی مخصوص به ماموران شهرداری و خودروهای مخصوص جمع‌آوری پسماند حجیم تحویل داده می‌شود.

براساس این گزارش، اجرای این طرح و همکاری شهروندان، علاوه بر اینکه مانع فعالیت زباله‌گردان می‌شود، شهری زیبا و پاکیزه را برای همگان به تصویر خواهد کشید.

-------------------------------------

گزارش از زهره کریم‌زاده

-------------------------------------

انتهای پیام/2700/ت40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول