اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بهداشت شهری قزوین در گرو عملکرد مثبت مدیریت پسماند

بهداشت در دفن زباله نیز مانند بهداشت در هر کاری از اهمیت برخوردار است که به سلامتی جامعه منجر می‌شود.

بهداشت شهری قزوین در گرو عملکرد مثبت مدیریت پسماند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جمع‌آوری زباله‌های شهری و پسماندهای زائد از دغدغه‌های روزانه و جدی شهرداری‌ها به ویژه شهرداری قزوین است.

به تبع گسترش منازل مسکونی، تجاری، امکان خرید و فروش و نیاز به دفن زباله‌ها؛ شهرداری‌ها به طرح الزاماتی برای جمع‌آوری و توجه به چگونگی و نحوه امحای بهداشتی انواع زباله‌ها روی آورده‌اند.

شهر قزوین با توجه به تراکم جمعیتی در بخش جمع‌آوری زباله‌ها، ساماندهی پسماندها و نگهداری پاکیزه محیط، خیابان‌ها و محدوده‌های شهری طی سال‌های اخیر درخشان و قابل توجه عمل کرده است.

جمع‌آوری و نظارت دقیق و مرتب بر روند و عملیات سوزاندن و امحای زباله‌ها در شهر قزوین از عزم جدی متولیان شهری برای کمک به محیط زیست و رضایت‌مندی شهروندان حکایت دارد.

ساختارهای شهری هنگامی به مراتب بالا و مورد رضایت شهروندان می‌رسد که عملکرد شهرداری‌ها حول محور پاکسازی و خدمات‌رسانی بیشتر معطوف شده و کارکنان شهری علاوه بر افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌ها نگاه به تمیزی و پاکیزگی را در ردیف اولویت‌های حساس و مهم قرار دهند.

مسعود نصرتی شهردار قزوین در این خصوص با بیان اینکه تلاش برای ارتقای شهر قزوین در اولویت کاری مسئولان قرار دارد، اظهار می‌کند: ایجاد بسترهای مناسب برای تحقق این مسئله با پرداخت به موقع به امور و تقاضاهای شهروندان صورت می‌گیرد.

شهردار قزوین ادامه می‌دهد: با توجه به قرار گرفتن شهر قزوین به عنوان یکی از شهرهای موفق و استراتژیک لازم است که سازوکارها متناسب با این موضوع ادامه یابد.

نصرتی با تأکید بر اینکه توجه به فرهنگ شهروندی بسیار مهم و ویژه است، ابراز می‌کند: الزام مسئولان به فرهنگ‌سازی مناسب برای شهروندان از جمله دغدغه‌های مهم در این حوزه است.

شهردار قزوین با تأکید بر ضرورت جمع‌آوری پسماند و زباله‌های شهری تصریح می‌کند: در این راستا نیاز است تا مسئولان با مدیریت صحیح زمینه را برای ارتقای سلامت شهروندان مهیا کنند.

نصرتی با اشاره به جایگاه فضای سبز و پاکیزگی در میزان رضایت‌مندی شهروندان عنوان می‌کند: مجموعه شهرداری قزوین در تلاش است تا با ایجاد رویکردهای مناسب برای ایجاد بسترهای مناسب توسعه تلاش کرده و در این راستا از کوچک‌ترین تلاش و سعی مضاعف دریغ نمی‌کند.

شهردار قزوین ادامه می‌دهد: ایجاد اماکن مناسب برای دفن زباله‌های شهری نیز یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها است که گسترش محیط زیست سالم را در پی دارد.

نصرتی عنوان می‌کند: در همین راستا شهر قزوین از ابتدا به دنبال ایجاد ساختار و چارچوب‌های نوین برای خدمات‌رسانی شهروندان در قالب‌های جدید و ابتکاری بوده است.

شهردار قزوین با اشاره به گسترش فعالیت‌های عمرانی و خدماتی شهری قزوین ابراز می‌کند: در همین راستا طی سال گذشته و نیمه نخست سال جاری حجم قابل توجهی از پروژه‌های عمرانی شهری قزوین به مرحله اتمام و بهره‌برداری رسیده است.

نصرتی با بیان اینکه مشارکت شهروندان در امور شهری ضروری است، یادآور می‌شود: این امید می‌رود تا با همت بیشتر شهروندان و افزایش خدمات از سوی مسئولان شاهد رشد و ارتقای جایگاه کنونی شهر قزوین در حوزه شهرهای توسعه‌یافته کشوری و منطقه‌ای باشیم.

شهردار قزوین به ضرورت اجرا و توسعه طرح‌ها و پروژه‌های فرهنگی اشاره کرده و می‌افزاید: نیاز شهروندان به فضاهای فرهنگی برای اوقات فراغت بسیار جدی است که در شهرداری قزوین مورد اهتمام و توجه بسیار جدی قرار گرفته است.

نصرتی با تأکید بر اینکه جایگاه فعالیت‌های اجتماعی در شهرها نیز باید گسترش یابد، ابراز می‌کند: تا پایان سال جاری طرح‌های مهمی در شهر قزوین به مراحل اجرایی رسیده و شاهد افزایش رضایت‌مندی شهروندان هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین نیز در این خصوص می‌گوید: هم‌اکنون شهروندان قزوینی روزانه بیشتر از 280 تن زباله در روز تولید می‌کنند که هر سال شهرداری هزینه بسیار بالایی برای جمع‌آوری و دفن آن متحمل می‌شود.

مجتبی منتظری خاطرنشان می‌کند: مواد زاید جامد از منابع مختلفی نظیر منابع خانگی، تجاری، شهری، کشاورزی تولید و دیگر منابع وارد محیط زیست می‌شود.

این مسئول شهری می‌افزاید: تمام دستگاه‌ها موظف هستند که نسبت به دفع صحیح بهداشتی زباله‌ها و پسماند اقدام کنند و اداره کل محیط زیست می‌تواند پیگیری لازم را در این راستا انجام دهد.

وی مدیریت زباله‌های شهری در قزوین را از دغدغه‌های اصلی سازمان مدیریت پسماند شهرداری عنوان کرده و یادآور می‌شود: کاهش تولید زباله در مبدأ، تفکیک از مبدأ و استفاده مجدد و بازیافت از سیاست‌هایی به شمار می‌رود که این سازمان برای کاهش زباله در قزوین در نظر گرفته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین از آنالیز فصلی زباله‌های شهر خبر داد و گفت: آنالیز فیزیکی زباله‌ها نیز به صورت فصلی انجام می‌شود و اجرای آن یکی از مهم‌ترین اقدامات مرتبط با مدیریت پسماندهای شهر است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین منبع تولید مواد زاید جامد شهری منازل مسکونی است، ادامه می‌دهد: هدف از اجرای طرح آنالیز زباله‌ها، شناسایی کمیت و کیفیت ترکیب فیزیکی پسماندهای جامد شهر قزوین در مبدأ تولید و شناسایی عوامل مؤثر بر کمیت و ترکیب پسماند و نحوه اثرگذاری هر یک از این عوامل است.

این مسئول اضافه می‌کند: همچنین طرح آنالیز فیزیکی زباله‌های شهر با هدف تعیین آنالیز فیزیکی زباله‌های خانگی قزوین در هر فصل انجام می‌گیرد که در این آنالیز شهر به هفت بخش خوشه‌بندی می‌شود تا به صورت تصادفی تعدادی از منازل مسکونی انتخاب و عملیات تعیین چگالی، درصد وزنی اجزای تشکیل‌دهنده زباله و میزان مواد فسادپذیر روی آنها صورت گیرد.

وی کاهش هزینه جمع‌آوری و حمل و نقل زباله، کاهش آلودگی و پراکندگی زباله، تولید محصولات بازیافتی با کیفیت بهتر، تمیز ماندن مواد قابل بازیافت به علت عدم اختلاط آن با زباله‌های دیگر، صرفه‌جویی در زمین برای دفن و کاهش حجم وزن زباله ورودی به محل دفن را از جمله اهداف اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با بیان اینکه آموزش به شهروندان مستلزم اجرای بهتر این طرح است، ابراز می‌کند: در این راستا آموزش‌گران سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین آموزش‌های لازم را به شهروندان ارائه می‌دهند.

شهر قزوین در حال حاضر برای رفاه بیشتر شهروندان متناسب با ساختارهای نوین مطرح شده بین‌المللی در حال تعریف و شکل‌گیری است که جمع‌آوری، دفن، امحا و سوزاندن بهداشتی زباله‌ها در ساعات مشخص از این امر حکایت دارد.

بی‌تردید این رشد شهر قزوین و همچنین دیگر شهرهای استان از مؤلفه‌های تقویت گزینه پایتخت شدن قزوین در آینده است.

انتهای پیام/77005/غ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول