اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

آسمانی سترون از باران و چشم‌های نگران کشاورزان گلستانی

آسمان گلستان این روزها اگر چه خود را آبستن نزولات جوی نشان می‎دهد، اما این آبی سترون با زمستانی بدون برف و باران، آینده‎ غمناکی را برای کشاورزی گلستان به تصویر می‎کشد.

آسمانی سترون از باران و چشم‌های نگران کشاورزان گلستانی

 به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، نام پاییز و زمستان مترادف با بارش نزولات جوی است و گلستان هر ساله در این فصل، شاهد بارش باران‎های فصلی است، اما چند ماهی است که گلستانی‎ها همچنان در حسرت بارش باران به سر می‎برند.

برخلاف شرایط و موقعیت جغرافیایی این استان شمالی، به‎ دلیل کاهش قابل توجه نزولات جوی به ویژه در ماه‎های آذر، دی و بهمن‎ماه و پراکنش نامناسب بارندگی در سایر ماه‎های سال در وضعیت بحرانی قرار گرفته است. ‎

میزان بارش طی ماه‎های اخیر در گلستان به صفر رسیده است

معاون فنی اداره کل هواشناسی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان با اشاره به وضعیت جوی استان طی ماه‎های اخیر گفت: سیستم پرفشار سرد که مرکز هسته آن در سیبری و دریاچه آرال قرار دارد در مسیر جبهه‎های باران‎زا قرار گرفته و مانع ورود سامانه‎های بارشی به استان شده است.

سید محمدرضا رضوی اضافه کرد: از اواخر آذرماه سال‎جاری تاکنون وضعیت بارش به حداقل میزان خود، حتی به میزان صفر رسیده است.

وی با اشاره به شرایط فعلی جوی و نقشه پیش‎بینی هواشناسی ابراز امیدواری کرد: بر اساس این اطلاعات انتظار می‎رود، شرایط از اواخر هفته جاری به شرایط طبیعی خود بازگردد و دوباره گلستان شاهد بارش باران باشد.

با این وجود و شرایط فعلی مهمترین آسیب استان در موضوع خشکسالی، محصولات کشاورزی است، چنانچه نمی‌توان نگرانی کشاورزان را بابت این اوضاع جوی کتمان کرد.

همچنین مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با تایید مشکلات خشکسالی در استان اذعان داشت: سال زراعی برای کشت و زرع محصولات پائیزه همچون گندم، جو و کلزا از مهر و آبان آغاز می‎شود که متاسفانه در سال جاری بارندگی مناسبی را نداشتیم.

محمدرضا عباسی افزود: علاوه بر فقدان بارندگی، مشکل دیگر این بود که در دی‎ماه مشکل سرما، رشد گندم‎هایی که سبز شده بودند را متوقف کرد و این محصول دچار مشکل شد.

امسال تنش خشکسالی در گلستان حاکم شده است

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به بازدیدهایی که از طرف کارشناسان اداره جهادکشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی انجام شد، کشاورزان به سمت کلینیک‎‎های گیاه‎پزشکی در استان هدایت شدند و همچنین کارشناسان جهاد کشاورزی استان گلستان نیز برای راهنمایی کشاورزان در استان فعال شدند.

عباسی تاکید کرد: توصیه ما به کشاورزان این است، مزارعی که در مرحله سه‎برگی هستند را می‌توان با استفاده از کودهای ازت درصد زیادی از خسارتی که به دلیل عدم رشد مناسب متحمل کشاورزان شود را جبران کرد.

وی توصیه کرد: با وجود تحمیل سبز نشدن چند هزار هکتار گندم از مجموعه گندم کاشته شده در استان، چنانچه شرایط برای کشاورزان مستعد باشد، بهتر است نسبت به آبیاری محصولاتی که سبز شده‎اند اقدام کنند.

همچنین نماینده مدیریت بحران استان گلستان در کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی استان با اشاره به فقدان بارندگی طی ماه‎های اخیر در گلستان گفت: طبق آمار موثقی که داریم به طور متوسط هر دو سال یک ‎بار تنش خشکسالی بر استان حادث می‎‎شود، که امسال این وضعیت تنش در استان حاکم شده است.

هزینه 400 میلیارد ریالی مدیریت بحران گلستان در 5 سال اخیر برای پیشگیری و مقابله با خشکسالی

علی اصغر میرزایی تاکید کرد: ادامه این وضعیت خسارت‎های وارده را افزایش می‎دهد هر چند تمهیداتی از سوی دستگاه‎های اجرایی ذیربط برنامه‎ریزی شده‎ است.

وی یادآور شد: با توجه به این موضوع در کارگروه خشکسالی استان، موضوع بهره‎برداری از آب سدها و آب‎بندها در دستور کار قرار گرفته تا از میزان خسارت کاسته شود.

میرزایی با اشاره به هزینه مدیریت بحران استان در زمینه خشکسالی تصریح کرد: طی پنج ساله اخیر بیش از 400 میلیارد ریال اعتبار حوادثی استان برای پیشگیری و مقابله با فرآیند خشکسالی در استان هزینه شده است.

تاکید بر توجه مسئولان کشور به موضوع خشکسالی در گلستان

این کارشناس مسئول مدیریت بحران استان گلستان ادامه داد: با توجه به افزایش روند خشکسالی در سال جاری انتظار داریم که مسئولان کشور توجه ویژه‎ای را معطوف استان کنند، چرا که این بار محصول استراتژیک گندم در معرض خطر قرار گرفته است.

میرزایی با تاکید بر توجه خاص به موضوع بیمه کشاورزی در کشور افزود: اختصاص بخشی از اعتبارات دولت در قالب تسهیلات به بیمه کشاورزی می‎تواند، آرامش خاطر را برای کشاورزان به ارمغان آورد.

آسمان گلستان همچنان ابری است، ابرهایی که برای باریدن خست نشان می‎دهند و چشمان نگران کشاورزانی که در امتداد سیاه این ابرها، قطره‎های حیات‎بخش باران را جست وجو می‎کنند.

انتهای پیام/83002/س40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول