اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی رئیس قوه قضاییه:

معاونت فرهنگی سلامت دستگاه قضا را بیش از گذشته تضمین می‌کند

معاون فرهنگی رئیس قوه قضاییه گفت: راه‌اندازی معاونت فرهنگی در دستگاه قضایی عنایت ویژه‌ای است که سلامت این دستگاه را بیش از گذشته تضمین می‌کند.

معاونت فرهنگی سلامت دستگاه قضا را بیش از گذشته تضمین می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌‌الاسلام هادی صادقی ظهر امروز در مراسم معارفه معاون فرهنگی دادگستری استان قزوین اظهار کرد: عموم مردم جامعه ما نسبت به مسائل حقوقی و قضایی آشنایی بسیار کمی دارند و این وظیفه دستگاه‌های فرهنگ‌ساز است که مردم را با حقوق خود و دیگران و تکالیف شان نسبت به دیگران آشنا کنند.

وی افزود: عدم اطلاع‌رسانی صحیح موجب شده که گاه در یک معامله ساده چندین پرونده قضایی تشکیل شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مردم از روی ناآگاهی خود دستگاه قضا را با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌کنند.

معاون فرهنگی رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: معاونت فرهنگی وظیفه افزایش سطح آگاهی‌های مردم در خصوص مسائل حقوقی و قضایی از طریق آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم را برعهده دارد.

دو رکن اصلی معاونت فرهنگی قوه قضاییه و دستگاه‌های تابعه آن

صادقی با بیان اینکه معاونت فرهنگی قوه قضاییه و دستگاه‌های تابعه آن دو رکن اصلی دارد، ادامه داد: نخستین رکن آن ارتقای فرهنگ دینی و سازمانی درون سازمانی است که در اولویت فعالیت‌های این معاونت قرار دارد.

این مسئول بیان کرد: دومین رکن این معاونت ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در مسائل حقوقی و قضایی مانند نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش در بین مردم است.

معاون فرهنگی رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در برخی از شرایط با کارهای ساده فرهنگی نیز می‌توان در افزایش سطح آگاهی‌های حقوقی مردم جامعه و به تبع آن کاهش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا مؤثر بود.

صادقی با اشاره به فلسفه مجازات در دین مبین اسلام بیان کرد: فلسفه مجازات در دین مبین اسلام یک فلسفه تربیتی است و احقاق حق نیز چیزی جز نهی از منکر و امر به معروف نیست.

این مسئول گفت: در برخی از موارد نیز مجازات‌ها هدفی برای سازندگی فرد نیست بلکه برای سازندگی جامعه است مانند مجازات اعدامی که برای قاتلان و افرادی که جرم‌های سنگین مرتکب شده‌اند در نظر گرفته می‌شود.

معاون فرهنگی رئیس قوه قضاییه افزود: در تمام مکتب‌های فکری دنیا جایگاه دستگاه قضا جایگاه رفیعی است که این جایگاه در برخی از مواقع موجب بروز آفاتی می‌شود.

مهم‌ترین آفات قضات قرار گرفتن در معرض تکبر و غرور است

صادقی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین آفات قضات قرار گرفتن آنان در معرض تکبر و غرور است و غرور نیز نقطه آغاز بسیاری از عصیان‌ها به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی و قضات شأن بالایی دارند و در جایگاهی قرار گرفته‌اند که نقطه پایان اتکا مردم برای حل و فصل مشکلاتشان است.

معاون فرهنگی رئیس قوه قضاییه بیان کرد: دستگاه قضا در بین دیگر دستگاه‌های اجرایی کشور از جایگاه ویژه‌ای  برخوردار است زیرا فرهیختگان جامعه در این دستگاه مشغول فعالیت هستند.

صادقی اظهار کرد: قضاتی که در دستگاه قضا فعالیت دارند، از فرهیختگان جامعه و افرادی هستند که در تربیت روحی و دینی آنان تلاش زیادی صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: بنابراین انتظار می‌رود شأن و حرمت قضات دستگاه قضا در جامعه حفظ شده و رسانه‌ها نیز احترام آنان را پاس داشته باشند.

معاون فرهنگی رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در کشورهای دیگر نیز اجازه داده نمی‌شود کسی به قاضی بی‌احترامی کند و یا به راحتی قاضی را زیر سؤال ببرد.

صادقی افزود: البته گاهی ممکن است افرادی نقدهایی نسبت به دستگاه قضا و یا عملکرد برخی از قضات داشته باشند که آن هم باید با شیوه‌ای سازنده، بیان و پیگیری شود.

این مسئول اضافه کرد: زیرا رسانه‌ای کردن تمام امور در برخی از شرایط به دلایل مختلف ممکن است موجب بروز آفت‌ها و آسیب‌هایی در جامعه شود.

انتهای پیام/77010/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول