اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی کرمان خبر داد

شناسایی 17 کانون تب برفکی در کرمان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: 17 کانون تب برفکی در استان کرمان شناسایی شده است.

شناسایی 17 کانون تب برفکی در کرمان

بیژن دهقانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای  مهمترین راه پیشگیری از بیماری‌های مختلف دامی از جمله تب برفکی است.

وی بیان کرد: بیماری تب برفکی به دلیل خسارات اقتصادی به صنعت دامپروری جزو بیماری‌های مهم دامی در جهان محسوب می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: پیشگیری از بیماری تب برفکی از بروز کاهش تولیدات تا 50 درصد که در مواردی غیرقابل برگشت است و ایجاد تلفات در دام‌های جوان جلوگیری می‌کند.

دهقانی با آغاز فاز سوم مایه‌کوبی دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در سال جاری از 20 دی ماه اظهار داشت: در این فاز تعداد 113 هزار و 400 رأس دام سنگین و 2 میلیون و 500 هزار رأس دام سبک به صورت رایگان بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

وی با بیان اینکه این فاز مایه‌کوبی علیه تب برفکی به مدت 45 روز کاری برای دام‌های سنگین و 60 روز کاری برای دام‌های سبک زمان می‌برد، عنوان کرد: در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی بیش از 60 درصد از عملیات فاز سوم مایه‌کوبی دام‌ها بر علیه بیماری تب برفکی توسط بخش خصوصی و زیر نظارت این اداره کل به صورت رایگان انجام می‌شود.

دهقانی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 165 هزار و 101 راس گاو و گوساله و 167 هزار و 915 راس گوسفند و بز بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه تعداد کانون‌های بیماری تب برفکی در این استان از 14 کانون در سال 91 به 17 کانون طی 9 ماهه ابتدای سال جاری رسیده است، عنوان کرد: هر چند طی بررسی‌های صورت گرفته این افزایش کانون در محدوده نرمال سال‌های گذشته است،‌اما دامداران باید رعایت اصول بهداشتی را با حساسیت و جدیت مدنظر قرار دهند.

این مسئول با هشدار نسبت به دامداران برای پرهیز از حمل و نقل دام بدون هماهنگی دامپزشکی  و عدم خرید دام از کانون‌های آلوده و مراکزی که زیرپوشش خدمات دامپزشکی نیستند، گفت: حمل و نقل بی‌ضابطه دام دلیل بروز بیماری‌های مختلف از جمله تب برفکی است.

وی با اشاره به انتقال مکانیکی بیماری تب برفکی از طریق وسایل و تجهیزات آلوده عنوان کرد: خودروهای حمل دام، خودروهای حمل و جمع‌آوری شیر و تجهیزات آلوده می‌توانند، موجب انتقال این بیماری بین دامداری‌ها شوند.

دهقانی ادامه داد: ساخت حوضچه ضدعفونی در محل درب ورودی دامداری‌ها و ضدعفونی خودروهای حمل دام و جمع‌آوری شیر از اقدامات مهم در راستای کاهش احتمال ورود آلودگی به دامداری‌ها است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان به دامداران توصیه کرد با رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای و همکاری با اکیپ‌های دامپزشکی احتمال بروز بیماری تب برفکی را در گله خود به حداقل برسانند.

انتهای پیام/2446/ل30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول