اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل:

جمعیت دامی اردبیل رایگان تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار می‌گیرد

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: جمعیت دامی استان اردبیل به صورت رایگان تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار می‌گیرند.

جمعیت دامی اردبیل رایگان تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صادق صالحی پیش از ظهر امروز در جلسه هماهنگی اجرای فاز سوم طرح ضربتی واکسیناسیون تب برفکی دام در اردبیل اظهار داشت: این طرح با هدف بالا بردن سطح ایمنی در دام‌های سبک منطقه و با هدف پیشگیری، کنترل، جلوگیری از شیوع بیماری در تمام دامداری‌های صنعتی، ‌نیمه صنعتی، سنتی روستاها و تمامی واحدهای اپیدمیولوژیک در جمعیت دامی گوسفند و بز در سطح استان اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: این طرح با مشارکت و توان بخش خصوصی دامپزشکی از 25 دی ماه به مدت یک ماه و به صورت رایگان در سطح استان اردبیل انجام می‌شود و این اداره کل با تجهیز تیم‌های نظارتی،‌ کنترل جدی را بر اکیپ‌های مایه‌کوب را انجام می‌دهند.

صالحی ادامه داد: اعتبار این طرح از محل اعتبارات سازمان دامپزشکی کشور تامین شده و در این زمینه شاهد اقدامات مطلوب و به موقع در پیشگیری از بیماری‌های خطرناک بین انسان و دام خواهیم بود.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر علاوه بر پایش بیماری و اجرای سیستم مراقبت از طریق سیستم اطلاع جغرافیای GIS از کلیه واحدهای اپیدمیولوژیک در صورت مشکوک بودن بازدید و نمونه‌برداری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: کنترل بیماری تب برفکی با توجه به تاثیرگذار بودن عوامل متعدد نظیر تعداد سویه‌های ویروسی و تیپ‌های مختلف آن، قابلیت انتشار سریع ویروس از راه‌های مختلف، نقل و انتقال آن به بیمار، تماس با حیوانات آلوده، وسایل دامی آلوده، وسایل نقلیه،‌ باد و انسان بسیار مشکل است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل افزود: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های مسری و خطرناک عفونی در تمامی حیوانات زوج سم و نشخوارکننده است که سرعت انتشار آنها بسیار بالا است که در صورت شیوع کل منطقه را در بر می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی گفت‌: از نظر اقتصادی یکی از خسارت‌بارترین بیماری دامی است که سبب کاهش چشمگیر تولیدات دامی شده و هزینه‌های درمانی سنگینی را به دامداران تحمیل می‌کند و تلفات آن در دام‌های جوان نظیر گوساله‌ها و بره‌ها بسیار بالا است.

صالحی با تاکید بر اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است و دامداران در پیشگیری از بیماری و کنترل آن نقش بسیار مهمی دارند از دامداران خواست علاوه بر همکاری مناسب با اکیپ‌های سیار دامپزشکی از نقل و انتقال دام بدون مجوز دامپزشکی و تردد بی‌مورد به دامداری‌های دیگر خودداری کرده و علوفه و خوراک دام مورد نیاز خود را از محل‌های مطمئن تامین کنند.

این مسئول نقش حیاتی مروجان و شوراها در تشویق دامداران و روستاییان با هدف همکاری با اکیپ‌های مایه‌‌کوب دامپزشکی و پیاده‌سازی طر‌ح‌های ضربتی را بیان کرد و یادآور شد: همکاری مطلوب دامداران و اجرای پوشش کامل واکسیناسیون در جمعیت دامی سبب افزایش اقدامات کنترلی در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود.

صالحی به دامداران توصیه کرد دام‌های خریداری شده را حداقل به مدت دو هفته جداگانه و در شرایط قرنطینه نگهداری و پس از انجام واکسیناسیون بر علیه این بیماری دام‌های خود را وارد گله کنند و در صورت مشاهده هرگونه علایم بیماری مخاطی واگیردار مراتب را به دامپزشکی اطلاع دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به گفته صالحی پیش‌بینی می‌شود در این مرحله بیش از یک میلیون و 500 و گوسفند و بز استان تحت پوشش واکسیناسیون و عملیات ایمن‌سازی علیه بیماری تب برفکی قرار گیرد.

انتهای پیام/62001/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول