اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج خبر داد

آغاز واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی فهرج

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: واکسیناسیون سراسری تب برفکی در جمعیت دام‌های این شهرستان از 15 دی ماه با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی دامپزشکی آغاز می‌شود.

آغاز واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی فهرج

مهدی بمان‌دشتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: سومین مرحله واکسیناسیون سراسری تب برفکی در جمعیت دام‌های سنگین و نخستین مرحله در جمعیت دام سبک شهرستان در سال جاری از 15 دی ماه با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی دامپزشکی آغاز می‌شود.

وی افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که تقریباً تمام دام‌های زوج‌سم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می‌گیرند و به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.

بمان‌دشتی بیان داشت: گاهی بروز این بیماری در دام سبب کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها و بروز عفونت‌های ثانویه می‌شود و شدت بیماری در دام‌های خالص و پرتولید بیشتر است به طوری که تولید شیر را 25 درصد کاهش می‌دهد و رشد گاوهای گوشتی را هم به تاخیر می‌اندازد.

وی گفت: بیماری تب برفکی یا به روش مستقیم و یا غیر مستقیم منتقل و نخستین علامت بیماری کم‌اشتهایی، افسردگی، تب، بی‌حالی و لرزش است، تولید شیر تا یک‌سوم مقدار اولیه کم و ترشح بزاق زیاد می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: عملیات واکسیناسیون تب برفکی بر اساس برنامه‌های اعلام شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور همراه با اتخاذ مدیریت صحیح بهداشتی و پرورشی و همچنین انجام قرنطینه مناسب در کنترل و پیشگیری از بیماری نقش مهمی ایفا می‌کند.

بمان‌دشتی تصریح کرد: همچنین کنترل و تردد دام و انجام خرید و فروش دام تحت نظر دامپزشکی، دفن بهداشتی دام تلف شده، دفن بهداشتی کود و فضولات دامی، قرنطینه دام تازه وارد، خودداری از پرورش همزمان چند نوع دام و همکاری با اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی از اصلی‌ترین راه‌های جلوگیری از انتشار بیماری تب برفکی است.

انتهای پیام/80013/ق30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول