اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان:

تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان کاهش می‎یابد

معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اشاره به تقلب‌های گسترده در انتخابات گذشته این کشور اظهار داشت: با تجربه گذشته و برنامه‌ریری مسئولان این کمیسیون، تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان کاهش می‌یابد.

تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان کاهش می‎یابد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در کابل، «عبدالرحمان هوتک»، معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان که امروز (شنبه) در پارلمان این کشور فراخوانده شده بود، اظهار داشت که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برنامه‎های دقیقی برای عدم مداخله و تقلب در انتخابات سال آینده این کشور دارد.

هوتک با اشاره به خواست مردم برای برگزاری انتخابات شفاف گفت که کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات و زورمندان بیشترین توانایی مداخله در روند انتخابات و تقلب در آن را دارند اما مسئولان این کمیسیون برای جلوگیری از تقلب برنامه‌های دقیقی را اجرا خواهند کرد تا انتخابات شفاف برگزار شود.

به باور وی «رنگ» نیز یکی دیگر از گزینه‎های است که در صورت نداشتن کیفیت، زمینه تقلب را فراهم می‌کند اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، 2 نوع رنگ را برای مشخص کردن رای‌دهندگان بکار خواهد گرفت که تا 72 ساعت قابل پاک شدن نیست.

معاون کمیسیون انتخابات افغانستان افزود که یک نوع رنگ در انگشت شصت افراد استفاده خواهد شد که با چشم دیده نمی‌شود و فقط به چراغ قوه‎هایی که در اختیار کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در روز انتخابات می‌گیرد واکنش نشان می‌دهد.

هوتک تاکید کرد که بوسیله برنامه‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان زمینه شرکت اکثریت مردم در انتخابات سال آینده این کشور فراهم خواهد شد.

همچنین وی افزود که مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از مداخله مقامات دولتی و نظامی این کشور نیر برای مداخله در انتخابات نگران بودند که این موضوع با رئیس جمهور، وزیر کشور و وزیر دفاع افغانستان مطرح شده و راهکارهای نیز سنجیده شده است.

معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اشاره به آمادگی‎های این کمیسیون برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال آینده این کشور، تصریح کرد که تاکنون بیش از 3 میلیون کارت رای‌ برای مردم این کشور صادر شده و از این تعداد 34 درصد را زنان این کشور دریافت کرده‌اند.

همچنین کمیسیون انتخابات افغانستان به احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و رسانه‎ها اجازه نظارت بر انتخابات را در روز برگزاری می‌دهد.

به باور وی، نظارت احزاب سیاسی و نهادهای مدنی و رسانه‎ها در شفافیت انتخابات سال آینده افغانستان تأثیر گذار است و باعث اطمینان مردم این کشور خواهد شد.

هوتک افزود که احزاب سیاسی و نهادهای مدنی که خواستار نظارت بر انتخابات سال آینده افغانستان هستند؛ بایستی پیش از برگزاری انتخابات با ارئه درخواستی به کمیسیون مستقل انتخابات اطلاع دهند.

این در حالی است که احزاب سیاسی و نهادهای مدنی، مجاز به نظارت بر مناطقی هستند که قبلا انتخاب و به اطلاع کمیسیون انتخابات رسانده‌اند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان در 16 فروردین سال 1393 برگزار شود.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول