اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نماینده پارلمان افغانستان در گفتوگو با فارس:

آمریکا خواهان مداخله در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است

نماینده پارلمان افغانستان با اشاره به مداخله آمریکا در انتخابات سابق ریاست جمهوری افغانستان گفت که امکان مداخله آن کشور در انتخابات سال آینده افغانستان نیز وجود دارد.

آمریکا خواهان مداخله در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است

«عبدالستار خواصی» نماینده پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل اظهار داشت که آمریکا این بار نیز مانند دوره سابق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تلاش دارد تا در انتخابات این کشور مداخله کند.

خواصی افزود: در دور گذشته انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در سال 2009 میلادی برگزار شد، آمریکا تلاش کرد تا برای حامد کرزی جایگزین دیگری پیدا کند و وی را از قدرت در این کشور کنار زند.

به اعتقاد وی، این بار نیز آمریکا تلاش دارد تا یکی از بهترین نامزدهای ریاست جمهوری در انتخابات سال آینده پیروز شود.

به گفته وی، آمریکا از نامزدی حمایت خواهد کرد که برای منافع آن کشور در افغانستان و منطقه کار کند و سیاست‎های آن کشور را در منطقه پیاده و دنبال کند.

به اعتقاد این عضو پارلمان افغانستان، امکان دارد تا آمریکا طرحی را برای پیروزی نامزد مشخصی در افغانستان داشته و تلاش کند وی در افغانستان به قدرت برسد.

پیش شرط حامد کرزی برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا اساسی است

خواصی در ادامه افزود: حامد کرزی پس از آنکه فهمید آمریکا می‎خواهد در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مداخله کند، ناگزیر شد برای تداوم حضور آن کشور در افغانستان، عدم مداخله آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را یکی از پیش شرط‎های امضای پیمان امنیتی کند.

به اعتقاد وی، معقول بودن این پیش‌شرط رئیس جمهور افغانستان را می‎توان در انتخابات دوره‎های گذشته جستجو و بررسی کرده و در مورد آن نظریهپردازی کرد.

این عضو پارلمان افغانستان گفت: مداخله وسیع آمریکا در امور افغانستان و به ویژه در انتخابات برای ملت افغانستان روشن شده و در این راستا برخی از مقامات آمریکایی نیز مداخله آن کشور را تأیید کرده‎اند.

وی تصریح کرد: «رابرت گیتس» وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود از مداخله آمریکا در انتخابات سال 2009 میلادی افغانستان یاد کرده و گفته است که آن کشور می‎خواست تا حامد کرزی را از قدرت کنار زده و شخص دیگری را به جای او، به قدرت برساند.

به گفته خواصی، این اظهارات وزیر دفاع سابق آمریکا در مورد مداخله آن کشور در انتخابات افغانستان بیانگر آن است که آمریکا می‎خواهد در انتخابات سال اینده افغانستان نیز مداخله کرده و تلاش کند تا نامزد مورد نظر خود را در افغانستان به قدرت برساند.

به اعتقاد وی، پیش‌شرط رئیس جمهور افغانستان معقولانه بوده و می‎تواند در راستای عدم مداخله آمریکا در انتخابات سال آینده افغانستان مؤثر واقع شود.

آمریکا به مداخله در امور داخلی افغانستان ادامه خواهد داد

خواصی در ادامه گفت: به نظر می‎رسد آمریکا می‎خواهد مداخله خود را در امور داخلی افغانستان ادامه دهد تا به اهداف خود در این کشور برسد.

به گفته وی، یکی از اهداف آمریکا در افغانستان تجارت مواد مخدر  است که سالیانه بیشترین درآمد را از آن دارد.

این نماینده پارلمان افغانستان معتقد است که سود مواد مخدر افغانستان برای آمریکا بیش از هزینه حضور نظامی و حمایت آن کشور از تروریست‌ها در افغانستان و منطقه است.

به اعتقاد وی، با خروج آمریکا از افغانستان امکان دارد مداخله آن کشور در امور افغانستان کاهش یابد، اما باز هم دولت آمریکا تلاش خواهد کرد تا با سنگ اندازی مداخله خود را در افغانستان تداوم ببخشد.

این اظهارات در حالی مطرح است که رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا در کتاب خاطرات خود که چندی بعد به بازار عرضه خواهد شد، نوشته است: آمریکا در انتخابات سال 2009 می‎خواست نامزد دیگری را به قدرت رسانده و حامد کرزی را از قدرت در افغانستان کنار زند.

به گفته کارشناسان بزرگترین چالش فرا روی انتخابات افغانستان و دولت آینده‌ای که قرار است پس از برگزاری انتخابات قدرت را به دست گیرد، مداخله آمریکا است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول