اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

آمریکا چگونه در انتخابات آینده افغانستان دخالت می‌کند

اظهارات اخیر «داود علی نجفی»، رئیس پیشین دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و افشاگری‎های «رابرت گیتس» وزیر دفاع پیشین آمریکا، نشانه‎های بارز و برجسته‎‎ای از امکان دخالت آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان است.

آمریکا چگونه در انتخابات آینده افغانستان دخالت می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، با استناد به اظهارات «داود علی نجفی»،رئیس پیشین دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و افشاگری‎های «رابرت گیتس» وزیر دفاع پیشین آمریکا می‎توان گفت که نگرانی‌های حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان از دخالت آمریکا در انتخابات ریاست‎جمهوری آینده این کشور، بیهوده و بی‌دلیل نیست.

این در حالی است که یکی از پیش شرط‌های دولت افغانستان برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا درخواست تضمین شفافیت برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری آینده این کشور بود که اکنون به نظر می‌رسد این تلاش و تمهیدی معقول و محاسبه شده از سوی دولت حامد کرزی بوده است.

زیرا همان‎گونه که در انتخابات گذشته، آمریکایی‎ها با دخالت‌های آشکار در پی حصول نتیجه دلخواه شان بوده‌اند؛ اینبار نیز بدنبال دخالت در انتخابات آینده برای نفع و نیاز سیاسی‌شان خواهند بود.

با این حال شاید نگرانی بخش‎هایی از مردم افغانستان دور از انتظار نیست که آرای‌شان در انتخاب زعیم آینده این کشور اثرگذار و تعیین‎کننده نخواهد بود و آنچه که تعیین کننده خواهد‎ بود، صلاح‎دید و سیاسیت دولت آمریکاست.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که با وجود حذف 2عضو خارجی کمیسیون شکایات انتخاباتی، تاحدودی فرایند «افغانیزه کردن انتخابات» عملی شده اما چگونه آمریکایی‎ها توانایی دخالت در انتخابات آینده افغانستان را دارند؟

یکی از پاسخ‎ها می‎تواند این باشد که آمریکا با استفاده از شیوه‎های زیر بر مواضع مداخله‎جویانه در روند انتخابات افغانستان اصرار خواهد ورزید:

اعمال فشار بر کارمندان ارشد کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان

هرچند بکارگیری و بهره‎جویی از این رویکرد (فشار بر کارمندان ارشد کمسیون انتخابات) در انتخابات گذشته، به تعبیر «گیتس»، وزیر دفاع پیشین آمریکا تا حدودی « خام و ناکام» ماند و با ایستادگی و عدم انعطاف  «نجفی» مواجه شد اما بازهم ممکن است این فشار تکرار شود.

بر اساس گفته «نجفی» به خبرنگاران، «پیتر گالبرایت» معاون آمریکایی نماینده سازمان ملل در افغانستان، به او زنگ زد و با لحن آمرانه-درقالب توصیه‎ای آمیخته با تهدید از او خواست تا اعلام نتایج مقدماتی انتخابات را به تاخیر اندازد.

این هشدار تا آنجا شکل صریح به خود گرفت که «پیتر گالبرایت» به «نجفی» گفته بود: « اگر نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شود، برای خودت خوب نیست. اگر نتایج مقدماتی انتخابات را فردا اعلام کنی، گور خودت را کند‌ه‌ای.»

با درنظرداشت این گونه موارد از مداخله آمریکایی‎ها، این احتمال وجود داشت که چنانچه شخص دیگری به غیر از «نجفی» ممکن بود که در مخالفت و یا موافقت با «گالبرایت» دست دخالت آمریکا را به گونه‎ای باز می‌گذاشت که خواست آن کشور تمام قامت تحقق پیدا می‎کرد.

در عین حال در انتخابات آینده نیز برای عدم فشار آمریکا به کارمندان ارشد کمیسیون مستقل انتخابات مشابه آنچه که در دور قبلی انتخابات اتفاق افتاد، اطمینانی وجود ندارد و حتی احتمال آن وجود دارد که این بار نیز آمریکایی‎ها-طبق آگاهی و شناخت بهتری که طی چند سال گذشته از اوضاع و شرایط افغانستان کسب کرده اند- با مهارت و موثرتر از گذشته عمل کنند.

متقاعد کردن برخی نامزدها برای کناره‎گیری به نفع نامزد دلخواه آمریکا

به دلایلی که در زیر ذکر می‌شود، نامزدهای حزبی- که معمولا رؤسای احزاب می‎باشند- به راحتی با مواضع مداخله جویانه آمریکا در انتخابات آینده افغانستان کنار می‎آیند:

الف.استقلال سران احزاب از اعضا درتصمیم‎گیری‎های سیاسی

بسیاری از احزاب در افغانستان هنوز نوپا، ضعیف و در عین حال از ساختار استواری برخوردار نیستند تا در ساختار حزبی امکان و توان تصمیم‎گیری، بصورت  انفرادی را از اعضا و بویژه از رؤسای احزاب سلب نمایند.

بنابراین هرگاه بنیانگذار یا رهبران حزب در کار ‎و ‎زار انتخاباتی شرکت کنند و احیانا نامزد شوند؛ بر حسب ‎دید شخصی و فهم فردی خویش امکان معامله و تفاهم با آمریکا را خواهند داشت.

ب.وابستگی مالی بسیاری احزاب افغانستان به منابع خارجی

هرچند مطابق مندرجات ماده 35 قانون اساسی افغانستان، یکی از شرایط شکل‎گیری و بنیانگذاری حزب در افغانستان این است که تشکیلات و منابع مالی حزب بایستی علنی باشد، اما بدلیل مشکلاتی که دامنگیر دولت این کشور است تا هنوز نظارت دقیق و کنترل کامل بر منابع مالی احزاب وجود ندارد.

این در حالی است که در ماده یاد شده قانون اساسی افغانستان، هیچ حزبی نمی‎تواند وابسته به حزب و منابع خارجی باشد؛ اما کمتر حزبی در افغانستان وجود دارد که ظرفیت و توان تامین مالی خویش را از منابع خارجی دریافت نکند.

با درنظرداشت 2 نکته ذکر شده در مورد مسائل مالی احزاب، می‎توان نتیجه گرفت که نامزدهای حزبی-که معمولا رؤسای حزبی هستند- جهت اداره امور مالی حزب و تامین هزینه‌های انتخاباتی خویش می‎توانند-تابع تمایلات فردی  و تشخیص شخصی خویش- با آمریکایی‎ها معامله کنند.

ج. انتظار نتیجه نافع از همسویی با سیاست‎های آمریکا

یکی از ذهنیت‎های موجود در افغانستان این است که همسویی و هماهنگی با سیاست‎های آمریکا و ارتباط با اشخاص اثرگذار این کشور در درازمدت به سود و صلاح هر سیاست‎مدار افغان می‎باشد.

بنابراین طبق محاسبه برخی کارشناسان و آگاهان امور سیاسی در افغانستان، طی 11سال گذشته -در صحنه سیاسی این کشور- برگ برنده بدست کسانی افتاده که مورد تایید مستقیم و یا غیرمستقیم غرب؛ بویژه آمریکا بوده است.

در نتیجه هر نامزد از جمله نامزدهای حزبی، کوشش می‌کنند تا برای گشودنِ افقِ اقبال و تضمین امیدواری در آینده سیاسی خویش، رابطه خوب و آینده نگرانه‌‎ای با مقامات بلند‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎پایه آمریکایی برقرار نمایند همچنین بر مواضع موافق با این کشور تاکید و توجه بیشتری داشته باشند و در نهایت امر در برابر خواست‎ها و توقعات آن‌ها -تا آنجا که توان داشته باشند- کوتاه آیند.

نتیجه‎گیری

سرانجام با آنچه که گفته شد به این جمع‎بندی و نتیجه می‌توان نایل آمد که نگرانی‎های رئیس جمهور افغانستان از دخالت آمریکا در انتخابات آتی این کشور کاملا درست و بموقع است و تاخیر دولت افغانستان برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا، به هدف تضمین شفافیت انتخابات آینده این کشور، موجه و منطقی است.

با این حال موضع‌گیری مداخله‎جویانه آمریکا در امور انتخابات آینده نیز می‎تواند دوام دوستی 2کشور را با خطر و احتمال انقطاع روبرو سازد.

بنابراین بایستی آمریکا تضمین قوی و قابل اعتبار، از عدم مداخله خویش در انتخابات آینده ریاست ‎جمهوری افغانستان، ارائه کند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول