اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ارشاد گلستان تاکید کرد

ایران فقط تهران نیست / برخی ناشران با تمام ظرفیت نمی‎آیند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با تاکید بر اینکه ایران فقط تهران نیست گفت: متاسفانه برخی ناشران با تمام ظرفیت و قوای خود پای به عرصه نمایشگاه‎های کتاب استانی نمی‌گذارند.

ایران فقط تهران نیست / برخی ناشران با تمام ظرفیت نمی‎آیند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، غلامرضا منتظری امشب در حاشیه برگزاری روز چهارم نمایشگاه کتاب گلستان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: فروش بن کتاب در روز گذشته 64 میلیون تومان بوده است.

وی در ادامه در خصوص علل نارضایتی برخی ناشران از نمایشگاه امسال در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گفت: کتاب باید متناسب با نیاز مخاطب باشد؛ نمایشگاه کتاب همانند سفره‌ای است که غذاهای متنوعی بر روی آن وجود دارد ولی فرد نسبت به آن غذا تمایلی نداشته باشد خوب به صورت طبیعی غذا بر روی سفره باقی می‌ماند.

منتظری افزود: من خودم با چند تن از غرفه‌داران از جمله حقوق صحبت کردم و دیدم که کتاب‎های فراوانی را هم چیده است و پرسیدم راضی هستید گفت نه و پرسیدم چرا گفت چون مردم نمی‎خرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان خاطرنشان کرد: ما باید به دنبال این چرایی باشیم و دلیل آن بیشتر این است که آن چیزی که برخی ناشران ارائه کرده‎اند ممکن است عناوین و مسائل مدنظر مخاطب نباشد.

عدم انطباق کتاب‎ها با انتظارات مردم دلیل خلوت بودن برخی غرفه‎ها

منتظری اضافه کرد: یکی از دلایل اصلی و جدی خلوت بودن برخی از غرفه‎ها به همین دلیل است که ممکن است کتاب‎های ارائه شده مطابق با نیاز مخاطب نباشد و ممکن است آن مخاطب با تازه‌های نر مواجه نشده باشد.

وی ادامه داد: اما اینکه برخی غرفه‎داران بر این عقیده هستند که سال قبل فروش بیشتر بوده من قبول ندارم چون فروش نمایشگاه امسال از روز اول تا به امروز نسبت به مدت مشابه بسیار بیشتر بوده است.

منتظری تاکید کرد: ناشران بیشتر باید به قسمت نیاز مخاطب توجه بیشتری داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تصریح کرد: ارائه فهرست کتاب‎های ارسالی به استان قبل از آغاز نمایشگاه به متولیان برگزاری نمایشگاه‎های استانی یکی از نکاتی است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

 

منتظری بیان کرد: در صورتی که ما در استان بدانیم چه غرفه‎هایی با چه عناوین کتاب‎هایی در نمایشگاه حاضر می‎شوند می‎توانیم با دانشگاه‎های منطقه تعاملی داشته باشیم و بگوییم چه کتاب‎هایی در نمایشگاه امسال ارائه می‎شود تا آنها نیز در بخش تخصصی و دانشگاهی بتوانیم به این نتیجه برسیم که این کتاب‎های جوابگوی نیازها است یا خیر تا بتوانیم در حد امکان نیازهای بیشتری را برای مخاطب و برای بالا بردن کیفیت نمایشگاه که به نفع تمامی غرفه‎داران است به اجرا در آوریم.

وی متذکر شد: این موضوع هیچ سالی اتفاق نمی‎افتد و دلیل آن این است که این موضوع یک قاعده نیست اما به عنوان یک پیشنهاد می‎تواند با اجرایی شدن این موضوع بسیاری از مسائل در نمایشگاه‎های استانی حل شود.

منتظری گفت: البته اجرای این موضوع بستگی به همکاری و همیاری ناشران هم دارد اما یک نقیصه‎ای است که سال‎های سال است که نمایشگاه‎های استانی از آن رنج می‎برند و گمان نمی‎کنم به زودی این موضوع حل شود چون ناشران پی در پی به استان‎ها سفر می‎کنند.

وی تاکید کرد: ناشران هم معمولا به دلیل 40 درصد تخفیف مقایسه می‎کنند که شاید برای آنها به‌صرفه نباشد به همین دلیل به نوعی با تمام قوا در نمایشگاه‎های استانی حاضر نمی‎شوند.

منتظری اظهار داشت: 40 درصد تخفیف به این شکل است که 20 درصد را ناشر می‎پذیرد و 20 درصد باقی مانده را وزارت فرهنگ و ارشاد و متولی استانی متقبل خواهند شد.

 

ایران فقط تهران نیست / نگاه‎ها فقط بر روی نمایشگاه تهران نباشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان بیان کرد: من بررسی کردم برخی از کتاب‎های دانشگاهی با 10 درصد بیشتر از قیمت پشت جلد در مقابل دانشگاه تهران فروخته می‎شود که فرد دیگر در نمایشگاه‎های استانی آثارش را برای عرضه نخواهد گذاشت.

منتظری تاکید کرد: اگر در نمایشگاه‎های کتاب استانی ورود و انتخاب کتاب‎ها برای استان آزاد باشد و استان بتواند در این حوزه ورود کند تردیدی ندارم که تحولی در عرصه نمایشگاه‎های استانی رخ خواهد داد.

وی بیان کرد: باید قبول کنیم که ایران فقط تهران نیست و استان‎های نیز از اجزای کل ایران بزرگ و پهناور هستند و نباید تمام نگاه‎ها را به نمایشگاه کتاب تهران معطوف کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در این هشت سال که نمایشگاه کتاب در استان گلستان برگزار شد بسیاری از ناشران با تمام ظرفیت و تازه‎های نشر خود در این نمایشگاه‎ها حاضر می‎شوند ولی برخی از ناشران به هر دلیل آثاری که می‎آورند تمام ظرفیت آنها نیست.

منتظری در پایان افزود: این ناشران بر این عقیده هستند که به دلیل آنکه ما پی در پی در حال سفر به استان‎ها برای شرکت در نمایشگاه‎های مختلف هستیم نمی‎توانیم تجدید قوا کنیم و برای ورود با تمام قوا حداقل یک هفته زمان نیاز داریم که این مجموع عواملی است که می‎تواند در کیفیت نمایشگاه‎های استانی تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/83004/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول