به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، احمد آخوندی ظهر امروز در آستانه فرا رسیدن هفته شوراها طی نشستی با اشاره به قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش اظهار کرد: این قانون را میتوان به عنوان یکی از مترقیترین قوانین مصوب پس از انقلاب اسلامی دانست.
وی اذعان کرد: این قانون در راستای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش در 26 دی ماه 1372 هجری شمسی توسط مجلس شورای اسلامی با اهداف تفویض اختیار، تمرکز زدایی و مشارکت محلی برای ارتقای فعالیتهای آموزشی و پرورشی تصویب شد که از 24 لغایت 30 دی ماه جاری به نام هفته شوراهای آموزش و پرورش نامگذاری شده است.
آخوندی یادآور شد: در استان هرمزگان و مناطق تابعه تعداد 21 شورای آموزش و پرورش به ریاست فرمانداران، بخشداران و عضویت افراد متخصص برای تحقق اهداف مذکور جلسات را به طور منظم برگزار میکنند تا بدین وسیله مشکلات آموزشی و پرورشی را در مناطق خود با همت افراد آگاه و با بهرهگیری از امکانات محلی و کمک سایر نهادها به نحو مطلوب برطرف کنند.
وی تصریح کرد: تعداد اعضای اصلی شورای آموزش و پرورش استان 13 نفر و شوراهای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق در مجموع 277 نفر است.
این مقام مسئول با اشاره به تشکیل جلسات شوراها در سال جاری تاکید کرد: شورای آموزش و پرورش استان هرمزگان امسال بر اساس جدول زمانبندی تشکیل جلسات که در ابتدای سال به تصویب رسید سعی کرد جلسات مذکور را به صورت منظم با ریاست استاندار و حضور اکثریت اعضاء برگزار کند که بیش از 80 درصد آن به صورت اجرایی در آمده است.
وی اضافه کرد: عملکرد شوراهای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق نیز از ابتدای امسال تاکنون تعداد 90 جلسه و 425 مصوبه است که بیش از 88 درصد مصوبات اجرایی شده که این بیانگر بهبود یافتن مصوبات است.
آخوندی تاکید کرد: تصویب رفع مشکل آب و فاضلاب مدارس روستایی با تأمین اعتبار معاونت امور عمرانی استانداری، اولویت بخشیدن به ساخت و سازهای مدارس در بشاگرد با هدف تجمیع در مناطق سردشت، گوهران، درنگ مدو و صحرا صورت گرفته است.
وی افزود: استفاده از ظرفیت سایر نهادها طی تفاهمنامهای، برای کمک به توسعه هر چه بیشتر آموزشهای فنی و حرفهای و کار و دانش در استان و تصویب و برنامهریزی برای فعالسازی شورای راهبردی سوادآموزی در استان و شهرستانها و مناطق، برنامهریزی برای ارزیابی عملکرد مدیران دستگاهها براساس شاخص میزان جذب و شناسایی افراد بیسواد به منظور رفع کامل بیسوادی در استان از جمله مصوبات تصویب شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان اذعان کرد: تصویب شناسایی و هدایت دانش آموزان لازمالتعلیم و بیسوادان به مراکز آموزشی و دورههای سوادآموزی توسط دهیاران و شوراها با همکاری نهادهای ذیربط و قید مورد فوق به عنوان شرح وظایف از دیگر مصوبات است.
این مسئول بیان داشت: پیگیری برای اجرای دقیق نظام جدید 3-3-6 ، اجرای 100 درصدی فرم پوشش هماهنگ دانشآموزان، سرویس ایاب و ذهاب، ثبتنام دانشآموزان و توجه به نرخ شهریه در مدارس غیردولتی و مطابقت آن با شیوهنامههای موجود، پیگیری برای برطرف کردن مشکل انشعاب آب مدارس از دیگر مصوبات شورای آموزش و پرورش استان بوده است.
وی همچنین تصویب و پیگیری برای تهیه لیست کمبودهای فضاهای آموزشی و پرورشی توسط اداره کل نوسازی و ارائه به دستگاههای حاکمیتی متمکن برای جذب همکاری آنها، تصویب و پیگیری تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل پروژههای نیمه تمام خیری و مشارکتی آموزش و پرورش توسط معاونت برنامه ریزی استانداری تصویب و برنامه ریزی برای همکاری کلیه دستگاهها در اجرایی کردن طرح هوشمندسازی مدارس را از دیگر مصوبات شورای آموزش و پرورش استان برشمرد.
آخوندی نقش دستگاههای اجرایی استان در این زمینه بسیار مهم و کلیدی تلقی عنوان کرد و گفت: سال گذشته در بخش هدایا و کمکهای دستگاهها و نهادهای دولتی و افراد خیر در سراسر استان مبلغ 561 میلیارد و 720 میلیون و 515 هزار و 542 ریال برای احداث، تعمیر و تجهیز و ... مدارس استان به آموزش و پرورش کمک شده است.
وی با اشاره به نقش شورای آموزش و پرورش در پیشبرد سند چشم انداز آموزش و پرورش،بیان کرد: با توجه به اینکه توانمندی یک شورای همه جانبه نگر در گرو میزان ابتکار، کیفیت و قابلیت اجرایی مصوبات آن است لذا جهت تنظیم و انتخاب دستور کارهای جلسات شورای آموزش و پرورش کارگروههایی تخصصی شامل کارگروه تخصصی پرورشی ـ فرهنگی و تربیت بدنی، کارگروه آموزشی، کارگروه پشتیبانی و نوسازی و کارگروه تحقیقات و پژوهش با هدف کارشناسی نمودن دستور کارهای ارجاعی به شورا تشکیل میشوند، لذا دستور کارها در هر قسمت بر اساس سند چشم انداز انتخاب و کارشناسی میشود.
این مسئول ادامه داد: این کارگروهها در سال گذشته با هدفی که ذکر شد با تعداد 27 جلسه و 102 مصوبه در استان و تعداد 622 جلسه و 1423 مصوبه در شهرستانها و مناطق فعالیت داشتهاند.
آخوندی یکی از عمدهترین اهداف و ضرورتهای ایجاد و توسعه مشارکت، تأمین منابع بالقوه مالی دانست و عنوان کرد: شوراهای آموزش و پرورش که مصداق بارز مشارکت در امور آموزش و پرورش است.
وی افزود: این شوراها در راستای جذب منابع مالی بر اساس ویژگیها و امکانات هر منطقه اهتمام بیش از پیش و فزایندهای دارند که استفاده و بهرهگیری از ظرفیتهای بالقوه محلی و منطقهای، جذب کمکهای سایر نهادها و ارگانها و افزایش مشارکتهای مردمی در مدارس، از جمله این اقدامات در چارچوب قانون است.
انتهای پیام/88007/ق40/ظ1004