اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

روی کار آمدن افراد میانه رو ؛ شرط آمریکا برای رابطه با ایران!

ریگان رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با لوس آنجلس تایمز: ارتباط با ایران زمانی ممکن است که عناصر میانه رو در این کشور روی کار بیایند.

روی کار آمدن افراد میانه رو ؛ شرط آمریکا برای رابطه با ایران!

رخدادهای 22 دی 1359

چکیده

  • صدام رئیس جمهور عراق حکم دستگیری اویسی، پالیزبان و تعدادی از نظامیان وابسته به رژیم طاغوت که پس از انقلاب از کشور فرار و با رژیم بعث همکاری داشتند را صادر کرد.
  • وزیر نیرو اعلام کرد سازمان انرژی اتمی در شکل و قالب تازه ای مطالعات هسته ای در سطح کشور را به طور وسیعی دنبال خواهد کرد.
  • یک خاخام صهیونیست ساکن آمریکا از یهودیان ساکن ایالات متحده خواست که به سرزمین های اشغالی فلسطین بروند.
  • جبهه اسلامی آزادی بخش بحرین در بیانیه ای تظاهرات گسترده مردم این کشور علیه رژیم دست نشانده آل خلیفه را شرح داد.
  • به دنبال عملیات چریکی تکاوران نیروی دریایی ایران، یک گردان از نیروهای پشتیبانی عراق در غرب خرمشهر نابود و همچنین فرودگاه اضطراری تدارکات نظامی عراق در این منطقه منهدم شد.
  • آیت الله هاشمی : مواردی که ما با آمریکا اختلاف داریم نیازمند ارجاع به داوری بین المللی است اما این موارد باید طبق اصل 139 قانون اساسی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
  • روزنامه تایمز لندن گزارش داد صادرات نفت ایران در حال حاضر بیش از زمان قبل از جنگ عراق علیه ایران است.
  • در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دو لایحه در خصوص حل و فصل اختلافات مالی و حقوقی دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت آمریکا  اعلام وصول شد.
  • سفیر ایران در مسکو به وزارت خارجه شوروی احضار و مراتب اعتراض مسکو نسبت به حمله به سفارت شوروی به دکتر مکری ابلاغ شد.
  • رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با لوس آنجلس تایمز گفت :  ارتباط با ایران زمانی ممکن است که عناصر میانه رو در این کشور روی کار بیایند .
دستور صدام برای بازداشت اویسی و پالیزبان

صدام رئیس جمهور عراق حکم دستگیری اویسی، پالیزبان و تعدادی از نظامیان وابسته به رژیم طاغوت که پس از انقلاب از کشور فرار و با رژیم بعث همکاری داشتند را صادر کرد. صدام ناکامی ارتش عراق در رسیدن به اهداف از پیش طراحی شده در ایران را از چشم این افراد و مشاوره های غلط آنان می بیند. گفته می شود اویسی و پالیزبان به صدام اطمینان داده بودند در صورت حمله به ایران در عرض مدت کوتاهی حداقل جنوب ایران را اشغال و از کشور جدا خواهد کرد ولی نه تنها این گونه نشد بلکه عراق در جنگ ضربات جبران ناپذیری نیز متحمل شده است. (1)

برنامه های هسته ای کشور از سر گرفته شد

وزیر نیرو اعلام کرد سازمان انرژی اتمی در شکل و قالب تازه ای مطالعات هسته ای در سطح کشور را به طور وسیعی دنبال خواهد کرد. حسن عباسپور با اشاره به تشکیل شورای عالی انرژی در کشور گفت: قرار است تحقیقات کاربردی درخصوص استفاده از انرژی باد و خورشید در کشور انجام شود. وی با تاکید بر استفاده از انرژی های جدید در صنایع کشور اظهار داشت: با ایجاد تشکیلات جدیدی با عنوان «سازمان انرژی های نو و تحقیقات هسته ای» در پی تمرکز و هماهنگی بیشتر در خصوص استفاده از انرژی های جدید هم چون انرژی هسته ای هستیم.

وزیر نیرو هدف از این تحقیقات را استفاده کمتر از نفت و سوخت های فسیلی دانست و افزود:  مقدمات گشایش یک نمایشگاه در کشور از دستاوردهای محققین و دانشگاهها در خصوص انرژی های جدید فراهم شده است.(2)

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به مسئله گروگانها گفت: مواردی که ما با آمریکا اختلاف داریم نیازمند ارجاع به داوری بین المللی است اما این موارد باید طبق اصل 139 قانون اساسی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. وی  در خصوص آزادی گروگانها پیش از پایان ریاست جمهوری کارتر در آمریکا گفت: اگر آمریکایی ها تا آن روز حق ایران را بپردازند ممکن است گروگانها آزاد شوند اما این قطعی نیست
محاکمه دو مقام نظامی بلندپایه رژیم گذشته

شعبه اول دادگاه انقلاب در اطلاعیه ای اعلام کرد محاکمه دو تن از نظامیان عالی رتبه رژیم شاه را در دستور کار داد. رسیدگی به پرونده مهدی خزایی سر لشگر بازنشسته شاه  که جرائمی هم چون کوشش در جهت  تحکیم مبانی رژیم شاهنشاهی، شرکت فعال در کودتای 28 مرداد 32 و شرکت در سرکوب قیام 15 خرداد سال 42 را در  پرونده خود دارد، آغاز شده است. شخص دیگری که در اطلاعیه فوق نامش ذکر شده حسن جهانبانی است. وی به جرم کمک به استحکام رژیم شاه،  شرکت فعال در کودتای 28 مرداد و سوء اخلاق و داشتن ارتباطات نامشروع محاکمه خواهد شد و در همین خصوص دادگاه انقلاب از کسانی که شکایت و یا شهادتی علیه وی دارند دعوت کرده است.(3)

تلاش برای انتقال یک میلیون یهودی به فلسطین اشغالی

یک خاخام صهیونیست ساکن آمریکا از یهودیان ساکن ایالات متحده خواست که به سرزمین های اشغالی فلسطین بروند. این خاخام صهیونیست که ریاست انجمن دفاع یهود را برعهده دارد، انجمنی برای ثبت نام یهودیانی که قصد مهاجرت دارند تشکیل داده و امیدوار است یک میلیون یهودی را از این طریق به اسرائیل بفرستد. وی که خود را نامزد انتخابات پارلمان صهیونیستها(کنیست) کرده، مدعی شده پس از پیروزی در انتخابات  اعراب را برای همیشه و به یکباره از سرزمین های اشغال شده 1948 طرد خواهد کرد .(4)

تظاهرات مردم بحرین علیه آل خلیفه

جبهه اسلامی آزادی بخش بحرین در بیانیه ای تظاهرات گسترده مردم این کشور علیه رژیم دست نشانده آل خلیفه را شرح داد. در این بیانیه از مواضع قهرمانانه ملت مسلمان بحرین در مقابله با توطئه های آل خلیفه حمایت و به رژیم ظالم آل خلیفه هشدار داده شده که از مقابله با مردم به بهانه مبارزه با تعصبات مذهبی دست بردارد.(5)

فرودگاه اضطراری عراق در خرمشهر منهدم شد

به دنبال عملیات چریکی تکاوران نیروی دریایی ایران، یک گردان از نیروهای پشتیبانی عراق در غرب خرمشهر نابود  و همچنین فرودگاه اضطراری تدارکات نظامی عراق در این منطقه منهدم شد. با انهدام این فرودگاه، تاسیسات ارتش بعث در غرب خرمشهر نابود و 100 نفر از نیروهای بعثی نیز به هلاکت رسیدند.(6)

هاشمی رفسنجانی: با آمریکا مشروط مذاکره می کنیم

رئیس مجلس تاکید کرد ایران در خصوص حل مسائل با آمریکا مذاکره می کند اما تاکنون ما هیچ گونه مذاکره ای نداشته ایم و رابطه ایران و آمریکا قطع بوده است. آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به مسئله گروگانها گفت: مواردی که ما با آمریکا اختلاف داریم نیازمند ارجاع به داوری بین المللی است اما این موارد باید طبق اصل 139 قانون اساسی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. وی  در خصوص آزادی گروگانها پیش از پایان ریاست جمهوری کارتر در آمریکا گفت: اگر آمریکایی ها تا آن روز حق ایران را بپردازند ممکن است گروگانها آزاد شوند اما این قطعی نیست.(7)

افزایش صادرات نفت ایران

روزنامه تایمز لندن گزارش داد صادرات نفت ایران در حال حاضر بیش از زمان قبل از جنگ عراق علیه ایران است. این گزارش افزوده است ایران با فروش نفت 1/1 میلیارد دلار سود ماهیانه دارد و با این پشتوانه در جنگ مقاومت  و پایداری می کند. همچنین رویترز گزارش داده که صادرات نفت عراق از خلیج فارس متوقف شده و عراق برای جبران این کمبود بودجه قیمت نفت خود را بشکه ای 4 دلار افزایش داده است. از سوی دیگر یونایتدپرس اعلام کرد ایران پس از تعمیر تاسیسات نفتی جزیره خارک صاردات نفت خود را به طرز قابل توجهی افزایش خواهد داد.(8)

 

روزنامه تایمز لندن گزارش داد صادرات نفت ایران در حال حاضر بیش از زمان قبل از جنگ عراق علیه ایران است. این گزارش افزوده است ایران با فروش نفت 1/1 میلیارد دلار سود ماهیانه دارد و با این پشتوانه در جنگ مقاومت  و پایداری می کند.صادرات نفت عراق از خلیج فارس متوقف شده و عراق برای جبران این کمبود بودجه قیمت نفت خود را بشکه ای 4 دلار افزایش داده است.
دو لایحه دولت در خصوص گروگانها به مجلس رفت

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دو لایحه در خصوص حل و فصل اختلافات مالی و حقوقی دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت آمریکا  و بازپس گیری اموال شاه سابق و بستگان نزدیک وی اعلام وصول شد. در لایحه اول و در صورت تصویب به دولت اجازه داده می شود در مورد اختلافات مالی  و حقوقی ایران با امریکا از طریق داوری مرضی الطرفین اقدام و اختلافات مذکور حل و فصل شود. همچنین در لایحه دوم آمده است که اموال شاه سابق و 3 تن از نزدیکانش از اموال عمومی محسوب و دولت در جهت بازپس گیری آنها اقدام کند. در جلس علنی مجلس دو فوریت رسیدگی به این دولایحه تصویب شد.(9)

احضار سفیر ایران به وزارت خارجه شوروی

سفیر ایران در مسکو به وزارت خارجه شوروی احضار و مراتب اعتراض مسکو نسبت به حمله به سفارت شوروی به دکتر مکری ابلاغ شد. محمد مکری سفیر ایران در مسکو  از لحن شدید اعتراض شوروی به تظاهرات  مقابل سفارت روسیه در تهران اظهار شگفتی کرد. وی گفت: چرا شوروی باید به این حادثه کوچک که نیروهای دولتی ایران تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن مصروف ساختند این گونه اعتراض کند.(10)

روی کار آمدن افراد میانه رو ؛ شرط آمریکا برای رابطه با ایران !

احمد عزیزی در مصاحبه ای اعلام کرد دولت پیشنهاد الجزایر دائر بر اینکه آمریکا به جای سپردن 24 میلیارد دلار تضمین به بانک های الجزایر به ایران تضمین های بین المللی بدهد پذیرفته است. از طرف دیگر ریگان رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با لوس آنجلس تایمز گفت : باید اول روشن شود که در ایران دولتی وجود دارد یا نه ! و البته من شک دارم که ایران دارای دولتی باشد . وی گفت : ارتباط با ایران زمانی ممکن است که عناصر میانه رو در این کشور روی کار بیایند .(11)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 22 دی 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 22 دی 1359 ، صفحه 3

3-   اطلاعات ، 22 دی 1359 ، صفحه7

4-  اطلاعات ، 22 دی 1359 ، صفحه 10

5-  اطلاعات ، 22 دی 1359 ، صفحه 10

6- اطلاعات ، 23 دی 1359 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 23 دی 1359 ، صفحه 2

8- اطلاعات ، 23 دی 1359 ، صفحه 2

9-  کیهان ، 22 دی 1359 ، صفحه 2 و 12

10- اطلاعات ، 23 دی 1359 ، صفحه 12

11-  کیهان ، 22 دی 1359 ، صفحه 10

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول