اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هادی غفاری، از خط امام تا خط آمریکا

هادی غفاری: معتقدم که در ایران دو خط بیشتر نیست خط امام و خط آمریکا خط سومی نیز وجود ندارد یا باید در آن خط بود و یا در این خط. تمام جریان هایی که غیر خط امام هستند در خدمت آمریکا قرار دارند.

هادی غفاری، از خط امام تا خط آمریکا

رخدادهای 21 دی 1359

چکیده

  • شعبه 3 دادگاه انقلاب محاکمه حمید جرایدی که متهم است با سازمان جاسوسی امریکا همکاری داشته است را آغاز کرد.
  • هادی غفاری : در مجموع کسانی که خود محوری ، خودمداری و کیش شخصیت دارند نمی توانند با ولایت فقیه کنار بیایند.
  • سرپرست شهرداری تهران اعلام کرد ضوابط اسلامی به ما اجازه نمی دهد 20 میلیارد تومان برای ساخت مترو در تهران هزینه کنیم.
  • روزنامه «دیلی نیوز» گزارش داد به چند بانک آمریکایی دستورداده شده که سپرده های ایران را که بلوکه شده اند، برای اینکه امکان آزادی گروگانها افزایش یابد به بانک مرکزی الجزایر انتقال داده شوند.
  • نیویورک تایمز گزارش داد که آمریکا به ایران پیشنهاد کرده است که در ازای آزادی 52  گروگان آمریکایی، 70 درصد دارایی های مسدود شده ایران را پرداخت خواهد کرد.
  • رونالد ریگان رئیس جمهور جدید آمریکا در مصاحبه ای اظهار داشت : اگر مذاکرات فعلی با شکست مواجه شود او پس از روی کارآمدن در 20 ژانویه همه چیز را از نو شروع خواهد کرد.
  • دو کشیش آمریکایی در نامه ای به امام خمینی نوشتند : اگر کلیسا نتواند برای محرومان و مستضعفان جهان ندای عدالت سر دهد، پس کار کلیسا چیست؟! عیسایی که رسالتش تحقق عدالت بود باید به خاطر سکوت مرگبار کلیساها بگرید.
  • ایران به علت شرکت صدام ، در کنفرانس سران اسلامی که در طائف برگزار می شود، شرکت نخواهد کرد.
  • سفارت شوروی در تهران خبرهای مربوط به تحویل سلاح های ساخت شوروی به عراق را تکذیب کرد.

آغاز محاکمه جاسوس «سیا» در تهران

شعبه 3 دادگاه انقلاب محاکمه حمید جرایدی که متهم است با سازمان جاسوسی امریکا همکاری داشته است را آغاز کرد. این متهم که معاون اداره کل سیاست های وازرت دارایی بوده است به جرم تماس با عناصر خارجی و دادن اطلاعات محرمانه کشور به آنها در 3 تیر ماه سال جاری دستگیر شده است. پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران مدارکی در این جاسوسخانه به دست آمد که بر تماس جرایدی با سازمان های امنیتی آمریکا دلالت داشت. این متهم در اظهاراتش به همکاری با سازمان سیا اعتراف و این کار را از سر ناچاری و به دلیل تهدید به قتل 2 برادرش که درآمریکا ساکن هستند عنوان کرد.(1)

هادی غفاری تشریح کرد ؛ چرا با ولایت فقیه مخالفند؟!

هادی غفاری تاکید کرد ولایت فقیه یکی از زیباترین و روشن ترین چهره های ایدئولوژیکی این انقلاب است. وی مخالفان ولایت فقیه را دو دسته خواند گروهی که اصلا با اسلام مخالفند و طبیعتا عملی شدن اصول اسلام در جامعه را نیز برنمی تابند گروه دوم کسانی هستند که فقط خود را قبول دارند و منیت آنان را از پذیرفتن دیگران باز می دارد در مجموع کسانی که خود محوری ، خودمداری و کیش شخصیت دارند نمی توانند با ولایت فقیه کنار بیایند.

 

هادی غفاری در حالی که پیش از انتخابات و در سخنان متعددی اعتراف کرده بود که رهبر معظم انقلاب از هیچ شخصی به صورت خاص حمایت نکرده است بعد از انتخابات و با مشخص شدن نتیجه و شکست سنگین مهدی کروبی با حمله به رهبر انقلاب ماهیت خود را به خوبی نشان داد.

چه تضمینی وجود دارد متخصص بی دین کشور را به آمریکا نفروشد؟

هادی غفاری در مورد تعهد و تخصص نیز گفت : هیچ کس منکر نیست که باید اداره کار را به افراد متخصص و مومن سپرد اما اگر نتوانستیم آدمی پیدا کنیم که هم دارای ایمان و هم دارای تخصص باشد حرف ما این است که سپردن کار به دست متخصصی که مومن نیست چه تضمینی برای جامعه اسلامی دارد که این متخصص غیرمومن فردا تخصص خود را در اختیار آمریکا قرار ندهد؟اما مومنی که تخصص ندارد در نهایت شاید دستگاه کوچکی را از کار بیندازد ولی هرگز اجازه نخواهد داد که جریان های استعماری و استثماری و آمریکا بر سرنوشت خود و جامعه اش حاکمیت پیدا کنند.

شایعه شکنجه شانتاژ برای جلب نظر ضد انقلاب است

وی درباره شایعه شکنجه نیز گفت : من منکر این نیستم که در گوشه ای از کشور یک مقام غیرمسئول ممکن است شکنجه کرده باشد اما اگر بخواهیم این را به گردن مقامات و ارگان های رسمی کشور از قبیل دادگاه های انقلاب سپاه پاسداران و دیگر مسئولان بیندازیم این یک شانتاژ و تبلیغ سیاسی به خاطر جلب نظر کسانی است که با این انقلاب نظر خوشی ندارند.

درایران دو خط بیشتر وجود ندارد؛ خط امام و خط آمریکا

معتقدم که در ایران دو خط بیشتر نیست خط امام و خط آمریکا خط سومی نیز وجود ندارد یا باید در آن خط بود و یا در این خط. نماینده تهران در مجلس ادامه داد: تمام جریان هایی که غیر خط امام هستند در جبهه های جنوب و غرب به شکل ستون پنچم در خدمت عراق و آمریکا قرار دارند. وی خاطر نشان کرد: برخی از پیکاری ها که بازداشت شده اند اطلاعات نظامی را در پشت مرز شلمچه به عراقی ها می دادند اما به کمک رزمندگان دستگیر و پس از تشکیل دادگاه در آبادان اعدام شدند.(2)

مخالفت شهردار تهران با ساخت مترو

سرپرست شهرداری تهران اعلام کرد ضوابط اسلامی به ما اجازه نمی دهد 20 میلیارد تومان برای ساخت مترو در تهران تهران هزینه کنیم. سید رضا زواره ای معاون وزیر کشور و سرپرست جدید شهرداری تهران با بیان اینکه در بسیاری از روستاهای ما از جاده و آب و برق خبری نیست، اظهارداشت: با چنین وضعیتی چطور می خواهیم این مبلغ گزاف را برای ایجاد مترو تهران هزینه کنیم. وی ادامه داد: اگر قرار است مترو درتهران ایجاد شود بایستی ساکنین این شهر و کسانی که بیش از صد برابر درآمد یک روستا درآمد دارند هزینه آن را تامین کنند.(3)

رادیو اسراییل: آمادگی آمریکا برای انتقال دارایی های ایران به بانک الجزایر

رادیو صدای اسراییل به نقل از روزنامه «دیلی نیوز» گزارش داد به چند بانک آمریکایی دستورداده شده که سپرده های ایران را که بلوکه شده اند، برای اینکه امکان آزادی گروگانها افزایش یابد به بانک مرکزی الجزایر انتقال داده شوند. سخنگوی وزارت دارایی آمریکا هنوز این خبر را تایید نکرده است. همچنین عضو گروه انتقال حکومت به رییس جمهور منتخب آمریکا خواستار تعیین مهلت 5 روزه برای آزادی گروگانها شد. «بلف لنداس» افزود: در صورتیکه ایران درپایان این مهلت، گروگانها را آزاد نکند ریگان باید از کنگره بخواهد علیه ایران اعلان جنگ کند.(4)

 

سید رضا زواره ای معاون وزیر کشور و سرپرست جدید شهرداری تهران با بیان اینکه در بسیاری از روستاهای ما از جاده و آب و برق خبری نیست، اظهارداشت: با چنین وضعیتی چطور می خواهیم این مبلغ گزاف را برای ایجاد مترو تهران هزینه کنیم.

نامه دو کیشیش آمریکایی به امام خمینی

دو کشیش آمریکایی در نامه ای به امام خمینی خواستار دیدار با گروگانها شدند. این دو تن که به ایران سفر کرده اند در این نامه با تمجید از مهمان نوازی ایرانیان تاکید کردند جمهوری اسلامی به انحو احسن از ما استقبال کرد و ما به شدت تحت تاثیر این محبت و احترام قرار گرفته ایم. این کشیشان آمریکایی با انتقاد از دولت ایالات متحده در نامه خود آورده اند که در آمریکا مارا از دخالت در سیاست منع می کنند.

این رهبران مسیحی تاکید کردند اگر کلیسا نتواند برای محرومان و مستضعفان جهان ندای عدالت سر دهد، پس کار کلیسا چیست؟! عیسایی که رسالتش تحقق عدالت بود باید به خاطر سکوت مرگبار کلیساها بگرید. در پایان این نامه آمده است؛ ما و بسیاری از مسیحیان به سعی و کوشش خود به خاطر مظلومان و محرومین جهان ادامه خواهیم داد.(5) همچنین یونایتدپرس گزارش داد «بوگینینی» کشیش کاتولیکی که مراسم شب کریسمس گروگانها را در تهران به پا کرد، گفت: گروگانها در یک هتل مدرن نگهداری می شوند و از وضعیت جسمی و روحی خوبی برخوردار هستند.(6)

آمریکا 70 درصد اموال ایران را پس می دهد

نیویورک تایمز گزارش داد که آمریکا به ایران پیشنهاد کرده است که در ازای آزادی 52  گروگان آمریکایی، 70 درصد دارایی های مسدود شده ایران را پرداخت خواهد کرد. بنابراین گزارش، دارایی های مسدود شده ایران در امریکا و دیگر کشورها 9 میلیارد و 500 میلیون دلار ارزیابی شده که چند میلیارد آن هنگام آزاد شدن گروگانها بوسیله الجزایر به ایران تحویل داده می شود.

همچنین چند روز پس از آزاد شدن گروگانها یک میلیارد و 500 میلیون دلار دیگر که در اختیار بانک های امریکا در خارج از کشور است به حساب ایران واریز خواهد شد. از سوی دیگر؛ یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود نسبت به حل مسئله گروگانها اظهار بدبینی کرد. وی  افزود: به نظر نمی رسد ماجرای گروگانها تا پیش از پایان ریاست جمهوری کارتر در آمریکا حل و فصل شود.(7)

ریگان : در صورت شکست مذاکرات همه چیز از اول شروع می شود

احمد عزیزی سخنگوی دولت اعلام کرد که آخرین پاسخ آمریکا که توسط دولت الجزایر ارسال شده است در مجموع قابل قبول است . یک مقام آگاه دیگر گفت اگر تهران و واشنگتن در این مورد توافق کنند می توان گفت کاری شده است و دولت الجزایر تصدیق کند که توافقی حاصل گردیده . رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا نیز در مصاحبه ای اظهار داشت : اگر مذاکرات فعلی با شکست مواجه شود او پس از روی کارآمدن در 20 ژانویه همه چیز را از نو شروع خواهد کرد.(8)

 

نیویورک تایمز گزارش داد که آمریکا به ایران پیشنهاد کرده است که در ازای آزادی 52  گروگان آمریکایی، 70 درصد دارایی های مسدود شده ایران را پرداخت خواهد کرد. بنابراین گزارش، دارایی های مسدود شده ایران در امریکا و دیگر کشورها 9 میلیارد و 500 میلیون دلار ارزیابی شده که چند میلیارد آن هنگام آزاد شدن گروگانها بوسیله الجزایر به ایران تحویل داده می شود.

وزیر خارجه احتمالی آمریکا : گزینه نظامی روی میز است !

ژنرال الکساندر هیگ گفت اگر سنای آمریکا او را به عنوان وزیر خارجه تائید کند وی وزیر امورخارجه بی باکی خواهد بود. هیگ که در اجلاس کمیته خارجی سنا سخن می گفت امکان مداخله نظامی آمریکا در خلیج فارس را رد نکرد و گفت : مسلما شرایطی وجود دارد که آمریکا چنین گزینه ای را عملی سازد .(9)

ایران در کنفرانس اسلامی شرکت نمی کند

ایران به علت شرکت صدام حسین، در کنفرانس سران اسلامی که در طائف برگزار می شود، شرکت نخواهد کرد. وزیر اطلاعات عربستان در خصوص برگزاری این اجلاس گفت: جنگ ایران و عراق، اوضاع خاورمیانه و افغانستان و وضعیت بیت المقدس از موضوعات اصلی کنفرانس سران اسلامی است. عراق آمادگی خود را برای شرکت در اجلاس طائف اعلام کرده است. مصر نیز  چون پیمان صلح با اسراییل را امضاء کرده، عضویتش در این کنفرانس به حالت تعلیق درآمده است.(10)

اشرف پهلوی خانه مجلل خود در آمریکا را فروخت

«سی بی اس» گزارش داد اشرف خواهر شاه معدوم پس از مرگ محمد رضا دوساختمان مجلل خود را در نیویورک به فروش رسانده است. این دو خانه به مبلغ 4 میلیون دلار و به وسیله املاک «رابرت کهزاد کویین لن »در منهتن فروخته شده اند. این اقدام اشرف باعث مجزا شدن برخی دارایی های خانواده پهلوی از قلمرو قضایی قوانین آمریکا می شود.(11)

تکذیب همکاری شوروی با عراق

سفارت شوروی در تهران خبرهای مربوط به تحویل سلاح های ساخت شوروی به عراق را تکذیب کرد. این تکذیبه در پی اخبار رسانه های غربی درباره تحویل سلاح های روسی به عراق از جمله 150 تانک صادر شده است. رادیو مسکو دراین خصوص افزود: سفارت روسیه این گزارشات را از اساس دروغ و بی اساس می داند.(12)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 21 دی 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 21 دی 1359 ، صفحه4 ، سخنان هادی غفاری ابعاد گوناگونی دارد که هر یک از این ابعاد با مشی سیاسی و عقیدتی او در سالهای گذشته تعارضی آشکار دارد . 1- غفاری چرایی دشمنی ها را با ولایت فقیه شرح می دهد و می گوید دو دلیل بیشتر نداریم یا این افراد با اسلام دشمنی دارند و در نتیجه ولایت فقیه را برنمی تابند و یا خودخواه و خود محورند و جز خود را بر نمی تابند! اگر از دلیل اول بگذریم به دلیل دوم می رسیم و مشی سیاسی هادی غفاری را بعد از فتنه 88 و سخنرانی معروف او در هتاکی به ولایت فقیه مرور میکنیم . او بعد از انتخابات طی یک سخنرانی در حضور مهدی کروبی توهین های بی سابقه ای را متوجه رهبر معظم انقلاب ساخت و و اثبات کرد که التزامی به ولایت فقیه ندارد. وی در حالی که پیش از انتخابات و در سخنان متعددی اعتراف کرده بود که رهبر معظم انقلاب از هیچ شخصی به صورت خاص حمایت نکرده است بعد از انتخابات و با مشخص شدن نتیجه و شکست سنگین مهدی کروبی با حمله به رهبر انقلاب ماهیت خود را به خوبی نشان داد. وی پیش از انتخابات در جمع خبرنگاران یزدی گفته بود «ساحت رهبر معظم انقلاب از حمایت از فردی خاص در انتخابات به دور است و طبیعی است که ایشان ملاک اصلح را عنوان می‌کنند زیرا هر رهبری در هر کجای دنیا برای کشورش دلسوزی میکند و به مبانی اعتقاد دارد و آن مبانی را برای مردم کشورش نیز توضیح می‌دهد.» جالب آنکه در این مراسم کذایی کروبی و اطرافیان نه تنها هیچ اعتراضی به غفاری نکرده اند بلکه با سکوت مهر تاییدی بر اظهارات سخیف وی زدند.این اظهارات موهن به طرز وسیعی از طریق اطرافیان غفاری و کروبی در کشور منتشر و باعث سوء استفاده گسترده دشمنان شد. با این حال به سخنان سال 1359 غفاری مراجعه می کنیم و می پرسیم دلیل دشمنی هادی غفاری با ولایت فقیه در سالیان گذشته چیست ؟ حسادت ، منیت و خودخواهی و یا دلیل دیگری دارد ؟ هر چه هست او باید خود به گذشته اش رجوع و پاسخ این سوال را نه به مردم که با خود واگویه کند. 2- هادی غفاری در بخش دیگری از این سخنان خطوط سیاسی کشور را به دو خط محدود می کند خط امام و خط آمریکا و می گوید خط سومی وجود ندارد و سوال اساسی از هادی غفاری این است که دوستان و هوداران خط منتسب به او که در فتنه 88 در خیابان ها شعارهایی از جمله : مرگ بر اصل ولایت فقیه ، جمهوری ایرانی ، نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران و ...سر دادند متعلق به کدامیک از خطوط اشاره شده هستند خط امام یا خط آمریکا ؟! رابطه دوستان هادی غفاری با آمریکا چگونه است ؟ دوست دار این ابرقدرت شیطانی هستند و ارادتمند تمدن غرب یا دشمن آمریکا و دوست دار اسلام و مسلمین ؟ به این سوال نیز هادی غفاری می تواند در خلوت خود بپردازد و پاسخ آن را نه به مردم که با وجدان خود واگویه کند ...

3-   اطلاعات ، 21 دی 1359 ، صفحه 4

4-  اطلاعات ، 21 دی 1359 ، صفحه

5-  کیهان ، 21 دی 1359 ، صفحه 1

6-  اطلاعات ، 21 دی 1359 ، صفحه 12

7-   اطلاعات ، 22 دی 1359 ، صفحه 12

8-   کیهان ، 21 دی 1359 ، صفحه 12

9-  کیهان ، 21 دی 1359 ، صفحه 12

10-  اطلاعات ، 21 دی 1359 ، صفحه 12

11-   اطلاعات ، 21 دی 1359 ، صفحه 12

12- اطلاعات ، 22 دی 1359 ، صفحه10

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول