اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دهیاران آوج موتور محرک افزایش رضایت‌مندی روستائیان

دهیاران در شهرستانی مانند آوج که مناطق روستایی آن از وسعت خاصی در استان قزوین برخوردار است می‌توانند به موتور محرکی برای افزایش رضایت‌مندی روستائیان تبدیل شوند.

دهیاران آوج موتور محرک افزایش رضایت‌مندی روستائیان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، دهیاران و نقش این مجموعه از افراد در ترسیم افق و سند چشم‌انداز کاهش مشکلات روستائیان بسیار اهمیت دارد.

شهرستان آوج در جنوب غربی استان قزوین با ثبت شمار قابل توجهی از تعداد روستاها نقش مهمی در توسعه روستایی تا به امروز داشته است.

تلاش دهیاران شهرستان آوج نیز تا به امروز برای رفع و رسیدگی به موانع مهم از جمله کمبود امکانات زندگی و کاهش تخلفات ساخت و ساز نیز قابل تقدیر است.

اما آنچه مورد اشاره است بسیج تجهیزات و امکانات شهری برای دستیابی به توسعه پایدار روستاهای شهرستان آوج است.

نیاز روستائیان به بهره‌مندی و برخورداری از سطح پایه‌ای امکانات رفاه و آسایش بی‌تردید حق بسیار بزرگی است که مسئولان باید در پی تحقق این مسئله باشند.

در این راستا دهیاران کلیدی‌ترین نقش را برای تحقق سند چشم‌انداز توسعه هادی روستاهای شهرستان آوج بر عهده دارند.

محمدحسین طاهرخانی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آوج با اشاره به اینکه روستاها به عنوان بسترهای مناسب برای خودکفایی مطرح هستند، اظهار داشت: از همین رو نیاز است تا ضمن توجه به مشکلات روستاها از فرصت‌های موجود روستایی برای پیشرفت و توسعه حداکثر استفاده را کرد.

بخشدار مرکزی شهرستان آوج با تأکید بر اینکه روستاهای شهرستان آوج از قابلیت‌های متعدد گردشگری و فرهنگی برخودار هستند، تصریح کرد: وجود و رشد مشکلات مختلف از جمله ساخت و ساز بی‌قانون نیز در کنار دستاوردها و ظرفیت‌های روستاهای این شهرستان باید مورد توجه قرار گیرد.

طاهرخانی ادامه داد: تلاش برای ارتقای وضعیت روستاها از حالت رکود به سمت توسعه و عمران تنها با تلاش و تکاپوی مشترک میان مسئولان شهرستان آوج محقق می‌شود.

بخشدار مرکزی شهرستان آوج با اشاره به اینکه گام‌های اثرگذاری در راستای ایجاد بسترهای مناسب شکوفایی و خودکفایی در روستاهای شهرستان آوج برداشته شده است، ابراز داشت: از همین رو نیاز است تا مسئولان آوج با سنجش آمارها نسبت به ارائه و تخصیص درست اعتبارات برای شهرستان اقدام کنند.

طاهرخانی ادامه داد: تلاش برای از بین بردن موانع روستایی با اتحاد و مشارکت همگانی مسئولان تحقق می‌یابد که این مهم لازمه پیشرفت و رضایت‌مندی در روستاها است.

بخشدار مرکزی شهرستان آوج با اشاره به نقش دهیاران در حل مشکلات روستائیان تصریح کرد: دهیاران به عنوان متولیان و نمایندگان رشد و عمران شهری در این حوزه اثرگذار بوده و باید به پاسخگویی به روستائیان بپردازند.

طاهرخانی ادامه داد: ایجاد بسترهای امن برای سرمایه‌گذاری بخش‌های تولیدی و صنعتی نیز جزو دیگر اولویت‌ها و وظایف دهیاران در شهرستان آوج است.

طاهرخانی با انتقاد از برخی از بی‌توجهی‌ها نسبت به رشد و رونق بخش‌های فرهنگی در روستاهای شهرستان آوج ابراز داشت: به این منظور دهیاران باید با ارائه رویکردهای مناسب نسبت به تأمین غذای مناسب روحی برای جوانان و نوجوانان حاضر در شهرک‌ها و روستاهای این شهرستان با مشارکت دیگر دستگاه‌ها به ویژه بخشداری مرکزی اقدام کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه بودجه دهیاری‌های شهرستان آوج بسیار ناچیز است، ابراز داشت: افزایش میزان و سطح حمایت‌های اعتباری شاکله‌ای مهم برای رونق فعالیت‌های دهیاران است.

بخشدار مرکزی شهرستان آوج ادامه داد: در سال جاری با وجود کمبود شدید اعتباری خوشبختانه گام‌های اثرگذاری در روستاهای بخش مرکزی شهرستان آوج برداشته شده است.

طاهرخانی ابراز داشت: به همین منظور با مشارکت دهیاران تا پایان سال جاری گام‌های اثرگذار و پروژه‌های قابل توجهی در روستاهای بخش مرکزی شهرستان آوج پیش‌بینی شده است.

بخشدار مرکزی شهرستان آوج با تأکید بر اینکه نشست‌های مستمری تاکنون با دهیاران بخش مرکزی برگزار شده است، ابراز داشت: در همین راستا دهیاران با طرح مسائل و دغدغه‌های خویش نسبت به رفع این موانع اعلام آمادگی کرده‌اند.

طاهرخانی ادامه داد: چارچوب‌های مشخص برای رشد و عمران روستاهای شهرستان آوج بی‌تردید با همت بیشتر دهیاران رقم خورده و به وقوع می‌پیوندد.

بخشدار مرکزی شهرستان آوج ادامه داد: با توجه به آمادگی بیشتر دهیاران انتظار این است تا مسئولان استانی نسبت به نگاه ویژه به این شهرستان بیشتر اهتمام داشته و برای رشد و رونق روستاهای بخش مرکزی شهرستان در تلاش باشند.

طاهرخانی ادامه داد: همچنین فرماندار آوج و هیئت همراه تاکنون ضمن بازدیدهای مکرر از روستاها جلسات منظمی را با مجموعه دهیاران برگزار کرده و نسبت به پیگیری معضلات اقدام کرده‌اند.

نگاهی به عملکرد انجام شده دهیاران شهرستان آوج به ویژه در بخش مرکزی این شهرستان از فعالیت‌های چشمگیر حکایت داشته که این کارها و رویکردها در صورت تخصیص بیشتر حمایت‌های مالی گسترش نیز می‌یابد.

فرماندار آوج در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آوج اظهار داشت: مهم‌ترین وظیفه دهیاران به عنوان یک تکلیف قانونی و شرعی، تشویق مردم به مقاوم‌سازی مسکن در روستاها است.

سیدعبدالله موسوی با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز باید قبل از احداث بنا از سوی دهیاران کنترل شود، افزود: همچنین باید از سوی آنان کروکی و مساحت غیرمجاز ترسیم و اعلام شود.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های عمرانی باید با مصوبه شورا و نظارت فرمانداری و همچنین بر اساس فهرست قیمت انجام گیرد، اضافه کرد: اجرای برخی پروژه‌ها با قیمت بسیار بالا صورت می‌گیرد که این موضوع قابل قبول نیست و باید اصلاح شود.

موسوی همچنین دهیاران را از مکاتبه مستقیم با سایر ادارات کل برحذر داشت و گفت: دهیاران صرفاً با بخشداری مکاتبه کنند.

وی از عدم انتخاب دهیار در بعضی از روستاها انتقاد کرد و گفت: تأخیر در انتخاب دهیار خساراتش متوجه روستا و عقب افتادن عمران روستا می‌شود.

فرماندار آوج بیان کرد: دهیاران موظفند وقایع و اتفاقات روزمره در روستاها را به موقع به اطلاع بخشداری‌ها و فرمانداری برسانند.

موسوی از شوراها و دهیاران خواست برنامه‌ریزی دقیق و با اولویت‌بندی و همچنین اخذ مجوز و استعلام از مراجع مانند میراث فرهنگی، راه، بنیاد مسکن را برای مسائل عمرانی مدنظر داشته باشند.

بر این اساس می‌توان امیدوار بود تا بتوان با تصمیم‌سازی مناسب برای روستاهای شهرستان آوج از مشکلات و موانع کاست و بر حجم انبوه فعالیت‌ها و خدماتی دولتی در این شهرستان محروم و دورافتاده افزود.

انتهای پیام/77005/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول