اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با فارس:

چالش‎های انتخابات افغانستان قابل حل است/ نیروهای امنیتی قادر به تامین امنیت انتخابات هستند

عضو پارلمان افغانستان با اشاره به نگرانی‎ها و چالش‎های فراروی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اظهار داشت: این چالش‌ها و نگرانی‎ها قابل حل‎ است.

چالش‎های انتخابات افغانستان قابل حل است/ نیروهای امنیتی قادر به تامین امنیت انتخابات هستند

«بشیر احمد ته ینج» عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت: نگرانی‌‎ها و چالش‎های انتخاباتی با آنکه در وضعیت کنونی افغانستان جدی و مهم تلقی می‎شوند، اما با تلاش دولت و همکاری مردم این کشور قابل حل‎ هستند.

ته ینج افزود: افغانستان با انتخابات سال آینده بزرگترین انتقال قدرت سیاسی را تجربه می‎کند و تلاش ملت این کشور برای تعیین سرنوشت خود، در این راستا بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

به اعتقاد وی، با آنکه افغانستان 2 دور انتخابات ریاست جمهوری را تجربه کرده است، اما در آن 2 انتخابات انتقال قدرت سیاسی از یک رئیس جمهور به رئیس جمهور دیگر انتقال پیدا نکرده است.

وی تصریح کرد: در 2 دور انتخابات ریاست جمهوری و 2 دور انتخابات پارلمانی در افغانستان مردم این کشور تجربه اهمیت انتخابات را در کشور خود درک کرده‎اند و این بار امکان همکاری مردم در راستای برگزاری انتخابات بیش از پیش شده است.

این عضو پارلمان افغانستان معتقد است که دولت و ملت افغانستان چالش‎های فرا روی انتخابات ریاست جمهوری را می‌توانند حل کنند.

نیروهای امنیتی افغان قادر به تأمین امنیت انتخابات هستند

ته ینج در ادامه یکی از بزرگترین چالش‌های فرا روی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان را ناامنی‎ها در برخی از مناطق افغانستان عنوان کرد و گفت: نیروهای امنیتی افغان قادر به تأمین امنیت انتخابات هستند.

به اعتقاد وی، ناامنی‎ها یکی از چالش‎هایی است که می‎تواند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را با مشکل مواجه کرده و از شفافیت این انتخابات بکاهد.

ته ینج در ادامه تأکید کرد: مقامات دولتی و نظامیان افغانستان باید از همین حالا تلاش کنند تا آمار ناامنی‎ها را در این کشور پائین آورده و زمینه شرکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را مساعد کنند.

به اعتقاد این عضو پارلمان افغانستان، مقامات نظامی افغانستان فرصت کافی در اختیار دارند تا امنیت تمام مراکز انتخاباتی و حوزه‌های رأی‌گیری را تأمین کنند.

وی در ادامه افزود: با آنکه تمام سازمان‎های دولتی افغانستان مشکلاتی در برخی نواحی این کشور دارند اما اگر سازمان‎های امنیتی افغانستان تلاش کنند می‌توانند این چالش‎ها و مشکلات را تا حدی زیادی مرتفع سازند.

سرمای هوا چالش بزرگ در برابر انتخابات است

بشیر احمد ته ینج، معتقد است که به دلیل کوهستانی بودن اکثر مناطق افغانستان، سرمای هوا و بارش برف می‎تواند یک چالش بزرگ فرا روی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به شمار رود.

وی افزود: مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان باید تدابیری را پیش از برگزاری انتخابات در این مناطق اتخاذ کنند تا زمینه مشارکت شهروندان آن مناطق نیز در انتخابات مساعد شود.

به اعتقاد این نماینده پارلمان، اگر در هر منطقه و شهرستان یک مرکز رأی‌دهی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ایجاد شود، این مرکز به هیچ وجه نمی‎تواند زمینه شرکت تمام شهروندان آن منطقه را مساعد کند.

وی در این خصوص افزود: برخی از مناطق حتی بیش از ده‎ها کیلومتر از مرکز فرمانداری فاصله دارد و از سویی نیز در آن مناطق وسایل نقلیه به ندرت برای شهروندان آن در دسترس است به همین علت آنان قادر به شرکت در انتخابات نخواهند بود.

این نماینده پارلمان معتقد است که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان باید برای هر فرمانداری بیش از یک مرکز رأی دهی در نظر بگیرد تا از مشکلات سرمای هوا که در برابر حضور مردم در انتخابات است، جلوگیری شود.

زمینه تقلب در انتخابات آینده کاهش می‎یابد

ته ینج در ادامه گفت: با آنکه برخی از مردم افغانستان فکر می‎کنند که در انتخابات سال آینده تقلب گسترده‌ای توسط نامزدهای انتخاباتی صورت می‌گیرد، اما تعدد نامزدها و جدیت آن‎ها در برابر تقلب، زمینه گستردگی تقلب را در انتخابات سال آینده کاهش خواهد داد.

به گفته این نماینده پارلمان افغانستان، با آنکه در انتخابات سال آینده ریاست جموری افغانستان 11 نامزد در انتخابات به رقابت خواهند پرداخت، اما 5 الی 6 نامزد مطرح به طور جدی آن ‎را پی‎گیری خواهند کرد.

به اعتقاد وی، جدیت نامزدها و ارسال ناظر به تمام مراکز رأی دهی زمینه تقلب را کاهش داده و انتخابات به طور شفاف در این کشور برگزار خواهد شد.

این عضو پارلمان افغانستان در ادامه اظهار داشت: در 2 دور انتخابات ریاست جمهوری گذشته که حامد کرزی نیز در آن حضور داشت گفته می‎شود برخی از مقامات دولتی زمینه تقلب را فراهم کرده بودند.

به اعتقاد وی، این بار رئیس جمهور فعلی افغانستان در انتخابات پیش‎رو شرکت نمی‌کند و مقامات دولتی نیز دست به تقلب نخواهند زد.

ته ینج در ادامه تصریح کرد: حامد کرزی از هیچ کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت نخواهد کرد و وی تلاش می‎کند تا انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به صورت شفاف برگزار شود.

قرار است انتخابات سال آینده ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ 16 فروردین سال آینده برگزار شود، اما ناامنی، احتمال تقلب و سرمای هوا در برخی از مناطق این کشور از بزرگترین نگرانی‎ها و چالش‎ها در برابر آن به حساب می‎آید.

حامد کرزی چندی پیش گفت: در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان مداخله نمی‎کند اجازه دخالت به کشورهای خارجی را نیز نخواهد داد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول