اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با ایجاد مراکز توسعه بهداشتی و درمانی صورت می‌گیرد

ساماندهی حاشیه کلان‌شهر شیراز

حاشیه کلان‌شهر شیراز با ایجاد مراکز توسعه بهداشتی و درمانی جامعه‌نگر مبتنی بر برنامه پزشک خانواده، ساماندهی می‌شود.

ساماندهی حاشیه کلان‌شهر شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مشاور رئیس این دانشگاه اظهار داشت: در اوایل انقلاب حدود 75 درصد جمعیت کشور روستایی و 25 درصد شهرنشین بودند اما در حال حاضر این آمار برعکس شده و 75 درصد جمعیت کشور شهرنشین شده‌اند.

عبدالرسول همتی افزود: افزایش شهرنشینی موجب ایجاد پدیده حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرها شده که اکنون در شیراز با جمعیت 25 درصدی حاشیه‌نشین‌ها مواجه هستیم.

وی ابراز داشت: حاشیه‌های درون شهر در بخش‌های قدیمی‌تر شهر هستند که در این مناطق مسکونی وضعیت نابسامانی وجود دارد و مردم از امکانات استاندارد بی‌بهره هستند.

همتی بیان کرد: افزایش انحرافات و آسیب‌های اجتماعی، گسترش بی‌سوادی، ایجاد فضای نامناسب و شیوع بیماری‌های واگیر و غیرواگیر از پیامدهای حاشیه‌نشینی است که در حوزه سلامت کشور برنامه‌هایی در حال تدوین است تا این مشکلات در حاشیه شهرها رفع شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای ساماندهی حاشیه‌نشینی در کلان‌شهر شیراز اقداماتی را آغاز کرده که قابل توجه هستند.

همتی گفت: با توجه به اینکه در فارس و شیراز برنامه پزشک خانواده در حال اجراست، ایجاد مراکز توسعه بهداشتی و درمانی جامعه‌نگر مبتنی بر برنامه پزشک خانواده می‌تواند راه‌گشای حل مشکلات سلامت در حاشیه شهرها باشد.

وی اظهار داشت: بر اساس تصمیم دانشگاه علوم پزشکی شیراز طرح ایجاد مراکز توسعه بهداشتی و درمانی از محله‌های سعدی و مهدی‌آباد شیراز اجرایی می‌شود که به همین منظور جلسه‌ای در محله سعدی با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فرماندار این شهرستان، شهردار منطقه 3، عضو شورای اسلامی شهر شیراز و جمعی از مدیران سلامت فارس برگزار شد.

همتی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که زیرساخت‌های لازم برای انجام این طرح فراهم شود که بر طبق آن منطقه سعدی به هفت منطقه تقسیم شد و در هر منطقه باید فضای فیزیکی در اختیار باشد تا تیم‌های سلامت 17 نفره در آنها مستقر شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه در این امر، همکاری ارگان‌های مختلف مورد نیاز است، مقرر شد که شهرداری و شورای اسلامی شهر این فضاها را در اختیار دانشگاه قرار دهند تا با ایجاد شرایط مناسب، همزمان با دهه مبارک فجر این ساماندهی در قالب اجرای طرح مراکز توسعه بهداشتی و درمانی جامعه‌نگر مبتنی بر برنامه پزشک خانواده در منطقه سعدی شیراز به عنوان نخستین استان در کشور، اجرایی شود.

همتی با اشاره به عزم جدی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای ساماندهی وضعیت سلامت حاشیه‌نشین‌های شیراز، افزود: رسیدگی به وضعیت حاشیه کلان‌شهر شیراز نیاز جدی به همکاری ارگان‌های مرتبط از جمله آبفا، شهرداری، نیروی انتظامی و مسکن و شهرسازی دارد.

وی گفت: بسته خدمتی که برای حاشیه‌نشین‌ها ارائه می‌شود با بسته خدمتی پزشک خانواده درون شهر متفاوت است و متناسب با مشکلات ویژه اهالی این مناطق، به طور مثال ممکن است خدمات متفاوتی به تیم سلامت افزوده شود.

انتهای پیام/2448/ط/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول