اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آمار و اطلاعات استان زنجان:

نرخ تورم زنجان به میانگین کشوری نزدیک شده است

مدیرکل آمار و اطلاعات استان زنجان با اشاره به بالاتر بودن نرخ تورم استان زنجان از میانگین کشوری در شش ماهه نخست سال‌جاری گفت: این نرخ در پایان آذرماه به میانگین کشوری نزدیک و 33.9 درصد شده است.

نرخ تورم زنجان به میانگین کشوری نزدیک شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حسین امیدمقدم بعدازظهر امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار استان زنجان با بیان اینکه آمارها بر اساس شاخص‌ها تهیه می‌شوند، اظهار داشت: نرخ بیکاری که شامل فصلی و سالانه است از جمله این شاخص‌ها محسوب می‌شود.

وی نرخ تورم را از دیگر شاخص‌های مورد نیاز در تهیه آمار دانست و اضافه کرد: این شاخص هم بر اساس جغرافیا و استان تهیه و ارائه می‌شود.

مدیرکل آمار و اطلاعات استان زنجان به آخرین آمار نرخ تورم در سطح استان اشاره و تصریح کرد: با توجه به مهم بودن آمارهای ارائه شده در جلسه تهیه‌کنندگان آن باید دقت لازم را در تهیه آن داشته باشند چراکه این آمارها منبع تصمیم‌گیری محسوب می‌شوند.

این مسئول با اشاره به سابقه حضور خود در جلسات ستاد تنظیم بازار تاکید کرد: آمارهای ارائه شده در این جلسات همواره عامل مناقشات بوده است.

امیدمقدم جبران زیان حاصل از کاهش قدرت خرید را از دلایل تهیه نرخ تورم اعلام کرد و گفت: نرخ تورم در سطح استان زنجان بر اساس شاخص‌هایی در چهار شهر و هفت منطقه شهری تهیه می‌شود.

وی ادامه داد: نرخ تورم روستایی در سطح استان زنجان با ارزیابی شاخص‌ها در 17 روستای هشت شهرستان بررسی و ارائه می‌شود.

مدیرکل آمار و اطلاعات استان زنجان با بیان اینکه تهیه‌کنندگان آمار باید شاخص‌های خاص و عام را رعایت کنند، خاطرنشان کرد: آمارگیر نباید منبع اطلاعاتی خود را تغییر دهد چراکه اطمینان یکی از فاکتورهای اصلی تهیه آمار است.

این مسئول بر جدا بودن تهیه آمار در نوع کالا تاکید کرد و یادآور شد: نرخ تورم در کشور ما با توجه به خوراکی بودن یا نبودن متفاوت است.

امیدمقدم نرخ تورم در سطح استان زنجان را در پایان سال گذشته 31.3 اعلام و تصریح کرد: این نرخ در کشور 28.6 درصد بوده است که بیانگر بالا بودن این نرخ در سطح استان زنجان است.

وی با متفاوت اعلام کردن نرخ تورم در شش ماه نخست سال‌جاری با سه ماه پاییز در استان زنجان ادامه داد: نرخ 36 درصدی تورم در پیک زمانی آن که شهریور بوده است به 33.9 در پایان آذرماه کاهش یافته است.

مدیرکل آمار و اطلاعات استان زنجان بر لزوم انجام تحلیل در مورد دلیل پایین آمدن نرخ تورم در سطح استان زنجان و تا حدود مساوی شدن آن با میانگین کشوری تاکید کرد و افزود: آرامش شاید یکی از دلایل این پایین آمدن باشد.

این مسئول در پایان تاکید کرد: تهیه‌کنندگان آمار از جمله نرخ تورم باید به شاخصه‌های لازم برای تهیه آن دقت کنند تا اطلاعات آنها منجر به تصمیم‌گیری‌های مستند و قابل دفاع شود.

انتهای پیام/73004/غ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول