به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور طی سالیان اخیر به قطب اول صادرات مواد معدنی در کشور تبدیل شده است؛ به گونهای که در سال 91 بیش از 19 میلیون تن و در 9 ماهه سال 92 بالغ بر 14 میلیون تن انواع مواد معدنی از این مجتمع بندری به سایر بنادر کشور صادر شد.
این مواد معدنی شامل سنگ آهن، سنگ گچ، کنستانتره مس، ذغال سنگ، سنگ کرومیت، سنگ مرمر و اکسید آهن است که در سال گذشته از طریق 500 فروند کشتی به کشورهایی نظیر چین و هند صادر شد.
طی سالیان اخیر، لایروبی حوضچههای بندر شهید رجایی تا عمق 15 متر، بهره وری 100 درصدی از ظرفیت هر 12 اسکله مواد فله در این بندر و همچنین توسعه زیرساختها برای حضور بیشتر بخش خصوصی و افزایش شرکتهای مستقر در اراضی 200 هکتاری به 36 شرکت از جمله اقداماتی بوده که موجب شده تا صادرات مواد معدنی از طریق بزرگترین بندر تجاری کشور رونق قابل توجهی پیدا کند.
با توسعه و نوسازی تجهیزات بندری از یک سو و از سوی دیگر افزایش مشارکت بخش خصوصی و ارتقای بهرهوری دستاندرکاران این بخش که بار سنگین صادرات را بر دوش خود حمل میکنند، میتوان ظرفیت سالانه بارگیری انواع مواد معدنی را تا 35 میلیون افزایش داد.
در راستای دستیابی به این هدف مهم، تعامل بخش خصوصی با مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان یک ضرورت اساسی محسوب میشود.
به همین منظور، "حمیدرضا دلبری" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی اواسط دیماه سال 92 در نشستی صمیمی به اظهارات و دغدغههای محوطهداران و شرکتهای فعال بخش صادرات مواد معدنی مستقر در اراضی 200 هکتاری بندر شهید رجایی گوش فرا داد.
دلبری در ابتدای سخنان خود ضمن ابراز خشنودی از تشکیل چنین نشستی گفت: در چنین گردهماییهایی که به مثابه یک اتاق فکر محسوب میشود، واقعیترین و به روزترین اطلاعات از سوی فعالان صادراتی ارایه شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
بخشی از مشکلات مطرح شده در این نشست به دلیل فرا بخشی بودن پس از دستهبندی به دبیرخانه کمیته صادرات غیرنفتی در استانداری ارسال میشود تا در جلسات آتی این کمیته مورد بررسی قرار گرفته و برای حل آنها چاره اندیشی شود.
وی با اشاره به معرفی معاون جدید بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی کشور، ابراز امیدواری کرد با عملیاتی شدن سیاستهای جدیدی که مهندس "سعیدنژاد" مدیرعامل سازمان بنادر به حوزه امور بندری ابلاغ کرده است، شاهد برطرف شدن موانع موجود بر سر راه فعالیت بخش خصوصی و دست اندرکاران صادراتی باشیم.
دلبری لزوم نوسازی تجهیزات بندری در بزرگترین بندر تجاری کشور را خواستهای بجا و بحق دانست که از سوی فعالان بخش صادرات مواد معدنی کشور مطالبه میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان این مطلب که انتظار نوبت کشتیهای صادراتی در بندر شهید رجایی در حال حاضر به صفر رسیده است، خاطرنشان کرد: کشتیهای باقیمانده در لنگرگاه معمولا به دلیل نقص مدارک و عدم ارایه اسناد توسط صاحب کالا معطل میمانند.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از افزایش 38 درصدی صادرات مواد معدنی از طریق بندر شهید رجایی نسبت به سال گذشته خبر داد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان کسب این دستاوردهای بزرگ را حاصل همکاری و تعامل اداره بندر و بخش خصوصی عنوان کرد و در پاسخ به اظهارات یکی از حضار گفت: بنده معتقدم که سازمان بنادر به هیچ وجه خود را رقیب بخش خصوصی نمیداند بلکه خود را حامی صادر کنندگان قلمداد میکند.
وی با انتقاد از خام فروشی مواد معدنی در بخش صادراتی، اضافه کرد: این موضوع سبب میشود که حجم قابل توجهی از ظرفیت بنادر اشغال شود، در صورتی که میتوان مواد معدنی را پس از فرآوری در پسکرانههای بندر شهید رجایی به عنوان یک محصول دارای ارزش افزوده صادر شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در حالی که حدود 70 درصد از عملیات در بخش صادرات غیر نفتی در بنادر مربوطه به مواد معدنی است، ارزش اینگونه از کالاهای صادراتی 23 درصد از کل ارزش پولی درآمدهای حاصله در این بخش است که این رقم جای تامل دارد.
وی در همین رابطه از محوطهداران و شرکتهای فعال بخش صادرات مواد معدنی در بندر شهید رجایی خواست تا به منظور بهرهگیری مضاعف از امکانات و تجهیزات موجود این بندر، به سمت بهبود روشهای انجام کار پیش بروند.
دلبری از انجام مطالعات امکان سنجی صورت گرفته به منظور افزوده شدن دو پست اسکله جدید در بزرگترین بندر تجاری کشور برای مواد فله و معدنی خبر داد و افزود: در صورت طی شدن مراحل طراحی و مهندسی این دو اسکله و عملی شدن این طرح، شاهد کاهش زمان بارگیری محمولههای مواد معدنی به کمتر از دو روز خواهیم بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در جمعبندی سخنان خود از دستهبندی مشکلات و مباحث مطرح شده در این نشست و انعکاس آنها به معاون جدید بندری و امور مناطق ویژه سازمان بندر خبر داد.
لازم به ذکر است، در ابتدای این نشست که حدود دو ساعت به طول انجامید، حدود 30 تن از محوطهداران، مدیران عامل و نمایندگان شرکتهای فعال بخش صادرات مواد معدنی مستقر در بندر شهید رجایی به بیان مشکلات، دیدگاهها و پیشنهادات خود در راستای بهبود روند صادرات مواد معدنی پرداختند.
یادآور میشود، مجتمع بندری شهید رجایی با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و به تنهایی عهدهدار بیش از 53 درصد حجم این مبادلات در مقوله ترانزیت، واردات، صادرات و ترانشیپ در کشور است.
این مجموعه اقتصادی که بزرگترین بندر تجاری ایران محسوب میشود، در فاصله 22 کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و از ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 80 میلیون تن کالا برخوردار است.
انتهای پیام/88001/ط40/ظ1004