اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سمینار کاهش تقاضای مواد مخدر و روان‌گردان‌ها مطرح شد

مخدرهای گیاهی موج چهارم مواد مخدر در ایران

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: مخدرهای گیاهی به عنوان موج چهارم مواد مخدر در راه ایران است.

مخدرهای گیاهی موج چهارم مواد مخدر در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محمدعلی الله‌دادی صبح امروز در سمینار نقد و بررسی کاهش تقاضای مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در اراک گفت: عمده‌ترین مسئله در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد، بحث مشارکتی است زیرا عوام مختلف در کنار یکدیگر شرایط را برای اعتیاد فراهم می‌آورند بنابراین مواجهه و مقابله با این نوع رفتار اجتماعی مشارکت‌ها در بخش‌های مختلف را می‌طلبد.

وی با انتقاد از ضعف برنامه‌های مشارکتی در کشور افزود: نهادها و دستگاه‌های متولی این امر هر یک در راستای وظایف خود عمل می‌کنند ولی انجام این کارها به طور مجزا هستند و همگرایی ایجاد نمی‌کنند.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: ماهیت اعتیاد به شکلی است که همیشه پیش‌تر و جلوتر از برنامه‌های پیشگیرانه است و ابتدا مواد جدید می‌آیند بعد روش‌های درمان و پیشگیری پشت سر آن ارائه می‌شوند و این کاملا طبیعی است.

الله‌دادی با اشاره به نگاه‌های مختلف در سه دهه گذشته به اعتیاد اظهار داشت: نگاه و تعریف از اعتیاد در هر دوره بر روی اقدامات و برنامه‌های آن نیز تاثیر گذاشته که باعث عقب ماندن ما در این خصوص شده است.

وی تصریح کرد: در دهه اول کاملا به اعتیاد مجرمانه نگاه می‌شد و اقداماتی در این زمینه انجام می‌گرفت که قرار بود نتیجه‌اش ریشه کنی مواد مخدر در کشور باشد که چنین نتیجه‌ای نداد.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان مرکزی بیان داشت: در دهه دوم نگاه به این مقوله کاملا علمی و تخصصی شد و اعتیاد به عنوان یک بیماری تلقی گردید که به دلیل فراهم نبودن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری آن، درمان با موفقیت روبرو نبود.

الله‌دادی تاکید کرد: در دهه سوم بحث دوگانه بیماری و جرم اعتیاد مطرح شد ولی در این راستا هم موفقیت چشمگیری نداشتیم و فقط توانستیم وضعیت را ثابت نگه داریم و نگذاریم بدتر شود.

وی با تاکید بر نگاه واقع گرایانه به مسئله اعتیاد، یادآور شد: هم اکنون موج چهارم مواد مخدر که ناشی از مخدرهای گیاهی است در راه است که این مهم نیاز به برنامه‌ریزی گسترده‌تری دارد.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: امسال سال سوم اجرایی سند پیشگیری اولیه در کشور است ولی در این خصوص هیچ نظارتی تاکنون صورت نگرفته تا موفقیت‌ها و ضعف‌ها در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا ببینیم به نتیجه نهایی سند که پوشش 40 درصدی جمعیت در پایان سال 94 است، رسیده‌ایم یا نه.

الله‌دادی با اشاره به نگاه پیشگیرانه بهزیستی با رویکرد آموزش اظهار داشت: در این راستا نیمه اول سال 92، 22 هزار و 420 نفر آموزش در محیط‌های شهری، کاری، نظامی و محله‌ای انجام شده که در برابر جمعیت استان ناچیز است.

وی با تاکید بر مشارکت دادن مردم و نهادهای مدنی در بحث پیشگیری از اعتیاد، اضافه کرد: در زمینه اعتیاد نباید با دستور صرف کار را انجام داد.

انتهای پیام/87004/ر40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول