اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی سقز:

سد شهید کاظمی سقز مستعدترین منبع آبی است

رئیس جهاد کشاورزی سقز گفت: سد شهید کاظمی سقز یکی از مستعدترین منابع آبی استان کردستان است.

سد شهید کاظمی سقز مستعدترین منبع آبی است

محمد پیشداد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سقز در مورد فصل صید ماهی اظهار داشت: در راستای بهره‌برداری بهینه از منابع آبی استان صید ماهی از 27 مهرماه آغاز شده و تا 15 اسفند امسال ادامه خواهد داشت.

وی افزود: عملیات صید و استحصال ماهی توسط شرکت تعاونی 904 صیادی و در قالب گروه‌بندی با استفاده از روش صید دام گستر و با رعایت دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی انجام شده است.

رئیس جهاد کشاورزی سقز  اذعان داشت: با توجه به اینکه سد شهید کاظمی با دارا بودن حدود 5 هزار هکتار یکی از مستعدترین منابع آبی استان در راستای امر آبزی‌پروری و صید و استحصال ماهی است که علاوه بر تأمین قسمت عمده‌ای از پروتئین سفید شهرستان‌های همجوار، موجب مهاجرت معکوس و ایجاد اشتغال برای جمعیت زیادی از روستاهای حاشیه این سد کرده است.

پیشداد اضافه کرد: در حال حاضر 3 تعاونی صیادی با تعداد حدود 400 عضو در سد شهید کاظمی اقدام به صید و استحصال ماهی می‌نمایند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای بازسازی ذخایر آبزی دریاچه سد شهید کاظمی، هر ساله جهاد کشاورزی از محل اعتبارات طرح توسعه آبزی‌پروری اقدام به رهاسازی بچه ماهی گرمابی (کپور ماهی) مطابق مطالعات انجام شده می‌کند که در سنوات گذشته بعلت صید انفرادی و رقابت افراد با یکدیگر در زمینه صید ماهی، صدمات زیادی به منابع آبزی سد مذکور وارد شده بود.

پیشداد در ادامه تصریح کرد: در راستای اصلاح این کار امسال برای اولین بار و به منظور حفظ ذخایر آبزی دریاچه سد و همچنین ساماندهی وضعیت صید و صیادی توسط اعضای تعاونی صیادان، با تلاش یک ساله مدیریت جهاد کشاورزی به منظور ترغیب و ترویج اعضاء تعاونی به صید گروهی و اجتناب از صید متفرقه و انفرادی و استفاده از تورهای با چشمه و میز استاندارد و همکاری و هماهنگی سایر ادارات ذیربط از جمله اداره محیط زیست، صید به صورت گروهی و کنترل‌ شده و در قالب گروه‌بندی و بر اساس زمانبندی تعیین‌شده صورت می‌گیرد.

وی افزود: ماهیان صید شده در  شهرستان سقز و شهرستان‌های اطراف به مصرف شهروندان می‌رسد ضمناً ماهیان استحصالی از خانواده کپور ماهیان و شامل گونه‌های فیتوفاگ، بیگ هد، آمور علفخوار، کپور معمولی و درصدی نیز از ماهیان بومی است.

پیشداد یادآور شد: سد شهید کاظمی از نظر صید و استحصال ماهی در منابع آبی با تولید سالانه بیش از 2 هزار تن که تقریبا یک چهارم کل تولید آبزیان استان است، جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف ماهی در سطح کشور هشت کیلوگرم است، این رقم در سطح شهرستان سقز را بیش از 6 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: در سال‌جاری در راستای بازسازی ذخایر آبزی سد شهید کاظمی از محل اعتبارات طرح توسعه آبزی‌پروری تعداد 1 میلیون قطعه بچه ماهی گرمایی از خانواده کپور ماهیان با ترکیب 4 گونه فیتوفاگ 65 درصد، بیگهد 10 درصد، آمور علفخوار 10 درصد و کپور معمولی 15 درصد رهاسازی شد.

انتهای پیام/79010/صا30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول