اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان:

میزان آب پشت سد زاینده‌رود 111 میلیون مترمکعب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: میزان آب پشت سد زاینده‌رود 111 میلیون مترمکعب است.

میزان آب پشت سد زاینده‌رود 111 میلیون مترمکعب است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مسعود میرمحمد صادقی بعد از ظهر امروز در نشست هماهنگی مدیریت بحران آب استان اصفهان، گفت: مصارف و منابع در حوضه آبریز زاینده‌رود بحرانی شده و باید به آن به صورت ویژه نگاه کرد.

وی اظهار کرد: براساس افق 1414 حدود یک میلیارد آب در این حوضه آبریز کم داریم و حتی اگر طرح‌های آب رسانی پیش رو نیز اجرایی گردد، این موضوع پاسخ افزایش جمعیت، تراکم صنایع و گسترش کشاورزی را نمی‌دهد.

میرمحمد صادقی ادامه داد: زمان احداث سد زاینده‌رود میزان آب مورد نیاز اصفهان تنها 50 میلیون مترمکعب بود، اما در شرایط فعلی سالیانه 450 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر صنایع بیش از 120 میلیون مترمکعب آب در سال مصرف می‌کنند، افزود:برای تأمین آب شرب به دنبال انتقال آب و استفاده بهینه از حوضه‌های مختلف هستیم.

میرمحمد صادقی خاطرنشان کرد: یکسری برداشت‌های ناصحیح سبب شده تا قضاوت‌های صحیحی در زمینه تأمین آب استان نشود و اگر این دیدگاه‌ها درست نشود، قطعاً دچار مشکل می‌شویم.

وی اضافه کرد: برخی از مسئولان معتقدند که فعالیت‌های تأمین منابع آبی در استان به صورت مخفیانه صورت می‌گیرد، در حالی که هرگز اینچنین نبوده و تمامی طرح‌های آب رسانی دارای مصوبه دولت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان متذکر شد: اگر مسئولان به فریاد استان اصفهان نرسند، یک بحث استراتژیک ایجاد می‌گردد، چرا که خط مقدم مقابله با کویر مرکزی کشور هستیم و اگر قرار باشد یزد، کرمان، اصفهان به دلیل پیشروی کویر خالی از سکنه شوند، ایران دچار بحران می‌شود و به همین دلیل نباید برابر این طرح‌ها احساسی عمل کرد.

وی عنوان کرد: غیر از مصرف شرب و صنعت، حق آبه ها نیز هست که سند هزار ساله دارد و اگر جنبه حقوقی پیدا کند، به راحتی در محاکم قضایی قابل رسیدگی است.

میرمحمد صادقی، میزان آب پشت سد زاینده‌رود را 111 میلیون مترمکعب اعلام کرد و ابراز داشت: چنانچه پیش‌بینی‌های کارشناسان این شرکت درست در بیاید حدود 400 میلیون مترمکعب آب پشت سد جمع می‌شود که همین میزان نیز تابستان سختی را برای مردم اصفهان رقم می‌زند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان اضافه کرد: به تازگی برخی افراد غیر کارشناس به موضوع کشت برنج در اصفهان اشاره می‌کنند که هرچند دیگر آبی نیست که کشت صورت بگیرد، اما حوضه زاینده‌رود یک حوضه بسته است و اگر در بالا دست رودخانه کشت صورت بگیرد، دوباره این آب به حوضه زاینده‌رود باز می‌گردد و راندمان کشت در کنار رودخانه زاینده‌رود 70 درصد است، به این معنا که اگر یک میلیون مترمکعب آب به مشت تخصیص داده شود، حدود 3 میلیون مترمکعب کارآیی دارد.

انتهای پیام/63031/ذ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول