اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر نشر کنگره شهدای مازندران عنوان کرد

نگاه فراملی انتشارات کنگره شهدای مازندران

مدیر نشر کنگره شهدای مازندران گفت: انتشارات کنگره شهدای مازندران نگاه ویژه به حوزه فراملی داشته و در آینده‌ای نزدیک با ترجمه کتاب‌های «برف سرخ و چهارفصل» به زبان‌های انگلیسی و عربی، شروع این حرکت تحقق پیدا می‌کند.

نگاه فراملی انتشارات کنگره شهدای مازندران

به گزارش خبرنگار بخش دفاع مقدس خبرگزاری فارس از ساری، خبر برگزیده شدن نشر کنگره شهدای مازندران به عنوان ناشر برگزیده نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، خوشحالی زایدالوصفی سرتاپای وجود دوست‌داران ادب و فرهنگ دفاع مقدس استان را فراگرفت، به‌ویژه قلمدارانی که به نحوی از انحاء در کسب چنین موفقیتی سهمی داشته‌اند.

به همین بهانه در مصاحبه اختصاصی با جواد صحرایی مدیر نشر کنگره شهدای مازندران، کم و کیف فعالیت این انتشارات، مشخص شد.

صحرایی، این موفقیت قابل توجه را به اهالی فرهنگ غنی این خطه به‌ویژه قلمداران عرصه ادبیات پایداری و مقاومت استان تهنیت گفت و بیان داشت: بدون هرگونه تعارفی باید همت تمام نویسندگان را از عوامل رخ کردن انتشارات کنگره شهدا در جایگاه ناشر برگزیده قلمداد کرد.

وی تصریح کرد: این انتشارات بلافاصله در شروع هر سال، در حوزه تدوین «نقشه به اصطلاح راه خود» را در گستره استانی طراحی کرده و سپس با اولویت‌بندی و هدف‌گذاری، به فاز اجرایی و عملیاتی می‌رسد.

این مسئول افزود: عقد قرارداد با پژوهشگران و نویسندگان در راستای تدوین و تولید آثار متناسب با قالب اثر، گام بعدی است که این انتشارات برمی‌دارد.

وی ادامه داد: با عقد قرارداد که مولفه اصلی آن همچون دیگرِ قرارداد و تفاهم‌نامه‌ها، زمان‌بندی است، نویسنده رها نشده و طی دو الی سه بازه زمانی مشخص، اثرِ در حال تدوین فراخوان شده و به اصطلاح بر حسن انجام آن نظارت به عمل می‌آید تا فحوای اثر، از خواست و رویکرد نشر کنگره شهدا، به عنوان سفارش‌دهنده اثر دور نماند.

مدیر نشر کنگره شهدای مازندران بیان داشت: از اوایل دهه 80، نشر کنگره شهدا، شروع به‌کار کرد که مهم‌ترین فعالیت‌های این انتشارات در حوزه‌های مختلف ادبیات پایداری، داستان، خاطرات و تاریخ شفاهی، رمان، دست‌نوشته‌ها و آثار به جامانده از شهدا، اشعار دفاع مقدس و در نهایت آثاری که صبغه‌های تحلیل و پژوهش بر آن‌ها مترتب است.

وی افزود: در حال حاضر 20 نویسنده توانمند به طور ثابت با این انتشارات تعامل داشته و همکاری می‌کنند و آثار گرانبهای‌شان به چاپ می‌رسد.

صحرایی با اشاره به اینکه منابع مالی نشر کنگره شهدا از دو طریق مجزا تأمین می‌شود خاطرنشان کرد: بخش اعظم آن مربوط به اعتبارات سپاه کربلای مازندران است که به بدنه این انتشارات تزریق می‌شود و در بخش دیگر از طریق مشارکت‌های مردمی شامل اختصاص اعتبار از سوی ستادهای یادواره‌های سطح استان و از سوی خانواده‌های شهدا صورت می‌گیرد.

مدیر نشر کنگره شهدای مازندران آیین رونمایی از کتب را در یادواره‌های مختلف، امری پسندیده دانست و افزود: این فرهنگ شایسته را نشر کنگره شهدای مازندران در یادواره‌های مختلف احیا کرده و به نوعی فراگیر شده است و این نهضت به‌وجود آمده، سبب رغبت و انگیزه‌آفرینی برای کیفی‌سازی محتوایی یادواره‌ها شده است.

صحرایی، ضعف عمده این انتشارات را در مدیریت توزیع دانست و گفت: به‌زودی مدیریتی را با عنوان مدیریت توزیع و عرضه در قالب نشر کنگره شهدا، گنجانده می‌شود و این امر سبب پایداری و بقای این انتشارات می‌شود.

این مسئول، دلایل متعددی را سبب برگزیده شدن این انتشارات در بین ناشران مطرح کشور دانست و افزود: بسته‌بندی، طراحی جلد و صفحه‌آرایی، مدیریت هنری، انتخاب عناوین مناسب برای کتب، پرهیز از خودسانسوری در کتب، نقاط قوتی است که از سوی کارشناسان مورد توجه قرار گرفت.

صحرایی با بیان اینکه نشر کنگره شهدای مازندران در سال 1388 هم به عنوان ناشر برگزیده کشوری شناخته شد، ادامه داد: این دومین بار است که این انتشارات به چنین مقامی نائل می‌آید و در سال‌های آینده این روند با حمایت مردم و مسئولان در امر اشاعه فرهنگ غنی ایثار و شهادت ادامه یابد.

مدیر نشر کنگره شهدای مازندران با تأکید بر نگاه ویژه این انتشارات به حوزه فرا ملی، تصریح کرد: در آینده‌ای نزدیک با ترجمه کتاب‌های «برف سرخ – به روایت همسر شهید ابوعمار» و «چهارفصل – به روایت همسر شهید شیرسوار» به زبان‌های انگلیسی و عربی، شروع این حرکت تحقق پیدا می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: یکی از اتفاقاتی که در مازندران به وقوع پیوست و بایسته است نطفه شکل‌گیری آن را به سال‌های آغازین فعالیت کنگره و مدیریت‌های پیشین آن نسبت داد، حضور روای زن در خلق اثر است که حجم زیاد آثار تدوین مازندران نیز به این امر اختصاص یافته است که این اتفاق در سایر استان‌ها کمتر دخالت داشته است.

وی خاطرنشان کرد: حسن این امر آن است که مجرد از فحوای اثر و نوع روایت، رد حضور زن در اثر، لطافت‌گونگی جنگ را به ذهنیت خواننده می‌کشاند و با در هم آمیختگی عناصر تقابلی‌ای چون تراژدی - درام و طنز حس خوشایندی از خوانش اثر در نظر خواننده به وجود می‌آید.

صحرایی تأکید کرد: بیش از 70 درصد کتب به چاپ رسیده، در قسمت پشت جلدهایشان که متن برگزیده قرار می‌گیرد، این متون به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است که توجه مخاطبان بین‎المللی را به خود جلب می‎کند.

این مسئول با اشاره به اینکه کتاب «جنگ ترجمان صلح و آشتی» منتشره این انتشارت، در سال 1390 به عنوان اثر برگزیده سال سپاه شناخته شد، افزود: بسیاری از کتب این انتشارات نیز با قلم توانمند نویسندگان بومی در جشنواره‌های مختلف ادبی کشور حایز رتبه برتر شده‌اند.

وی گفت: مهم‌ترین بخش این انتشارات امر تبلیغ و اطلاع‌رسانی است که از طریق برنامه «یار مهربان» شبکه تبرستان و برنامه‌های هفته دفاع مقدس این شبکه و اطلاع‌رسانی از طریق مطبوعات، نشریه سبزسرخ و از طریق فضای مجازی، سایت کنگره شهدای مازندران «جنگ و گنج» و خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری انجام می‌شود.

صحرایی در پایان با تشکر از همه زحمت‌کشان کمیته تدوین و انتشارات کنگره شهدای مازندران، گفت: تاکنون بیش از 100 اثر در این نشر به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/86020/ع40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول