اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای انتقاد از عملکرد تامین اجتماعی

جامعه کارگری آذربایجان غربی برای مجلس بیانیه صادر کرد

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی گفت: کارگران آذربایجان غربی به واسطه این مجموعه بیانیه‌ای تنظیم، امضا و به مجلس شورای اسلامی فرستادند تا به این وسیله از عملکرد تامین اجتماعی و برخی نمایندگان مجلس انتقاد کنند.

جامعه کارگری آذربایجان غربی برای مجلس بیانیه صادر کرد

اسلام صادقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: بیانیه‌ای به نمایندگی از کارگران استان و به واسطه این مجموعه تنظیم و توسط کارگران واحدهای صنعتی و تولیدی استان امضاء شده و در هفته جاری به مجلس شورای اسلامی ارسال شد، به طوری که تنظیم بیانیه‌ای دیگری برای ارسال به دست نمایندگان مردم در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه در اعتراض به عملکرد تامین اجتماعی و برای حمایت از هیئت تحقیق و تفحص مجلس از تامین اجتماعی تجمع کارگری بنا بود که برپا شود، ادامه داد: این تجمع بنا به دلایلی برپا نشد، ولی جامعه کارگری استان مانند سایر مناطق کشور در تنظیم بیانیه اصرار دارند، زیرا به این وسیله می‌توانند نارضایتی خود را به گوش نمایندگان مجلس برسانند.

صادقی از نماینده مردم ارومیه در مجلس نادر قاضی‌پور به خاطر انعکاس و پیگیری مشکلات کارگران تقدیر کرد و گفت: کارگران مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نقش‌آفرین در حماسه اقتصادی قلمداد می‌شوند، بنابراین مسئولان باید در راستای جلب رضایت و تامین معیشت این قشر گام بردارند، تا در شرایط تحریم اقتصادی کارگران با پشتکار بیشتری فعالیت کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی از اینکه کارگران اغلب مواقع در راهروها و بین طبقات سازمان تامین اجتماعی سرگردان هستند اظهار تاسف کرد، بیان داشت: کارگران معمولا برای استفاده از مزایای مختلف این سازمان از جمله بیمه تامین اجتماعی، بازنشستگی و .. دچار مشکل می‌شوند و خیلی دشوار به حق خود می‌رسند.

وی ادامه داد: کارگرانی که می‌خواهند طبق قانون کار و تامین اجتماعی از حق بیمه بازنشستگی و بیمه درمان استفاده کنند از 30 درصد حقوق ماهانه صرف‌نظر کرده و این مبلغ توسط کارفرما به صندوق تامین اجتماعی واریز می‌شود، به طوری که صندوق تامین اجتماعی صندوق شخصی و آتیه کارگران محسوب می‌شود.

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه هیچ ارگان و شخصی اعم از حقیقی و حقوقی نباید مبالغ صندوق را به مصارف دیگر برساند، اضافه کرد: دخل و تصرف در وجوه این صندوق از نظر عقلی، شرعی و عرفی به هیچ عنوان قابل قبول نیست به طوری که فقط باید در راستای استیفای حقوق کارگران هزینه شود.

وی با تاکید بر اینکه استفاده شخصی از وجوه صندوق تامین اجتماعی به وسیله هیچ مقامی پذیرفتنی نیست، بیان داشت: جامعه کارگری از حقوق ناچیز خود، کسر مبالغی را متحمل می‌شوند با این امید که در آینده از حقوق بازنشستگی استفاده کنند، بنابراین نباید تکیه‌گاه جامعه کارگری را سخاوتمندانه هزینه کنیم.

صادقی از این که حقوق بازنشستگی به موازات تورم افزایش پیدا نمی‌کند، اظهار تاسف کرد و بیان داشت: میزان تورم حاکم بر جامعه و مبلغ دریافتی به عنوان حقوق بازنشستگی با یکدیگر تناسب ندارد، به طوری که بازنشسته‌ها با حقوق دریافتی خود نمی‌توانند معیشت خانواده را تامین کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی ضمن ابراز نگرانی از چگونگی معیشت بازنشسته‌ها خاطرنشان کرد: اغلب بازنشسته‌ها در کهنسالی و با وجود ناتوانی جسمی به کار کردن در جاهای مختلف اعم از کارخانه‌ها و صنایع روی می‌آورند زیرا حقوق ناچیز بازنشستگی کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد.

وی از نحوه ارائه خدمات درمانی به کارگران انتقاد کرد و گفت: براساس متن صریح قانون افراد زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی باید از خدمات درمانی به صورت رایگان بهره‌مند شوند، ولی با کمال تاسف این موضوع در استان تحقق نیافته و کارگران به بیمه تکمیلی درمان روی می‌آورند.

وی کارگران و بازنشسته‌ها را از اقشار آسیب‌پذیر جامعه دانست و بیان داشت: ارائه خدمات در قالب بیمه درمان تکمیلی به هیچ عنوان خالی از مشکل نبوده و همواره بنا به دلایل گوناگون جامعه کارگری از این جهت نیز در فشار و تنگنا قرار می‌گیرند، بنابراین چنانچه از اسراف و حیف میل سرمایه اندوخته در صندوق تامین اجتماعی جلوگیری شود، خدمات درمانی مناسبی را می‌توان به کارگران ارائه داد.

انتهای پیام/61002/ی40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول